$name

Blue monday (deprimaandag)

‘Help, ik wil onder een deken Netflix kijken’
“Wil je even zeggen dat ik het goed doe en dat alles goed komt” val ik met de deur in huis. Vriendin grinnikt aan de lijn “Je doet het hartstikke goed, maak je geen zorgen” zegt ze. “Oh fijn” We lachen allebei. “Wat is er aan de hand?” vraagt ze, “twee dagen geleden was je helemaal blij omdat je zo’n goede lancering had. “Tja” zeg ik. “Vandaag vliegt het me allemaal een beetje aan. Stel dat de techniek het opeens begeeft, of dat de klanten massaal weglopen of dat m’n team ziek wordt…Ik twijfel aan alles: Waarom wilde ik zo nodig een eigen bedrijf. Waarom haal ik me deze stress en dat gedoe op m’n hals. Ik wil gewoon onder een deken liggen en de hele dag Netflix kijken in plaats van beslissingen nemen” besluit ik. Vriendin lacht: “heel herkenbaar”. Dit gebeurt mij ook regelmatig, juist na een goede periode. Pieken en dalen wisselen elkaar lekker af. Ik denk dat alle ondernemers dit hebben”.

Succesverhalen en doomscenario’s
Het gesprek lucht me op. Als het om ondernemen gaat, lees je vaak alleen succesverhalen of je leest tips om de juiste mensen aan te nemen, investeerders te vinden of je marketing in te richten. Hoe je om moet gaan met twijfels of angsten, lees je niet zo vaak. Op zich is dat logisch. Ook ik vertel liever over mijn glorieuze lanceringen, dan over mijn doomscenario’s.

Wat gebeurt er in een dip?
De vraag is wat er precies gebeurt op zo’n moment dat je het niet ziet zitten. Door mijn ervaring met coachen bij Skinnyminds weet ik gelukkig hoe het werkt: 1. Er is een trigger (bijvoorbeeld: een klant is ontevreden) 2. Dat raakt iets bij je, je schiet in (overdreven/ ineffectieve / negatieve) gedachten (niemand is tevreden, we voldoen niet, alles gaat mis) 4. Je krijgt stress en reageert in reflex (plannen, chagrijnig zijn, Netflix kijken)

Drie reflexen bij stress
Het punt is: als je overspoeld wordt door negatieve gedachten en angsten is dat niet prettig: je wilt dat niet! Het geeft onrust en leidt tot een stressreactie in je lichaam. Je reageert daarop in een reflex: Je vlucht, vecht of verstart: 1. Vluchten: Als je vlucht houd je je bezig met randzaken. Dingen die je op korte termijn opluchting geven en een vals gevoel van ‘goed bezig zijn’. Zoals planningen maken of je bureau opruimen. Je kunt ook vluchten in dingen die niets met werk te maken hebben zoals: te veel eten, drinken, drugs, shoppen, obsessief sporten, etc. 2. Vechten: Vechters bijten van zich af. Dat komt erop neer dat je in stress, niet naar jezelf kijkt, maar naar fouten van anderen. Je reageert je onbewust af op je collega, partner, etc. 3. Verstarren: Als je verstart ga je uit contact met de wereld en de mensen om je heen. Je keert je in jezelf en komt tot niets.

Wat te doen als je in een angstreflex schiet?
In een angstreflex vertoon je ineffectief gedrag. Het gedrag dat juist bijdraagt aan je doomscenario. Het is dus zaak zo snel mogelijk uit deze negatieve cirkel te stappen. Hier drie tips om, met je angsten onder de arm, je ambities wel waar te maken. En weer effectief gedrag te kiezen!


1. Herken je alarmbellen
Word je bewust van jouw meest voorkomende reflexgedrag. Als je dat beter herkent, stap je er makkelijker uit. Ik weet inmiddels dat ik een vluchter ben. Dus als ik de neiging heb tot shoppen terwijl ik niets nodig heb, eten terwijl ik geen honger heb of als ik de zoveelste planning maak, dan weet ik dat er iets speelt dat ik niet wil voelen. Dat besef is soms al voldoende om weer regie te pakken en door te zetten.

2. Besef dat je het aller-aller-aller-ergste ook gewoon overleeft
Wat ook helpt is bedenken wat nu het aller-aller-ergste is dat kan gebeuren. Voor mij is dat het idee, dat ik aan iedereen moet vertellen dat mijn avontuur mislukt is, dat ik gefaald heb. De grap is, dat als je je allerergste angst uitspreekt, je die vaak direct relativeert. In mijn hoofd hoor ik dan: “nou ja, stel dat. Dan schrijf ik toch gewoon een boek over falen, ik overleef het echt wel”. Het relativeren van je grootste angst geeft vaak ruimte. En die ruimte heb je nodig om jezelf te herpakken. Om te kunnen lachen om je gekke angstgedachten. En om weer oog te hebben voor de realiteit: “mijn cijfers zijn prima. Ik ga gewoon door op de gekozen weg”.

3. Vraag hulp aan andere ondernemers (of vrienden)
De laatste tip is: hulp vragen. Bel iemand die je even geruststelt, luistert en de juiste vragen stelt. Het goede nieuws: iedereen wil je graag helpen als je je kwetsbaar opstelt. Maar let op: hulp vragen is iets anders dan klagen over je collega’s, je baas of het leven in het algemeen. Klagen is een vecht-reactie en daarop krijg je vrijwel nooit de respons die je wilt. Gevolg: je voelt je niet gehoord of erkend. Dat maakt je nog gefrustreerder. Je staat er ook helemaal alleen voor, arme jij.

Netwerk = vangnet
Ik heb het geluk dat ik veel ondernemers om me heen heb: mijn man, broer, vriendinnen. Veel mensen dus, die ik om hulp kan vragen als het nodig is, waarmee ik kan sparren als ik daar behoefte aan heb, waarbij ik eerlijk kan zijn over mijn angsten en bij wie ik trots mag zijn op mijn successen. Ik geloof dat je dat nodig hebt als mens en als ondernemer. Dus mijn tip van de week op Blue Monday: zoek een netwerk. Je doet het echt zelf, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Recept: Comfortfood
Heb jij een keer een off-day waarop je het niet ziet zitten. Zo’n dag waarop je het liefst onder een deken Netflix kijkt… Dan past dit recept perfect. Comfortfood, waarvan je niet te zwaar wordt… Geniet ervan!

Bekijk het recept voor een Skinny crème brûlée

 


Stoofpaling met verse kruiden

Een smaakvol én decoratief visgerecht Lees verder

Inspiratie feestdagen food hoofdgerecht vis

Paddenstoelen Suprême Saus

Een heerlijke verfijnde witte saus Lees verder

Inspiratie feestdagen food

Appeltartaar met calvados en kaneelroom

Een heerlijk nagerecht om van te smullen! Lees verder

Inspiratie feestdagen food nagerecht vegetarian