Kerstpakket ook in 2010 zeer populair geschenk onder werknemers

40% van de werknemers heeft voorkeur voor goede-doelen-pakketten of pakketten met biologische, duurzame en milieuvriendelijke producten.

Diemen, 19 oktober 2010 – Het kerstpakket is nog steeds een zeer populaire blijk van waardering voor werknemers. Anno 2010 vindt 80% van de werknemers het leuk om een kerstpakket te ontvangen. Steeds meer werknemers volgen daarbij hedendaagse trends. Bijna 40% van de werknemers ontvangt graag een pakket waarbij een deel van de opbrengst naar goede doelen gaat of een pakket met daarin een aantal biologische, duurzame en milieuvriendelijke producten. Dit blijkt uit onderzoek dat Makro liet uitvoeren onder 1.427 Nederlandse werknemers door onderzoeksbureau No Ties. Makro liet dit onderzoek uitvoeren omdat het als marktleider in kerstpakketten meer inzicht wilde krijgen in de wensen van werknemers.

Uit het onderzoek blijkt ook dat werknemers hechten aan tradities. Drie op de vier werknemers wil graag verrast worden met de inhoud en bijna 60% van de werknemers ontvangt graag een traditioneel pakket (met daarin traditionele producten, eten en drinken). De top 3 van traditionele pakketten bestaat uit het ‘kokenpakket’, het ‘relaxenpakket’ en het ‘hartige pakket’. Van de groep werknemers die graag een niet-traditioneel pakket ontvangt, kiezen de meesten voor een ‘duurzaam pakket’, gevolgd door een pakket met Hollandse producten en een pakket waarvan een deel van de opbrengst gaat naar een goed doel.

Om in te haken op de toenemende wens van werknemers naar eigentijdse pakketten, ontwikkelde Makro drie speciale Doe Een Wens-kerstpakketten. Van ieder pakket uit deze collectie dat wordt verkocht doneert Makro 2 euro aan Stichting Doe Een Wens Nederland. Deze stichting vervult wensen van kinderen tussen de 3 en 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. ‘Als marktleider van kerst- en feestpakketten vinden wij het belangrijk om met de verkoop van deze pakketten de Stichting Doe Een Wens te ondersteunen’, aldus Jean-Pierre Bienfait, CEO van Makro Nederland. ‘Ik ben ervan overtuigd dat wij ook dit jaar samen met werkgevers en ondernemers in Nederland een aanzienlijk bedrag kunnen doneren aan Doe Een Wens. Juist in een tijd waarin aandacht voor elkaar en voor het gezin zo belangrijk is’, aldus Bienfait.

Naast de speciale Doe Een Wens-pakketten biedt Makro een compleet assortiment kerstpakketten aan.

Makro Nederland bestaat momenteel uit 17 Makro-vestigingen, een hoofdkantoor in Diemen en heeft in totaal 5.500 werknemers. Makro onderscheidt zich in de markt door de cash & carry-formule, het scherpe prijspeil en een volledig assortiment food- en non-foodproducten voor professionele en zakelijke klanten. Makro Nederland is onderdeel van METRO Cash & Carry International.

METRO Cash & Carry International is vertegenwoordigd in 31 landen met meer dan 670 zelfbedieningsgroothandels. Met meer dan 100.000 medewerkers wereldwijd heeft het bedrijf een omzet gerealiseerd van € 31 miljard in 2009. METRO Cash & Carry is een sales-divisie van METRO Group, een van de grootste en meest belangrijke internationale retailbedrijven. In 2009 heeft METRO Group een omzet van € 66 miljard gerealiseerd. Het bedrijf telt circa 300.000 werknemers en heeft meer dan 2100 verkooppunten in 34 landen.