Q&A voor particuliere klanten

Waarom worden Makro vestigingen opgesteld voor particulieren?
Door de sluiting van de horeca neemt de druk op de supermarkten opnieuw fors toe. Om in de levensmiddelenbranche te kunnen ondersteunen is er gevraagd (door brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelen) om de wettelijke regels tijdelijk op te schorten en groothandels tijdelijk open te stellen voor particulieren. Zo kan Makro een bijdrage leveren aan het veilig winkelen en krijgen klanten/consumenten meer mogelijkheden om voldoende afstand te houden tijdens het inkopen doen.

Hebben particulieren een toegangsbewijs nodig voor Makro?
Particulieren hebben op dit moment geen toegangsbewijs nodig bij Makro. Makro is tijdelijk voor iedereen toegankelijk. Wanneer deze klanten bij de kassa staan kunnen zij zich melden als particuliere klant, waarna de boodschappen gewoon afgerekend kunnen worden.

Kunnen particuliere klanten zich definitief inschrijven bij Makro?
Nee, dat is niet mogelijk. De toegang is tijdelijk. De normale wetgeving zal uiteindelijk weer van toepassing zijn – zodra de horeca eer open gaat - waardoor het niet mogelijk is om particuliere klanten definitief toegang te verlenen aan Makro door een Makro-pas. Een Makro-pas kan alleen worden aangevraagd met een KVK-inschrijving.

Welke openingstijden zijn voor particuliere klanten van toepassing?
Dezelfde openingstijden zullen worden gehanteerd als bij de overige (zakelijke) klanten.
- Maandag t/m vrijdag: 09:00 – 22:00
- Zaterdag: 09:00 – 18:00*
- Zondag: 12:00 – 17:00*
*De vestigingen Beverwijk, Breda, Delft, Duiven, Nuth, en Vianen hanteren in het weekend afwijkende openingstijden.

Wat zijn de voordelen voor een particulier om bij Makro inkopen te doen?
Makro levert met de tijdelijke openstelling voor particulieren een bijdrage aan de naleving van de 1,5 meter samenleving. De goede bereikbaarheid per auto, de ruime parkeerterreinen, het grote winkeloppervlak met brede gangpaden en hoge plafonds, ruime openingstijden en goede luchtcirculatie dragen daar positief aan bij.

Wat zijn de regels die gelden tijdens deze openstelling?
De veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers staat voorop. Makro onderschrijft uiteraard alle maatregelen en veiligheidsprotocollen van het RIVM en CBL en zal strikt blijven toezien op de naleving daarvan. Naast de al gelende regels en maatregelen rondom corona gelden voor de tijdelijke openstelling ook de volgende regels:
• We adviseren alle klanten een mondkapje te dragen
• Er wordt geen sterke drank verkocht aan particulieren
• Na 20.00 uur wordt er geen alcohol meer verkocht. Klanten moeten alcoholische producten tijdig (voor 20.00 uur) afrekenen
• Het hebben van alcohol op openbare plekken, zoals op onze parkeerplaat is ook na 20.00 verboden
• Zodra de horeca opengaat, sluit Makro weer voor particulieren

Hoe lang is Makro open voor particulieren?
Zolang de horeca gesloten is zal Makro geopend zijn voor iedereen. Dot is tot nader order. Op dit moment is het nog niet mogelijk om een inschatting te maken hoelang deze situatie zal duren. Houd daarom de website van Makro (marko.nl) en/of nieuwssites in de gaten.

Wij benadrukken dat het een tijdelijke crisismaatregel betreft. Zodra de situatie weer genormaliseerd is zal Makro weer terugvallen in zijn eigenlijke functie: die van groothandel.

Hoe kunnen particuliere klanten betalen?
We verzoeken de klant om zo veel mogelijk te pinnen, om zo fysiek contact te vermijden. Gelden dezelfde kortingen als voor een zakelijke klant? De (reclame)kortingen gelden voor alle klanten. Particuliere klanten kunnen alleen de BTW niet aftrekken van de belasting in tegenstelling tot zakelijke klanten.

Hebben particulieren klanten garantie op aangekochte producten?
Garantie op producten geldt voor alle klanten. Het is wel belangrijk dat de particuliere klant de originele factuur goed bewaart. Dit is extra belangrijk omdat het helaas niet mogelijk is om oude facturen op te zoeken voor niet-zakelijke klanten, omdat deze klanten niet geregistreerd worden in het Makro-systeem.

Ontvangt een particuliere klant een gewone factuur bij aankoop?
Alle klanten krijgen (desgewenst) een factuur mee na aankoop van artikelen bij Makro. Het is alleen niet mogelijk voor particuliere klanten om op een later tijdstip een kopie aan te vragen, omdat ze geen persoonlijke registratie hebben in het Makro-systeem.

Kan een particuliere klant zich aanmelden voor de app, MijnMakro en/of Makro Pro?
Het is niet mogelijk voor een particuliere klant om zich aan te melden hiervoor. Dit omdat de regelgeving tijdelijk toestaat dat particuliere klanten boodschappen kunnen doen bij Makro. Voor aanmelding/registratie hiervoor heb je een Makro-pas en KVK-nummer nodig.