Nieuwe strategie Makro Nederland leidt tot groei in krimpende horecamarkt

Uitrol bezorgdiensten en klantbezoeken speerpunten 2011

Uitrol strategie Makro leidt tot groei in krimpende horecamarkt.
Diemen, 22 maart 2011 – Vandaag zijn de jaarcijfers van Metro Group bekend gemaakt. Makro Nederland laat daarbinnen voor 2010 een groei zien in een krimpende horecamarkt en een lichte stijging van de winst. De nieuwe strategische koers die Makro sinds vorig jaar voert onder leiding van CEO Jean-Pierre Bienfait, lijkt daarmee haar vruchten af te werpen. Centraal in deze strategie staat het zo optimaal mogelijk inspelen op individuele behoeften van ondernemers. Uitbreiding van bedieningsconcepten op maat, zoals bezorgdiensten en klantbezoeken voor onder andere horeca zijn de volgende stappen in deze strategie.

“Makro Nederland is dé groothandel voor ondernemers. We stellen ondernemers centraal en helpen ze om succesvol te kunnen ondernemen. Efficiëntie en gemak voor ondernemers zijn ook in 2011 belangrijke pijlers voor Makro. Eind vorig jaar hebben we bijvoorbeeld tijdelijk onze openingstijden verruimd, zodat ondernemers op mindere drukke momenten van de dag bij ons inkopen konden doen. We zien een duidelijke trend dat de wensen van ondernemers allang niet meer alleen gaan over producten met een aantrekkelijke prijs, maar ook over bedieningsconcepten op maat, (online) contactmomenten en bezorging op hun adres. Daarom bieden wij ondernemers totaaloplossingen in producten en diensten aan onder één dak. Dat zij waarderen dat we dit doen, zien we terug in de resultaten”, aldus Jean Pierre-Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland.

Speerpunten 2011 in Nederland: bezorgdiensten en klantbezoeken

In 2011 ligt de focus van Makro op efficiëntie en gemak voor ondernemers. Om hen effectief van dienst te kunnen zijn, streeft Makro ernaar om partner te zijn voor ondernemers. De groothandel weet als geen ander wat haar ondernemers bezighoudt en hoe ze specifieke (lokale) behoeften van ondernemers kunnen bevredigen. Het signaleren van deze behoeften en hierop inspelen wordt actief gestimuleerd onder medewerkers van Makro.

Op dit moment worden de bezorgdiensten voor en klantbezoeken aan horecaklanten uitgebreid in heel Nederland. Makro heeft op dit moment een nieuw wagenpark van bezorgtrucks en auto’s. Er is een klantenteam opgezet en uitgebreid naar meer dan 40 medewerkers die horecaklanten bezoeken. Daarnaast worden de openingstijden van de allergrootste vestigingen van Makro verruimd. Vorig jaar heeft Makro naar aanleiding van de sneeuwoverlast tijdelijk haar openingstijden verruimd om ondernemers te helpen. Vanaf 1 april zullen de allergrootste vestigingen van Makro iedere zondag geopend zijn. Zo biedt Makro ondernemers de gelegenheid om hun inkopen te doen op die momenten dat zij niet met hun eigen onderneming bezig zijn.