Nog geen Makro-pas?

Word Makro-pashouder

Makro en Bocuse d’Or Nederland: beproefd partnerschap

Nederland en de rest van de wereld enthousiasmeren voor gastronomie. Dat is het gemeenschappelijke doel van Bocuse d’Or Nederland en hoofdsponsor Makro. Sinds 2012 werken zij samen aan culinair succes.

Hoeveel verschil een gedreven partnerschap kan maken, bleek half november in Parijs. Daar, in de gastronomische hoofdstad van Europa, streek een bevlogen Nederlandse delegatie neer voor de perspresentatie van de wereldfinale die in januari 2015 plaatsvindt. “We willen de Nederlandse gastronomie nationaal en internationaal op de kaart zetten”, zegt Fenny Straat, bestuurslid van Bocuse d’Or Nederland. “Omdat Makro dit doel ook voor ogen heeft, werken we zo fijn samen.”

Straat herinnert zich nog goed hoe anders alles was tussen 2008 en 2012. “De stichting haalde overal en nergens ingrediënten en materialen vandaan. Veel kwam uit onze privékeukens. En met onze eigen volgeladen auto’s reden we heel Europa af voor wedstrijden. Nu Makro verse producten, keukenapparatuur en transport voor ons verzorgt, is ons pioniersgedrag veranderd in professionaliteit.”

Meedenkend partner

Volgens Teun van den Berg, Target Group Management Specialist bij Makro, kwam de samenwerking ook voor Makro op het juiste moment. “We zijn partner van ondernemend Nederland en zien dat onze gastronomie in binnen- en buitenland nog niet de waardering krijgt die het verdient”, vertelt hij. “De Bocuse d’Or-finale is het hoogste podium om Nederlands’ culinaire kwaliteiten te laten zien.”
impressie-bocuse-dor-2015-1

Open verbinding

“De samenwerking met Makro is een open verbinding”, vult Straat aan. “Ze leveren verse producten en elektrische apparatuur én denken met ons mee. We willen de Europese finale van 2018 naar Nederland halen. Makro heeft daar ook veel belang bij. Het bevordert culinair toerisme in ons land en vergroot de uitgaven in de Nederlandse horeca. Geregeld zitten we om tafel om de mogelijkheden te bespreken. Bovendien voeren we gezamenlijk gesprekken met het ministerie van Economische Zaken voor advies en steun. Een hoge klassering van ons land in de wereldfinale zou culinair Nederland nog meer in de schijnwerpers zetten.”

Wedstrijdkwaliteit

“We zullen de wereld eens wat laten zien!”, zegt Jan Smink, de Nederlandse afgevaardigde voor de wereldfinale in Lyon op 27 en 28 januari. Drie dagen per week werkt hij als souschef bij De Librije. De rest van de tijd staat hij samen met zijn commis Lars Aukema en coach Leendert Klaassens in de nagebouwde wedstrijdkeuken in Wolvega. Parelhoen is vooralsnog het enige vrijgegeven ingrediënt waarmee ze moeten koken in Lyon. “Daar oefenen we veel mee”, aldus Klaassens. “Wekelijks gaan er makkelijk twee parelhoenen doorheen. Makro levert die. Fantastisch hoeveel het bedrijf voor ons doet. Ik maak een wensenlijstje, Makro regelt wedstrijdkwaliteit.”

Geheim ingrediënt

De gedegen voorbereidingen geven Klaassens veel vertrouwen. “Een plek in de top tien is zeker niet onhaalbaar”, denkt de coach. “Jan en Lars werken er zó hard voor.” Volgens Klaassens kenmerken teamwork en bevlogenheid ook het partnerschap tussen Bocuse d’Or Nederland en Makro. “Samen strijden we allemaal voor het hoogst haalbare. Die focus is het geheime ingrediënt voor succes."

finalisten-2015-1