Handhaving van de wettelijke leeftijd voor alcohol consumptie

De wet schrijft voor dat het, in geval van twijfel, verplicht is om na te gaan of jouw klant de wettelijke leeftijd (18 jaar) om alcohol te drinken heeft bereikt.

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat minderjarigen alcohol kopen of drinken in jouw zaak. Hierbij speelt het vragen naar en beoordelen van een geldig leeftijdsbewijs een belangrijke rol. Een aantal voorbeelden:
nix-18

Wanneer vragen naar een leeftijdsbewijs?

  • Werp een snelle blik op de persoon, bij twijfel, aarzel dan nooit om naar een bewijs te vragen.
  • Hoe meer je van de leeftijdscontrole een standaardpraktijk maakt, hoe eenvoudiger het wordt. Dus, hoe vaker u het vraagt, hoe beter.
  • Maak jouw verbintenis tot het uitvoeren van de regelgeving met betrekking tot de wettelijke leeftijd zo zichtbaar mogelijk: hang op diverse plaatsen posters en/of stickers op.

Wat kan als geldig bewijs van leeftijd worden gebruikt?

Bij het schenken of verkopen van alcoholische drank is natuurlijk van belang dat een controle snel wordt gedaan en daarom is doeltreffend handelen cruciaal. We begrijpen dat je niet te veel tijd kunt besteden aan het controleren van identiteitsbewijzen, waar je misschien niet helemaal vertrouwd mee bent. Daarom is het beter, alles zo simpel mogelijk te houden:


  • Accepteer alleen OFFICIËLE identiteitsbewijzen:
    een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.
  • Accepteer GEEN ENKELE andere vorm van identiteitsbewijs:
    studentenkaart, bibliotheekkaart of enig ander niet-officieel identiteitsbewijs.

Hoe kan men het beste een gesprek voeren als de klant niet aan de leeftijdseis blijkt te voldoen (‘hoe nee te zeggen’)?

Minderjarigen die drinken, is een grote zorg voor velen van ons. Daarom is het zeker zo dat de meeste klanten accepteren dat ze geen drank kunnen kopen of geserveerd krijgen als zij geen officieel identiteitsbewijs kunnen laten zien, wanneer daarom wordt gevraagd.
Maar voor sommige klanten is dit niet het geval; zij aanvaarden dit niet zomaar. In die gevallen is het goed te weten hoe te handelen en wat wel of niet te doen.

De volgende lijst van actiepunten zal helpen om op de juiste manier een klant die zich niet wil legitimeren te woord te staan:

  • Handel rustig, zelfverzekerd en zonder agressie;
  • Houdt voet bij stuk, zowel bij agressief als onvriendelijk gedrag;
  • Herinner de klant aan de wettelijke verplichting: leg uit dat het schenken of verkopen van drank aan minderjarigen bij wet verboden is;
  • Als de klant toch aandringt om bediend te worden, roep dan de hulp in van een collega. Als dat niet mogelijk is, zeg dan dat u met plezier het drankje bewaart tot de klant een geldig identiteitsbewijs kan laten zien;
  • Onderhoudt goede contacten met de politie. Aarzel niet om de politie te bellen als de situatie uit de hand dreigt te lopen.