Nog geen Makro-pas?

Word Makro-pashouder

BBQ Groenten

barbecue groenten spies op bord

  VLEES      VIS      GROENTEN      SAUZEN      RUBS & MARINADES      


MAAK JE BARBECUE LEKKER EN GEZOND

Ten eerste is het gezond, het is toch fijn om ook tijdens het barbecueën je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Maar het is daarnaast ook simpelweg lekker en juist op de barbecue. Zo zorgt de directe hitte van de barbecue ervoor dat je groenten juist extra knapperig en zoet worden en vitamines blijven juist goed behouden. Dat is toch heerlijk combineren met een stukje vlees. En de mogelijkheden zijn enorm: courgette, maïskolfjes, gevulde aardappelen, paprika's en pepers om maar eens een paar te noemen, voor ieder wat wils. We geven je wat inspiratie voor je volgende barbecue maal.


groenten spies grillen
gepofte aardappel in aluminium folie
Maiskolf

Groentenspies

Met de groentespies kun je goed je creativiteit de vrije loop laten. Je kunt zelf helemaal bepalen wat je allemaal een je spiesje rijgt. Combineer courgette, tomaatjes, champignons, rode en groene paprika, pepertjes. Wat je ook maar kan bedenken je kan het eraan toevoegen. Je kan ervoor kiezen om de spies direct op de grill te leggen en zo te grillen of de groenten in te pakken in folie en zo te stomen op de barbecue. Hoe dan ook je spies levert een rijke combinatie aan groenten op. 


Vega_Header

ZELF VEGA OF VEGA GASTEN?

Zeg nu zelf, wat is het eerste wat bij je opkomt bij het woord barbecue? Steaks, burgers, bier, mooi weer, feestje? Het is niet heel erg waarschijnlijk dat je meteen aan vegetarische gerechten moet denken. Toch houdt zo’n 1 op de 25 Nederlanders er enige vorm van vegetarisme op na. Dus zeker wanneer je een barbecue organiseert waarbij je niet van iedereen de eetgewoontes kent, is het misschien goed om je hier even in te verdiepen.


Vega_1

Lacto-ovo vegetarier

Dit zijn de meeste vegetariers
Geen vlees en vis
Wel eieren
- Wel zuivelproducten



Vega_2

Lacto vegetarier

- Geen eieren
- Wel zuivelproducten

 



Vega_3

Ovo vegetarier

- Wel eieren
- Geen zuivel



Vega_4

Totaal vegetarier

- Geen vlees
- Geen vis
- Geen eieren
- Geen zuivelproducten



Vega_5

Fruitarier

- Eet alleen delen van een plant zonder de plant te doden
- Vruchten, noten en zaden



Vega_6

Pescotarier

- Wel vis
- Geen vlees
- Geen eieren
- Geen zuivelproducten




Vega_7

Pollotarier

- Wel gevogelte
Wel eieren
Wel zuivelproducten
Geen vis




Vega_8

Flexitarier

- Dit zijn steeds meer mensen
- Eet af en toe vlees



Vega_Vlees

Ruim assortiment vleesvervangers bij Makro

De barbecue is tegenwoordig meer dan een simpele vleesbereider. Zo is er tegenwoordig een heel ruim assortiment aan fantastische vleesvervangers. Kortom, ook zonder vlees heeft de barbecue nog genoeg te bieden.




Volop variatie

Wat dacht je van een gezonde tomaten- of zeewierburger, geserveerd op knapperig wortelbrood met heerlijke verse garnering en pompoen- of wortelmayonaise. In onze Foodcourt kun je nu genieten van deze burgers. Maar deze burger kun je makkelijk zelf bereiden op de BBQ. Laat je inspireren door het filmpje.



falafel op de barbecue

FALAFEL: EEUWENOUDE VLEESVERVANGER

Falafel dient al eeuwen als de vleesvervanger. Traditionele falafel wordt gemaakt van o.a. tuinbonen en/of kikkererwten, maar hier zijn in de tussentijd al vele variaties op bedacht. Er zijn de heerlijkste gerechten te vinden voor falafel burgers die de strijd aan kunnen qua smaak met de klassieke vlees hamburger. Er moet vast wel een falafel zijn die naar jouw smaak is.



zelf falafel maken
falafel maken stap 2

1. Water erbij

Laat de kikkererwten tenminste 24 uur weken in een kom met water. Giet daarna af.


falafel maken stap 1

2. Varieer met kruiden

Kies kruiden die je lekker vind. Zoals komijnzaad, kurkuma, cayennepeper en zout.


falafel maken stap 3

3. Voeg de smaakmakers toe

Pers een teentje knoflook en snipper een ui. En doe dit met alle andere ingrediënten en een ei in de keukenmachine.


falafel maken stap 4

4. Fijnmalen

Draai de keukenmachine totdat er een egale pasta ontstaat. Te nat? Voeg dan wat bloem toe.


falafel maken stap 5

5. Maak bollen

Met een ijsschep of met de hand vorm je de falafel. Rol het daarna kort door het paneermeel.


falafel maken stap 6

6. Bakken en opdienen

Verhit wat olie in een koekenpan en bak de falafel aan beide kanten. Wees voorzichtig met omdraaien.


$name