Makro start initiatieven om ondernemers door economische storm te helpen

Groothandel scherpt strategie aan en verandert in een partner voor ondernemend Nederland

Amsterdam, 5 oktober 2011 – Om ondernemers in de huidige economische omstandigheden optimaal te kunnen helpen, scherpt Makro haar strategie aan en introduceert het verschillende nieuwe diensten. Makro constateert dat veel ondernemers worstelen met de vraag hoe het maximale uit hun onderneming te halen en speelt hierop in. Met niet alleen een compleet assortiment producten, maar ook met nieuwe diensten en met trainingen voor ondernemers. Makro Amsterdam – de nieuwe conceptenvestiging van de groothandel – laat vanaf deze week zien op welke wijze Makro inspeelt op veranderende behoeften van haar klanten.

‘Veel ondernemers maken barre tijden door en weten vaak niet meer hoe ze hun omzet kunnen laten stijgen’, zegt algemeen directeur Makro Nederland Jean-Pierre Bienfait. ‘Met meer dan 1 miljoen ondernemers als vaste klant van Makro weten wij als geen ander wat ondernemers bezig houdt en welke huidige behoeften zij hebben. Juist op deze veranderende behoeften spelen wij in om onze klanten door de economische storm te helpen’, aldus Bienfait.

Opening van de Makro Groei Campus

Juist nu hebben ondernemers meer dan de behoefte hun inkopen snel en efficiënt in te kopen. Ze zijn op zoek naar additionele diensten én kennis om het maximale uit hun onderneming te halen. Daarom opent Makro Amsterdam deze week haar Groei Campus; een opleidingscentrum waar ondernemende klanten voor een symbolisch bedrag diverse trainingen en workshops kunnen volgen. Dit zijn bijvoorbeeld producttrainingen op het gebied van wijn, kaas en koffie en verkoopbevorderende trainingen.

Makro Amsterdam: de Nederlandse conceptenvestiging

Makro Amsterdam is sinds deze week de Nederlandse conceptenvestiging van de groothandel. Hier laat Makro, naast de nieuwe Groei Campus, concreet zien op welke nieuwe wijzen behoeften van ondernemers worden bevredigd:

  • Er is de nieuwe ontmoetingsplaats voor horecaondernemers, Makro Pro. Dit is een horeca business lounge waar tevens adviseurs van Makro klaar staan om horecaondernemers te adviseren.
  • In de nieuwe Koffiewereld is de complete productgroep koffie op zodanige wijze gepresenteerd dat ondernemers efficiënt kunnen inkopen en adviseert een barista over hoe het maximale uit de verkoop van koffie te halen.
  • Deze week opent La Place haar vestiging in Makro Amsterdam. Deze eerste vestiging in een Nederlandse groothandel is een voorbeeld van de toenemende samenwerking van Makro met toonaangevende A-merken. Een tweede voorbeeld hiervan is het nieuwe Apple-assortiment. Medewerkers van Makro zijn getraind in het adviseren over deze producten.
  • In de nieuwe Office-wereld is alles te vinden voor het kantoor. Begin 2012 zal deze categorie ook online landelijk worden geïntroduceerd. Daarnaast heeft Makro vanaf deze week een volledig nieuwe gesegmenteerde folderlijn. Zo is er onder andere een nieuwe gastronomiefolder voor Horeca en een nieuwe officebrochure.
'De conceptenvestiging toont aan dat Makro meer en meer een plaats wordt waar ondernemers alles voor hun bedrijf kunnen vinden; niet alleen producten, maar ook diensten en zelfs kennis. Daarmee wordt Makro de partner voor ondernemend Nederland', aldus Jean-Pierre Bienfait.

Makro: een merk met een maatschappelijk gezicht

Jean-Pierre Bienfait constateert dat Nederland verandert in een samenleving waarin sociale en economische cohesie steeds belangrijker wordt. De overheid trekt zich langzaamaan terug en legt de verantwoordelijkheid voor economisch succes meer en meer bij werkgevers en ondernemingen. ‘Ondernemers zijn op zoek naar nieuwe partijen in de markt die hen helpen met hun onderneming. Daarom hebben wij besloten hen te helpen’ aldus Bienfait. Inmiddels heeft Makro ook gesprekken met andere marktpartijen of zij hier een rol in kunnen spelen. Naast deze initiatieven voor ondernemers heeft de nieuwe Groei Campus een belangrijke andere rol: het begeleiden van een grote groep Wajongers. ‘Ook hier is de overheid zich terug aan het trekken. Wij hebben nu een kleine zeventig Wajongers bij ons, dat moet volgend jaar zijn verdubbeld. Onze medewerkers begeleiden hen via een zeer structurele aanpak. Makro bouwt zo aan duurzame relaties met niet alleen onze medewerkers maar ook met leveranciers, klanten en de samenleving; bijvoorbeeld met de vele verenigingen en stichtingen die Nederland telt. Makro zal daartoe samen met het Oranje Fonds een aantal activiteiten gaan ontplooien die concreet invulling zullen geven aan Makro’s maatschappelijke betrokkenheid’, aldus Bienfait.

Voor vragen kunt u terecht bij


Metro Cash & Carry Nederland B.V.
Spaklerweg 50-52
1114 AE Amsterdam-Duivendrecht
Telefoon: 020 - 39 80 200 

Perscentrum

Persberichten 2014
    Persberichten 2013
      Persberichten 2012
        Persberichten 2011
          Persberichten 2010