Makro helpt basisschoolleerlingen uit achterstandswijken gezond leren koken

Opbrengst aankoop eerste haringvaatje bestemd voor project Koken met Klasse

foto: Kok Iven Cudogham geeft uitleg aan de leerlingen
Amsterdam, 22 november 2010 – In de Makro-vestiging in Amsterdam is vanmiddag Koken met Klasse landelijk van start gegaan. Leerlingen van groep 7 van basisschool De Capelle uit Amsterdam leerden vanmiddag samen met Iven Cudogham van AT5 op gezonde wijze koken. Koken met Klasse leert leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen in achterstandswijken dat gezonde voeding ook lekker kan zijn. Het project is ontwikkeld door Diversion en mogelijk gemaakt door het Nederlands Visbureau, Makro en Stichting Kinderpostzegels Nederland. Deze laatste stelt de opbrengst beschikbaar van het door Makro gekochte eerste haringvaatje, in juni van dit jaar.

Leerlingen krijgen les over gezonde voeding Op twintig basisscholen in achterstandswijken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Almere en Leiden krijgen leerlingen van groep 7 en 8 vanaf vandaag les over gezonde voeding en bewegen. Dit gebeurt onder begeleiding van een gediplomeerde diëtiste. Tijdens de aftrap vanmiddag kregen de aanwezige leerlingen een rondleiding over de verschillende versafdelingen (vis, groente, vlees, fruit, brood, kaas) van Makro. Van medewerkers van Makro ontvingen de leerlingen de ingrediënten voor de door hen te maken gerechten. Op de mobiele kookpunten op de winkelvloer werden de gezonde gerechten bereid en daarna opgegeten.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid Makro vindt het vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijk om deel te nemen aan projecten als Koken met Klasse. ‘Wij dragen het initiatief van Koken met Klasse een warm hart toe en zijn blij dat de opbrengst van het door ons in juni gekochte eerste haringvaatje op deze zinvolle wijze wordt besteed’, aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland. Het belang van goede voeding met verse ingrediënten voor kinderen is groot. In 2007 was 11,2% van de 2- tot 20-jarigen te dik. Koken met Klasse leert kinderen op een passende wijze dat gezonde voeding ook lekker kan zijn. Makro is ook blij dat de aftrap van dit project in een van hun vestigingen plaatsvindt. Vanmiddag hebben zij de aanwezige leerlingen kennis laten maken met hun verse producten. Alle andere deelnemende scholen ontvangen de komende tijd gratis (verse) producten van Makro om hun leerlingen gezond en lekker te leren eten.

Unieke samenwerking

Koken met Klasse is een project van Diversion, dat mogelijk gemaakt wordt dankzij het Nederlands Visbureau en Stichting Konderpostzegels Nederland. Zij stellen op opbrengst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe ter beschikking voor het project. Makro was is juni de hoogste bieder op dit vaatje.