Lancering 'Schenk Verstandig' campagne door Diageo in samenwerking met Makro

Interactief lesprogramma voor horeca over verantwoord schenken en verkopen van drank

diageo Amsterdam, 26 juni 2012 – Makro Nederland lanceert vandaag samen met Diageo, marktleider op het gebied van sterke dranken, speciaal voor haar (horeca-)klanten een interactief lespakket rond het verantwoord schenken van alcohol. Het initiatief heeft tot doel om horeca-ondernemers (o.a. bars, restaurants en ook sportkantines) extra bewust te maken van het belang van verantwoorde verkoop van alcohol aan hun klanten. Met dit initiatief willen Makro en Diageo een belangrijke bijdrage leveren om alcoholmisbruik te helpen voorkomen. Horeca-ondernemers worden in de mogelijkheid gesteld om hun medewerkers zonder kosten de ‘Schenk Verstandig’ training te laten volgen via het interactieve lesprogramma.

Het kostenloze interactieve lespakket bestaat uit o.a. een dvd en informatiemateriaal

Makro en Diageo ontwikkelden samen de ‘Schenk Verstandig’-toolkit die de meest recente kennis en expertise op het gebied van het verantwoord schenken en verkopen van alcohol bundelt. Het doel is om retailmedewerkers en horecazaken aan de hand van opleiding en training bewust te maken van een verantwoorde alcoholverkoop en -consumptie. Veel mensen zijn zich immers niet voldoende bewust van de risico's van overmatig alcoholgebruik.

Xavier Thiry, Marketing Directeur Makro Nederland: "Deze campagne en het interactieve lespakket van 'Schenk Verstandig' in samenwerking met Diageo is een initiatief dat naadloos aansluit bij de nieuwe strategie van Makro in Nederland. Daarbij helpen we ondernemers nog succesvoller te zijn. Dat doen we intussen niet enkel met producten, maar ook met nieuwe diensten en zelfs door middel van het delen van ondernemingskennis. Bij dat laatste sluit dit interactieve lespakket zeer goed aan."

Matthieu Comard, General Manager Diageo Benelux "Wij zijn ervan overtuigd dat het promoten van verstandig gebruik van onze producten van onweerlegbaar belang is. Wij willen dat consumenten genieten van onze merken, en dat is niet mogelijk als zij geen maat houden bij het drinken. Juist daarom hechten we zoveel waarde aan deze exclusieve samenwerking met Makro, waarbij we focussen op een bewustmakingsproces bij (horeca)-ondernemers en hun medewerkers."

Praktische ondersteuning

Een medewerker van Makro overhandigt het eertse kostenloze lespakket aan een horecaklant van Makro

In samenwerking met Makro, stelde Diageo een interactief trainingspakket samen met daarin een informatiebrochure, stickers, een trainings-DVD en een praktische infokaart op zakformaat. Dit pakket wordt beschikbaar gesteld aan Nederlandse horecaondernemers waaronder bars, restaurants en ook sportkantines. Het biedt praktische en begrijpelijke tips over onder meer de naleving van de minimumleeftijd, het vermijden van alcoholgebruik achter het stuur en het scheppen van de juiste omgeving voor aangenaam, verantwoord alcoholgebruik. Zo tonen beide partners hun klanten hoe ze hun gasten bewust kunnen maken van dit thema en bieden ze praktisch trainingsmateriaal voor hun medewerkers.

Diageo kent een lange traditie in het ontwikkelen en ondersteunen van acties om alcoholmisbruik te bestrijden en verantwoord drinken te promoten. Het bedrijf ondersteunt zowel direct als indirect initiatieven bij verscheidene organisaties, waaronder overheden, niet-gouvernementele organisaties, universiteiten en onderwijsinstellingen, wetshandhavers, artsen, en de bredere ziekenhuisindustrie. Diageo Nederland ondersteunt de campagnes voor verantwoord drinken van de Stichting voor Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA). Diageo werkt sinds 2006 wereldwijd proactief samen met de Metro Cash & Carry Group om hen te helpen de voordelen van verantwoordelijke winkelverkoop te versterken. Nu werkt Diageo voor de eerste keer samen met Makro Nederland om klanten te wijzen op het belang van verantwoord drinkgedrag. Makro Nederland is een pilot-land voor Metro Cash & Carry in het verder invulling geven via dit thema in de relatie met horeca-klanten.

Over Diageo

Diageo is wereldwijd de grootste producent en verdeler van sterkedranken, bieren en wijnen met bekende merken als Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Windsor, Buchanan’s en Bushmills whisky’s, Smirnoff, Cîroc en Ketel One vodka’s, Baileys, Captain Morgan, Jose Cuervo, Tanqueray en Guinness. Diageo is een bedrijf dat actief is over de hele wereld en zijn producten verkoopt in meer dan 180 landen. Het bedrijf staat genoteerd op zowel de Londense (DGE) als de New Yorkse (DEO) beurs. Voor meer informatie over Diageo, zijn medewerkers, merken en prestaties, surft u naar www.diageo.com. Voor meer informatie over de initiatieven van Diageo rond verantwoord drinkgedrag, kunt u een kijkje nemen op www.drinkIQ.com. Celebrating life, every day, everywhere.

Makro Nederland

Professionele klanten die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel – zoals ondernemers, ZZP’ers, vertegenwoordigers van verenigingen en stichtingen – vinden bij Makro een compleet food- en non-foodassortiment van meer dan 60.000 kwaliteitsproducten onder één dak. Daarnaast biedt Makro diensten (zoals bezorging en klantbezoeken) en trainingen aan voor ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun onderneming te kunnen halen. Makro vernieuwt: van zelfbedieningsgroothandel naar een maatschappelijk betrokken partner voor ondernemend Nederland. Bij Makro Nederland (17 vestigingen, bezorgdiensten en online-verkoop) werken meer dan 5.000 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Metro Cash & Carry International.