Nog geen Makro-pas?

Word Makro-pashouder

Personeelsbeleid

METRO Cash & Carry heeft wereldwijd meer dan 100.000 medewerkers in dienst. In Nederland zijn dit er meer dan 5.400, waarvan ongeveer 300 medewerkers op het hoofdkantoor.

Uitstekende voorzieningen

Makro hecht veel waarde aan goede en gemotiveerde medewerkers. Dat vertaalt zich in een goed salaris, een uitgebreid pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, flexibele werktijden, gedegen opleidingen en coaching, (internationale) doorgroeimogelijkheden, een vooruitstrevend Arbo-beleid, zelfstandigheid en vrijheid in de functie.

Een goed personeelsbeleid, waarvan vertrouwen en respect de belangrijkste pijlers vormen, is de basis. Periodiek werkoverleg, open communicatie en betrouwbaarheid zorgen voor de juiste werksfeer. Een sfeer die wij intern ‘Onze Mentaliteit’ noemen. Positief in je werk staan, openstaan voor anderen, initiatieven nemen, fouten durven maken, er samen van leren. Dat is ‘Onze Mentaliteit’, de basis waarop Makro samenwerkt. Intern met elkaar, en extern met leveranciers en derden.

Van baan naar loopbaan

Makro Nederland verzorgt ‘in huis’ trainingen en opleidingen die gericht zijn op de functie, het verbeteren daarvan en op doorgroei. Een nieuwe medewerker start met een introductieprogramma. Daarna zijn de opleidingen en trainingen gerelateerd aan de betreffende functie, ontwikkelingen in de branche en persoonlijke doorgroeiwensen. Opleiden gebeurt op de werkplek, met zelfstudiepakketten, trainingen en opleidingen binnen en buiten de vestiging, maar ook via computersystemen. Het brede aanbod varieert van Situationeel leidinggeven tot Verkoopvaardigheden, van Klantvriendelijkheid tot Training voor Vertrouwenspersonen. Tevens bieden wij management-trainingen en management development-programma's.

Werksfeer is essentieel

Naast een goed salaris en verschillende beloningssystemen bieden wij onze medewerkers een uitgebreid pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder flexibele werktijden, spaarloonregeling, studiekostenvergoeding en een personeelspas met korting. Zo doen wij er alles aan om onze medewerkers te stimuleren en te motiveren een uitstekende service aan onze klanten te bieden.

Een goede werksfeer staat hierbij voorop. Wij creëren die door open communicatie, betrouwbaarheid en openheid. De twee belangrijkste pijlers die aan de basis van het personeelsbeleid liggen, zijn vertrouwen en respect.

Motivatie

Dat Makro veel waarde hecht aan de medewerkers blijkt ook uit het feit dat Makro een sociaal jaarverslag uitbrengt. Hierin doen wij verslag over bijvoorbeeld de ontwikkelingen op arbeidsvoorwaardelijk gebied, Opleiding & Training en het Arbo-beleid.

In de vestigingen houdt elke afdeling regelmatig werkoverleg. Onderwerpen die besproken worden, zijn onder andere afdelingsnieuws, bedrijfsbeleid en dergelijke. Ook vinden jaarlijks functioneringsgesprekken plaats, waarin zowel de medewerker als de werkgever bespreekpunten aankaarten.

Arbeidsomstandigheden

De juiste arbeidsomstandigheden zijn een essentieel onderdeel van een verantwoord personeelsbeleid. Makro is in de branche voorloper op dit gebied. Er is een succesvol, preventief ziekteverzuimbeleid en de werkomgeving is ergonomisch verantwoord.