Oranje Fonds en Makro slaan handen ineen

Amsterdam, 21 december 2011 – Vandaag maakten het Oranje Fonds en Makro hun meerjarige samenwerking bekend. In de vernieuwde Makro-vestiging in Amsterdam beklonken directeuren Jean-Pierre Bienfait van Makro en Ronald van der Giessen van het Oranje Fonds deze verbintenis tijdens een champagne-kerstontbijt. Makro zet hiermee een volgende stap in maatschappelijk betrokken ondernemen, juist nu ook maatschappelijke ondernemers in woelige tijden verkeren. Samen met het Oranje Fonds zal het daar een verdere concrete invulling aan geven.

Makro is partner voor ondernemend Nederland; voor ondernemingen, stichtingen en verenigingen. De groothandel vaart sinds kort een actieve koers om op een betrokken manier ondernemers nog meer centraal te stellen en zich in te zetten voor de maatschappij. “Wij zochten een samenwerkingspartner om deze manier van werken breder uit te kunnen zetten. Het Oranje Fonds ondersteunt sociaal ondernemerschap in wijken en buurten. Wij zetten graag onze mensen, diensten, producten, kennis en communicatie in om hier een bijdrage aan te leveren”, aldus Bienfait.

Het Oranje Fonds ondersteunt maatschappelijke initiatieven die een betrokken samenleving bevorderen in het hele Koninkrijk. Van der Giessen licht toe: “Door onze steun ontmoeten mensen elkaar of vinden zij een nieuwe plek in de maatschappij. Wij zijn dan ook verheugd dat een grote partner als Makro zich hier ook graag voor in wil zetten. Het Oranje Fonds waardeert deze betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven zeer. Samen kunnen we met menskracht en middelen een groot aantal ondernemers, verenigingen en stichtingen bereiken en ondersteunen”.

De eerste concrete invulling is de inzet van Makro voor NL DOET. Dit is de grootste vrijwilligersactie van Nederland op 16 en 17 maart 2012, georganiseerd door het Oranje Fonds. NL DOET biedt maatschappelijke organisaties de kans om klussen en activiteiten te laten uitvoeren waar men normaal niet aan toe komt. Voorbeeldklussen zijn het verven van een buurthuis, het inrichten van een heemtuin bij een stadsboerderij of een middagje High Tea met ouderen of gehandicapten. Makro gaat met teams vanuit alle vestigingen actief deelnemen aan NL DOET. Daarnaast geeft Makro een ruime korting voor alle maatschappelijke organisaties met een NL DOET-klus om de ‘inwendige mens’ goed te kunnen verzorgen. Ten slotte zet Makro zijn communicatiemiddelen in om aandacht te creëren voor NL DOET en zo nog meer stichtingen en verenigingen aan te sporen om hun klus aan te melden.

Het Oranje Fonds is het grootste nationale fonds op sociaal gebied. Per jaar besteedt het € 32 miljoen aan organisaties die een betrokken samenleving bevorderen in Nederland en in het Caribische deel van het Koninkrijk. Door deze bijdragen ontmoeten mensen elkaar of vinden zij een nieuwe plaats in de samenleving. Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij en De Lotto. De Prins van Oranje en Prinses Máxima zijn beschermpaar van het Oranje Fonds.

Makro Nederland heeft in Nederland 17 groothandelvestigingen. De organisatie heeft een food- en non-foodassortiment van meer dan 50.000 artikelen onder een dak. Makro streeft er daarnaast naar om het zijn klanten nog gemakkelijker maken met een uitgebreid pakket van diensten en opleidingen. De medewerkers van Makro hebben hier een actieve rol in. Makro biedt werk aan meer dan 5.400 medewerkers. Makro Nederland is onderdeel van METRO Cash & Carry International.

Oranje Fonds
            Oranje fonds