Makro stimuleert meer vrouwen in topposities

Diemen, 28 maart 2012 – Vandaag heeft Makro het Charter Talent naar de Top ondertekend. Hiermee zet de groothandel zich actief in om vrouwelijk talent te stimuleren om door te groeien naar managementposities in Nederland. Makro streeft ernaar het beste uit haar eigen medewerkers te halen en hen te stimuleren hun talenten verder te ontwikkelen. Met het ondertekenen van het Charter zegt de groothandel toe om de komende jaren concrete maatregelen te nemen om meer vrouwelijk talent binnen Makro aan te trekken, te behouden en te laten doorstromen.

"Bij Makro staan trainings- en ontwikkelingsfaciliteiten van medewerkers hoog in het vaandel. Wij streven naar een organisatiecultuur waarin ieder zijn of haar talenten kan ontplooien. Echter, wij zijn ons ervan bewust dat Nederland nog achterloopt als het gaat om arbeidsparticipatie van vrouwen in vergelijking tot het buitenland. Met onze ondertekening van het Charter Talent naar de Top willen wij bij Makro een actieve bijdrage leveren aan het behouden en werven van vrouwelijk talent", aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland.

"We zijn zeer verheugd met Makro als charterondertekenaar. Dat een sterk merk als Makro zich committeert aan concrete stappen binnen man-/vrouwdiversiteit is fantastisch en broodnodig voor de toekomst van de B.V. Nederland. Ik hoop dat sectorgenoten en ook andere Nederlandse organisaties het goede voorbeeld van Makro zullen volgen met een charterondertekening en een duurzaam beleid op diversiteitsgebied", aldus Esther Raats-Coster, directeur van de Stichting Talent naar de Top.

Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland en Esther Raats-Coster, directeur van Stichting Talent naar de Top, tekenen het Charter Talent naar de Top.

Opleidingsbeleid voor medewerkers en ondernemers

Met de introductie van de Makro Groei Campus eind vorig jaar, ontwikkelt de groothandel regelmatig nieuwe diensten en trainingen voor zijn eigen medewerkers. Naast het delen van kennis met eigen medewerkers richt Makro zich ook actief op het delen van vakkennis met zijn klanten: de ondernemers. Partner voor Ondernemend Nederland zijn betekent voor Makro ook klanten laten profiteren van het actieve opleidingsbeleid. "Onze ambitie hierbij is zowel intern als extern vrouwen te stimuleren en door te laten groeien naar goede posities in het bedrijfsleven. Door zowel ons eigen personeel als onze klanten van elkaar te laten leren en op te leiden in de Makro Groei Campus, door het Charter te  ondertekenen en ons beleid uit te voeren, willen we meer diversiteit in de top van Nederlandse  organisaties bewerkstelligen", aldus Henk Langeveld, human resource director Makro Nederland.

Over Talent naar de Top

Stichting Talent naar de Top is opgericht in 2008 en richt zich op het faciliteren en stimuleren van  overheid, werkgevers en topvrouwen zelf. Om vanuit intrinsieke motivatie de instroom, de doorstroom en het behoud van het aantal vrouwen aan de top te bevorderen. De Stichting heeft het Charter Talent naar de Top ontwikkeld, waarmee werkgevers zich vrijwillig, maar niet vrijblijvend committeren aan een duurzaam en effectief m/v-diversiteitsbeleid. Talent naar de Top stelt zich verder tot taak om belemmeringen op de gehele weg van vrouwen naar de top inzichtelijk te maken en via concrete voorbeeldcases te laten zien dat een juiste balans in m/v-diversiteit haalbaar is. Meer informatie over de Stichting staat op www.talentnaardetop.nl.

Makro Nederland

Professionele klanten die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zoals ondernemers, zzp'ers, vertegenwoordigers van verenigingen en stichtingen vinden bij Makro een compleet food- en non-foodassortiment van meer dan 60.000 kwaliteitsproducten onder één dak. Daarnaast biedt Makro diensten (zoals bezorging en klantbezoeken) en trainingen aan voor ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun onderneming te kunnen halen. Makro vernieuwt: van zelfbedieningsgroothandel naar een maatschappelijk betrokken partner voor ondernemend Nederland. Bij Makro Nederland (17 vestigingen, bezorgdiensten en online-verkoop) werken meer dan 5.000 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Metro Cash & Carry International.