Het favoriete ‘kerstpakket’ voor de ondernemer

Diemen, 9 december 2011 – Veel ondernemers geven een kerstpakket aan hun medewerkers, maar wat wensen ondernemers zelf in hun ‘kerstpakket’? Makro liet als partner van ondernemend Nederland en als grootste leverancier van kerst- en feestpakketten onderzoeken wat ondernemers in hun pakket wensen. Bijna 40% ontvangt graag tips en adviezen over hoe het maximale uit hun onderneming te halen. En bijna 60% hoopt op een snelle oplossing van de eurocrisis. Ook het minder betalen van belastingen en het hebben van meer loyale klanten zien ondernemers graag terug in hun ‘kerstpakket’.

Aan 754 zelfstandige ondernemers is door onderzoeksbureau No Ties, in opdracht van Makro, gevraagd wat zij spreekwoordelijk in hun eigen kerstpakket wensen. Naast ondernemersadvies geven ze aan in 2012 graag goed werkende computers en internetverbindingen te willen hebben. Bijna een op de vijf ondernemers ontvangt graag een ondernemerscoach die hen adviseert over het runnen van hun onderneming.

Ondernemers worden graag geholpen bij hun bedrijfsvoering. Zij vragen de overheid de eurocrisis tegen te gaan en minder regels en wetten op te stellen die ondernemers belemmeren in hun ondernemerschap. Ook de administratieve rompslomp is ondernemers blijkbaar een doorn in het oog. Bijna de helft van de ondervraagden hoopt volgend jaar op minder administratieve procedures. Vier op de tien ondernemers wensen ook oplossingen om de toenemende (internet-)criminaliteit tegen te gaan.

Dat ondernemers het zwaar hebben gehad, blijkt wel uit het feit dat meer dan de helft van de ondernemers graag een weekendje weg willen ontvangen in hun kerstpakket. Ze hebben er behoefte aan om bij te komen van het afgelopen jaar. Ondernemers hechten ook aan tradities; bijna 30% ontvangt graag een kerstpakket dat is gevuld met lekkere etenswaren en producten. Als ondernemers een kerstpakket geven, dan bestaat hun favoriete kerstpakket uit een combinatie van ‘producten’: naast zaken als ‘het geven van complimenten’ en ‘geluk en gezondheid’ geven ondernemers dit jaar graag eten en drinken en duurzame producten.

‘Ondernemers hebben het zwaar op dit moment in de huidige economische situatie’, aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland. ‘Ook in 2012 wil Makro als partner van ondernemend Nederland ondernemers helpen om het maximale uit hun onderneming te halen. Makro helpt ondernemers niet meer alleen met een compleet assortiment producten, maar ook met allerlei diensten zoals trainingen en opleidingen’

Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek:

• 60% van de ondernemers wil dat de overheid de eurocrisis oplost
  • 58% wil minder belasting betalen
  • 49% van de ondernemers wil loyale klanten
  • 38% ontvangt graag tips over hoe het maximale uit hun onderneming te halen
  • Bijna 30% ontvangt graag een traditioneel kerstpakket
  • Bijna 15% ontvangt graag tips over hoe zij hun onderneming interessant kunnen maken voor de verkoop

Makro kerst- en feestpakketten

Makro is marktleider in kerst- en feestpakketten en stelt ongeveer 1.4 miljoen feestpakketten per jaar samen. De groothandel bedient daarmee ongeveer een kwart van de Nederlandse feestpakkettenbranche. In de17 Makro-vestigingen wordt een uitgebreid assortiment kerstpakketten aangeboden, gebaseerd op verschillende trends en samenwerkingsverbanden met MVO-partners zoals Stichting Doe een Wens. Daarnaast is er de mogelijkheid voor werkgevers om zelf een pakket samen te stellen. Uiteraard staan daarbij Makro-adviseurs klaar voor deskundig advies en maatwerk. Voor het zelf samenstellen van kerstpakketten kunnen bedrijven een keuze maken uit meer dan 1.800 artikelen. De maatwerkkerstpakketten zijn te bestellen in de speciale showrooms bij Makro-vestigingen. Ook via www.makrofeestpakketten.nl is het mogelijk om te bestellen. Tevens bestaat het speciale online keuzeconcept: www.cadeaucarrousel.nl.

feestpakket