Nederlandse vrouwen minder ondernemingsdrang dan vrouwen uit andere landen

Minder dan een kwart (23 procent) van de vrouwen in Nederland heeft de ambitie om een eigen bedrijf te beginnen. Dit is fors minder in vergelijking met andere landen: wereldwijd heeft bijna de helft (45 procent) een ondernemingsdroom. Dit blijkt uit het Own Business onderzoek van Makro (onderdeel van METRO AG) in het kader van Internationale Vrouwendag 2018. Landen als Turkije (74 procent) en Roemenië (67 procent) spannen de kroon als het gaat om deze aspiratie.

Daarbij komt dat 90 procent van de Nederlandse vrouwen die een eigen bedrijf overwegen, geen vertrouwen heeft in een succesvol toekomstperspectief daarvan. Bijna de helft (45 procent) noemt een gebrek aan financiële ondersteuning als reden, terwijl bijna een kwart (24 procent) denkt dat hoge belastingen een obstakel kunnen vormen. 22 procent gelooft dat de algemene economische situatie niet bevorderend is.

Beeld vrouwen in bedrijfsleven
Bovendien hebben veel vrouwelijke bedrijfseigenaren te maken hebben met diepgewortelde stereotypes, zoals dat ze ‘minder kennis’ zouden hebben of ‘niet hard genoeg’ zouden zijn voor het bedrijfsleven. Twee op de vijf bedrijfseigenaren, zowel mannelijk als vrouwelijk, geloven dat vrouwen oneerlijk behandeld worden in het bedrijfsleven en bijna een kwart (22 procent) van deze bedrijfseigenaren denkt dat het voor vrouwen lastiger is om een bedrijf te runnen. Hierin scoort Nederland iets beter dan het wereldwijde gemiddelde waar 48 procent van alle bedrijfseigenaren (mannelijk en vrouwelijk) van mening is dat vrouwen oneerlijk behandeld worden en een derde denkt dat het voor vrouwen lastiger is om een eigen bedrijf te hebben.

Behoefte aan ondersteuning overheid
Onder zowel de mannelijke als de vrouwelijke respondenten heerst een grote behoefte aan overheidsprogramma’s om vrouwelijk ondernemerschap te bevorderen. Twee derde (63 procent) van de Nederlandse respondenten (mannelijk en vrouwelijk) stelt dat dit vrouwen kan helpen om hun dromen na te jagen. Dit percentage ligt zelfs nog relatief laag in vergelijking met andere landen, waar 80 procent vindt dat de overheid in actie moet komen voor meer vrouwelijk ondernemerschap.

Passie voor ondernemen
Vrouwen zouden geen eigen bedrijf starten om er rijk mee te worden. Slechts 6 procent van de Nederlandse vrouwen noemt dit als reden. Bijna de helft (46 procent) zou een bedrijf starten om brood op de plank te krijgen voor iets waar ze gepassioneerd over zijn. Ook het ‘eigen baas’ kunnen zijn is een belangrijke factor voor 42 procent.

Methodiek
De ‘Own Business Study’ van Makro is uitgevoerd naar aanleiding van de tweede ‘Own Business Day’, een jaarlijks terugkerend wereldwijd evenement, dat plaatsvindt op de tweede dinsdag in oktober. Deze dag, een initiatief van METRO AG, draait volledig om gepassioneerde ondernemers die alles op alles zetten om hun klanten steeds weer tevreden te stellen. Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag 2018 stond de ‘Own Business Study’ van Makro daarnaast in het teken van de ervaringen van vrouwen in het bedrijfsleven. Het onderzoek is uitgevoerd in tien landen over de hele wereld. In totaal zijn 10.000 mensen ondervraagd. In Nederland namen 1.000 mensen deel aan het onderzoek. Andere landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Turkije, Roemenië, Rusland, China.

De Flinesstraat 9
1114 AL Amsterdam-Duivendrecht