Makro koopt het eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor 95.500 euro

eerste-vaatje

Opbrengst naar Stichting MAG IK DAN BIJ JOU

Amsterdam, 12 juni 2019 – Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is op de Scheveningse visafslag voor 95.500 euro geveild aan Makro Nederland. Dit jaar gaat de opbrengst naar Stichting MAG IK DAN BIJ JOU. Volgens haringdeskundigen van het Nederlands Visbureau is het opnieuw een mooie, volvette haring! Het is de vierde keer dat Makro het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in de wacht sleept.

Vierde keer

We zijn er trots op dat we dit vaatje voor de vierde keer in de wacht slepen”, aldus Jan van de Werken, Category Manager Vis bij Makro Nederland. Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is een echte traditie waarbij de verse vis een platform krijgt voor het seizoen. “Het is elk jaar weer spannend voor de haringvissers om tijdig de vangst van goede kwaliteit aan land te krijgen. En voor ons de uitdaging om alle 17 Makro-vestigingen vandaag nog te bevoorraden zodat iedereen in Nederland kan genieten van de verse vis,” vertelt Van de Werken.

MAG IK DAN BIJ JOU

Makro levert met de aankoop van dit vaatje een bijdrage aan de Stichting MAG IK DAN BIJ JOU. Een stichting die bijdraagt aan de veiligheid en geborgenheid van kinderen met kanker tijdens hun behandeling in het ziekenhuis. “We hopen met de aankoop van dit vaatje heel veel gezinnen te kunnen helpen met een financieel vangnet, zodat ouders er zo goed als mogelijk voor hun kind kunnen zijn.” Aldus Jan van de Werken van Makro.

Duurzame, gezonde en vette haring

Een deskundig keurpanel, bestaande uit haringdeskundigen Arie Kuijt en Anneke Ouwehand-Heemskerk en chef-kok Erik Tas van Bij Erik uit Leidschendam, gaven hun oordeel over de haring: de vangst van 2019 is een gezonde, vette haring! De haring voldoet tevens aan het keurmerk duurzame visserij. Makro stimuleert het ontwikkelen van programma’s voor duurzame visserij. Bovendien is Makro MSC-gecertificeerd (Marine Stewardship Council).

De Flinesstraat 9
1114 AL Amsterdam-Duivendrecht