Vandaag precies 45 jaar geleden opende Makro in Nederland zijn deuren

Makro vernieuwt volop in het helpen van ondernemend Nederland

Amsterdam 31 oktober 2013 - 45 dagen lang heeft Makro zijn 45-jarig bestaan in Nederland op spraakmakende wijze gevierd. Vandaag, precies 45 jaar na de oprichtingsdag in 1968, sluit Makro de jubileumperiode af met bijzondere momenten op het hoofdkantoor en in de allereerste vestiging in Nederland: Amsterdam. Samen met medewerkers en klanten, teruggrijpend op de wortels van het bedrijf, die nog altijd de basis zijn; maar ook vooruitkijkend naar de toekomst. Makro vernieuwt aan alle kanten om partner voor ondernemend Nederland te zijn en te blijven.

De bijeenkomst in Amsterdam begon vanochtend met een ontmoeting met de heer Jan Jeurgens (92), de man van het allereerste uur die verantwoordelijk was voor de opening van de allereerste Makro-vestiging in Nederland in Amsterdam. Jeurgens stichtte, toen nog onder de vlag van de SHV, de eerste groothandelsvestigingen van Makro. Samen met de vestigingsmanager van Makro Amsterdam, Hamadi Khadraoui, algemeen directeur Makro Nederland Charles Kay en klanten en medewerkers blikte Jeurgens terug op een enerverende tijd. "Mijn opdracht 45 jaar geleden was duidelijk: maak van Makro Amsterdam het eerste Nederlandse succes. Bij de opening op 31 oktober werden we overvallen door een toeloop van klanten. Het idee van een verkoopruimte van 12.000 m² met 40.000 artikelen onder één dak, scherpe prijzen, topkwaliteit en een enthousiaste staf sprak de klanten aan", aldus Jeurgens.

Charles Kay, algemeen directeur van Makro Nederland, onderstreept dat die wortels van het bedrijf nog altijd de basis zijn. "Al in 1968 was Makro de groothandel waarvoor klanten in de auto sprongen. De kernpunten van toen staan nog altijd recht overeind: één groothandel voor alles in (vers) food en non-food, met alle gemakken van ‘one stop shopping’ en natuurlijk aantrekkelijke prijzen. Makro is momenteel volop aan het vernieuwen, om ook in de toekomst voorkeurspartner van ondernemend Nederland te zijn".

Makro liet in de afgelopen 45 dagen met tal van opmerkelijke jubileumacties haar veelzijdigheid in producten, diensten en oplossingen voor klanten en samenleving zien. Makro-vestigingen werden omgetoverd tot heuse drive-in cinema’s. Makro Den Bosch en Best hielden het allereerste alcoholvrije Oktoberfest in Nederland. Wie op Dierendag met zijn kameel naar de Makro ging, kon 1000 euro verdienen; diverse zorgboerderijen en ondernemers grepen hun kans. Op alle 17 Makro-vestigingen kwamen daadwerkelijk een of meer kamelen over de vloer, die uiteraard volop werden vertroeteld met verse groenten, fruit en water. Maar ook de eerste tien klanten die als hulpsinterklaas naar een Makro-vestiging kwamen, kregen 100 euro. Drie sportverenigingen kregen hun inkopen letterlijk vliegensvlug bezorgd – per helikopter. Tot slot renden René Froger en Jonnie Boer afgelopen dinsdag 4,5 minuut zo hard mogelijk door Makro Amsterdam om gratis inkopen te doen voor Voedselbanken Nederland. Makro doneerde daarmee € 15.000 aan Voedselbanken.makro-45-jaar-2

Over Makro 45 jaar

In de Makro-vestigingen vinden gedurende 45 dagen acties en evenementen plaats die 45 jaar ervaring onderstrepen. Daarnaast toont de groothandel de samenleving haar maatschappelijke verbondenheid. Via het Twitteraccount @makropers blijft u op de hoogte van de verschillende initiatieven tijdens de viering van Makro 45 jaar.

Over Makro in Nederland

Professionele klanten die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel – zoals ondernemers, zzp’ers, vertegenwoordigers van verenigingen en stichtingen – vinden bij Makro een compleet food- en non-foodassortiment van meer dan 60.000 kwaliteitsproducten onder één dak. Daarnaast biedt Makro diensten (zoals bezorging en klantbezoeken) en trainingen aan voor ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun onderneming te kunnen halen. Makro vernieuwt: van zelfbedieningsgroothandel naar een maatschappelijk betrokken partner voor ondernemend Nederland. Bij Makro Nederland (17 vestigingen, bezorgdiensten en online-verkoop) werken ongeveer 5.000 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Metro Cash & Carry International.

verjaardag-makro-1
            verjaardag-makro-2