Makro leidt tot omzetgroei van 6,1% in horeca

Speerpunt 2012: partner zijn voor ondernemend Nederland, multichannel via vestigingen, bezorging en internet

Diemen, dinsdag 20 maart 2012 – Vandaag zijn de jaarcijfers van Metro Group bekend gemaakt. Makro Nederland laat daarbinnen voor 2011 in een stagnerende horecamarkt een omzetgroei van 6,1% zien. Het marktaandeel in horeca stijgt daarmee verder. Dit komt door meer intensieve klantrelaties. Klanten van Makro Nederland worden loyaler en zij besteedden meer dan voorgaande jaren bij de groothandel. Binnen de totale omzet is de verkoop van eigen merkproducten procentueel sterk gegroeid, evenals de omzet uit bezorging aan horecaklanten. Het helpen van ondernemers om hen het maximale uit hun onderneming te kunnen laten halen, waarbij niet alleen het productassortiment, maar ook diensten en trainingen een rol spelen, blijkt een succesvolle strategie te zijn voor Makro Nederland.

Board ‘Partner voor ondernemend Nederland zijn, betekent in de huidige economische situatie eigenlijk maar 1 ding: ondernemers iedere dag weer helpen met hun onderneming zodat ze een maximaal rendement kunnen realiseren’, aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland. ‘Juist nu willen ondernemers zich volledig kunnen richten op hun eigen onderneming. Dit betekent dat het doen van inkopen snel en efficiënt moet gebeuren. Makro voorziet via meerdere kanalen in die behoefte. We bieden daarom nieuwe diensten aan zoals snelle bezorging van die producten, het inkopen van producten op tijdstippen dat ondernemers dit het beste uitkomt en training en advies om uit die onderneming een goed rendement te halen. We laten voor het tweede achtereenvolgende jaar zien dat onze huidige strategie past bij ondernemers. We hebben een compleet assortiment producten en ontwikkelen regelmatig nieuwe diensten en trainingen om die ondernemer te helpen. En dat blijven we ook dit jaar met veel energie doen’, aldus Bienfait.

Speerpunt 2012 Makro Nederland: partner zijn voor ondernemend Nederland, multichannel via vestigingen, bezorging en internet

Makro Nederland zal zich ook in 2012 blijven focussen op het partnerschap van ondernemend Nederland. Makro doet dit overigens niet alleen voor ondernemers, maar ook voor verenigingen en stichtingen. Naast de verkoop van zijn producten en diensten in de 17 vestigingen en het bezorgen van producten bij horecaondernemers, zal Makro dit jaar nadrukkelijk het online-verkoopkanaal invulling geven. ‘We evolueren dit jaar naar een multichannelgroothandel’, aldus Jean-Pierre Bienfait. ‘Dat betekent dat we online bestellingen gaan aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder zullen ontwikkelen. Allemaal om het ondernemers zo eenvoudig mogelijk te maken en hun meer tijd over te laten houden voor hun eigen onderneming’.

Makro Nederland

Professionele klanten die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel – zoals ondernemers, zzp’ ers, vertegenwoordigers van verenigingen en stichtingen – vinden bij Makro een compleet food- en non-foodassortiment van meer dan 60.000 kwaliteitsproducten onder één dak. Daarnaast biedt Makro diensten (zoals bezorging en klantbezoeken) en trainingen aan voor ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun onderneming te kunnen halen. Makro vernieuwt: van zelfbedieningsgroothandel naar een maatschappelijk betrokken partner voor ondernemend Nederland. Bij Makro Nederland (17 vestigingen, bezorgdiensten en online-verkoop) werken meer dan 5.000 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Metro Cash & Carry International.

METRO Cash & Carry International

METRO Cash & Carry International is vertegenwoordigd in 30 landen met meer dan 700 zelfbedieningsgroothandels. Met meer dan 120.000 medewerkers wereldwijd heeft het bedrijf een omzet gerealiseerd van ongeveer € 31 miljard in 2011. METRO Cash & Carry is een salesdivisie van METRO Group en een van de grootste en meest prominente internationale retailbedrijven. In 2011 heeft METRO Group een omzet van ongeveer € 67 miljard gerealiseerd. Het bedrijf telt circa 280.000 werknemers en heeft meer dan 2.200 verkooppunten in 33 landen. De prestatie van de METRO Group is gebaseerd op de kracht van haar verschillende verkoopdivisies, die onafhankelijk opereren in hun respectievelijke marktsegmenten:

• Metro / Makro Cash & Carry - de internationale marktleider in self-service- groothandel
          • Real hypermarkets, Media Markt en Saturn - Europees marktleider in de consumentenelektronica
          • Galeria Kaufhof warenhuizen

Voor meer informatie: www.metrogroup.de