Artikel-Mieke-Kosters-Detail-2

Gastblogster Mieke Kosters: leef een geweldig leven met e-nummers, suiker en brood….

Gezond, gezonder, gezondst… is dat gezond?

De laatste tijd hoor je enorm veel verhalen over de gevaren van eten. Er is van alles ongezond. Brood is bedreigend, suiker verslavend en melk een no go. Zelfs vruchtensapjes liggen onder vuur. Het is om moedeloos van te worden. De meeste mensen die bij Skinnyminds komen om af te vallen of om relaxter met eten om te gaan lopen hier tegenaan. Zij komen met vragen als: wat mag ik nu nog wel eten? En: moet ik echt aan de spinazie, havermout & boerenkool smoothies in de ochtend?

Food = fuel

Het punt is: alle (super)voedings & gezondheidshypes richten zich op wát je eet. Food is fuel; eten is de brandstof voor je lichaam. Dus zorg ervoor dat je de juiste, gezonde dingen kiest, zeggen ze. Maar wat de één gezond vindt, vindt de ander achterhaald of waardeloos. En dat maakt het allemaal nogal verwarrend en onoverzichtelijk. De meeste mensen met overgewicht behalen enorm veel gezondheidswinst door 10% van hun gewicht te verliezen. En dat draait vooral om hoeveel je eet. De oplossing: minder eten. Maar moet je dan werkelijk stoppen met dat wijntje of chipje 's avonds? Moet je gezond, gezonder, gezondst worden?

Gezonde producten zijn zinloos! (net als ongezonde)

De grap is, het heeft voor je gezondheid of gewicht niet zoveel zin om een plak oma-cake met e-nummers, een frikadel of bak chips helemaal in de ban te doen. Wil je gezonder en/of slanker leven, dan is het zinloos om naar individuele producten te kijken. Eén ongezonde maaltijd maakt je niet ongezond en een gezonde maaltijd maakt je niet gezond of slank. Het draait altijd om patronen! Dus kun jij helemaal niet meer genieten van een plak cake, stuk taart of worst vanwege de e-nummers, vetten en suikers? Dan ben je een beetje doorgeslagen. In een normaal, matig en gevarieerd eetpatroon, is altijd ruimte voor iets lekkers. Daar merk je niets van. Niet qua gewicht en niet qua gezondheid.

Let op: Gezond leven is geen einddoel

Een gezond lichaam en een gezonde geest stellen je in staat een geweldig leven te leiden. Dat helpt om je doelen te bereiken en dromen waar te maken. Dus heb je nu een ongezonde levensstijl en ben je te zwaar, dan is het inderdaad belangrijk om gezonde gewoontes te ontwikkelen en wat kilo's kwijt te raken. Maar… als je een gezond punt bereikt hebt, dan stopt het. Ga dan gewoon dat fantastische leven leiden! Je kunt niet perfect gezond worden. Op een gegeven moment moet je je gezondheid alleen onderhouden, in plaats van nog verder verbeteren. Anders is het verspilde moeite en houd je helemaal geen energie meer over om dat geweldige leven te leiden.

Kortom: Matig, varieer en kom in beweging

De echte oplossing is allang bekend: matigen, variëren en bewegen. Dat is misschien niet zo sexy, wel effectief. In ieder geval veel effectiever dan wederom (tijdelijk) een nieuwe voedingshype volgen of alleen nog avocado's en noten eten. Dus: gooi niet rigoureus je eetpatroon om als je energieker of slanker wilt worden, maar zet kleine stapjes. Voer kleine verbeteringen door met een groot effect op je energie-inname (minder kaas op brood, muesli in de yoghurt of vlees bij het diner), dan win je al heel veel. En zeg nooit nooit! Zet niets op de verbodenmiddelen-lijst. Als je iets niet mag, wil je het juist, dan ga je ertegen vechten en blijf je met wel of niet eten bezig. Zonde!

Geniet gezond: van al het lekkers, naar alleen het allerlekkerst

Wil je afvallen of gezonder leven? Kwestie van je gezond verstand gebruiken. Je mag alles eten. Je bent volwassen, jij kiest wat je in je mond stopt! Ga weer genieten van lekker eten. Ja! Ook van een stukje chocola, een wijntje of lekker stuk kaas op z'n tijd. Eet alles, alleen niet alles nu. Kiest bewust wat en wanneer. Ga van al het lekkers naar alléén het allerlekkerst. Van en/en naar of/of. Dan ontdek je dat lekker en gezond eten heel goed samengaat. En dan ontwikkel je een eetpatroon dat past bij je lange termijn doelen. Voor altijd. Zonder dieet, obsessie of nieuwe voedingshype. Dat is pas echt gezond!


Mieke


Parelhoenfilet met mousseline van gepofte bietjes

Een heerlijk gerecht bereid op de LX-smoker Lees verder

Inspiratie feestdagen food gevogelte hoofdgerecht

Vis roken

Allereerst is het belangrijk dat de roker geen haast heeft, het is namelijk geen magnetron. Om te roken kan men het beste een vis gebruiken met een hoog vetgehalte: paling, forel, zalm, makreel, haring,of sprot. Andere vissoorten worden door het roken vaak droog. Ook mosselen en kip zijn gerookt heerlijk. Lees verder

food hungry netwerken

Spinazie fritatta

Een heerlijk gerecht voor naar de picknick! Zowel warm als koud te serveren. Lees verder

food voorgerecht