Artikel-UrbanFarmers-Detail

Makro en UrbanFarmers bundelen krachten

Het is goed toeven op de zesde verdieping van een oud bedrijfspand in de Haagse Schilderswijk. De zon schijnt door de ramen en het glazen dak en je merkt niets van het drukke stadsleven zo’n 35 meter lager. Dit is de plek waar Makro en UrbanFarmers samen met gastropartners, Makro-klanten en de pers, met een verse tomatencocktail proosten op een vruchtbare samenwerking. De tomaten uit de cocktail zijn diezelfde ochtend een paar meter verderop nog geplukt. In de zogenoemde Green House, een dak-kas waar ook paprika’s, komkommers, aubergines, sla en cressen groeien. Een verdieping lager zwemmen scholen tilapia. De vissen worden gekweekt volgens ‘aquaponics’, een eeuwenoude techniek met een gesloten watersysteem en een eigen zuiveringsinstallatie. Die zorgt ervoor dat afvalstoffen van de vissen voedingsstoffen voor de planten worden.

Bloody Cherry Marry

“Dat dit allemaal gebeurt in het midden van de stad, vind ik fantastisch”, zegt Teun van den Berg, Marketeer Food Service Distribution bij Makro. Samen met collega’s voerde hij de eerste gesprekken over de samenwerking. “We zijn een multinational in een sterk veranderende markt vol nieuwe concepten en innovatieve ontwikkelingen. We willen daarin meegaan; ondernemers verbinden en start-ups een kans geven. En onze klanten lokaal geteelde producten aanbieden.” “Dat streven naar een duurzame, gezonde toekomst verbindt Makro en UrbanFarmers”, zegt Franca van Nunen, commercial manager bij UrbanFarmers. “We delen een gezamenlijke visie: vers moet niet van ver komen, maar dichtbij mensen in de stad groeien. Ik zie onze samenwerking als een huwelijk dat we aangaan. We vullen elkaar aan: wat kan ik, wat kun jij? Niet voor niks proostten we net met een Bloody Cherry Marry.”

Taart van tomaten

Van tomaten kun je dus een verrassende cocktail maken, maar dat de groenten van UrbanFarmers zich ook goed lenen voor zoet, bewijst Lies Nieuwenhuis. Lies is eigenaar van twee dagzaken en een cateringbedrijf in Den Haag, alle drie genaamd Juni. “We zijn met de groenten van UrbanFarmers op ontdekkingstocht gegaan. Ook in zoete gerechten doen ze het perfect. In een taart van tomaten bijvoorbeeld of deze auberginecake, die op spekkoek lijkt. De cake hebben we gemaakt met biologische bloem, baking soda en ingekookte aubergines met gember en agave. Als klanten horen dat er groenten in verwerkt zijn, vinden ze de taartjes wat griezelig. Maar als ik het ze laat proeven, dan willen ze wel!” “Als ik kon bakken, zou ik ze ook zelf maken!”, zegt Huseyin Tekin. Hij gaat voor de auberginevariant. “Heerlijk, maar ik heb het al vaker geproefd, hoor”, lacht hij. Houseyin is Chief Operating Officer (COO) van de moedermaatschappij van UrbanFarmers en verantwoordelijk voor het dagelijks management en de activiteiten van UrbanFarmers Nederland. “Wekelijks ontvangen we honderden bezoekers. Nieuwsgierige particulieren, dakmarktbezoekers, bedrijfsuitjes of scholen. Logisch, het is een inspirerende, transparante omgeving. Diep in ons hart willen we allemaal duurzaam bezig zijn. Hier zie je dat de drempel om duurzaam bezig te zijn helemaal niet zo hoog is.”

Geen pesticiden, herbiciden en antibiotica

Dan gaan witte jassen aan, worden haren bedekt met blauwe mutsjes en schoenen verstopt in plastic sloffen. Even later kijken nieuwsgierige ogen naar cressen in de kas, trossen tomaten en rijen komkommers. Yarella Moendir van UrbanFarmers vertelt de groep over de voeding voor de planten. “Die moet in alle opzichten goed zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de nauwe verbinding tussen de planten en de vissen. Stel, we stoppen de vissen vol met antibiotica, dan komen die ook in de voeding van de planten terecht. Beide willen we niet. Daarom werken we zonder pesticiden, herbiciden en antibiotica.”

Lokaal is gaaf

“Ja, dit zijn ze!” Maarten Oosterhuis, kok bij Grote Markt BV in Den Haag, wijst naar de gele bloemen van de komkommerplanten. “Mijn leidinggevende stuurde hierover gisteren nog een appje. Ze zei ‘Morgen levert UrbanFarmers eetbare bloemen, doe hier extra voorzichtig mee. En zet hun tomaten niet in de koeling!’” Vooral het lokale aspect van UrbanFarmers trekt Maarten. “Ik zag net in de verte nog het groene torentje waar onze zaak naast staat. Dat de groenten die ik een paar kilometer verder gebruik, hier vandaan komen, vind ik gaaf. Dat verhaal brengen we ook zeker over aan onze gasten.” Paul Jeannet rijdt ondertussen een kar cherrytomaten over de rails in de kas. Hij is begonnen bij UrbanFarmers in Zwitserland en nu farmer van de Green House in Nederland. Hij heeft een bijzondere band met de groentes. “Het zijn mijn kinderen. Ik werk met ze op gevoel, weet hoe ze zich gedragen. Denk ik dat er iets niet klopt, dan is dat ook zo en dan pas ik iets in het systeem aan. Ik vind het belangrijk om te weten bij wie onze producten terechtkomen. Daarom hecht ik veel waarde aan het contact met de klant.”

Visfluisteraar

Een verdieping lager staan bakken vol zwemmende tilapia’s. “In totaal zwemmen hier zo’n 19.000 vissen”, vertelt Yarella. “Als ze binnenkomen, wegen ze 0,7 gram, na acht maanden 850 gram. Dan zijn ze volgroeid en verkopen we ze. We zijn het enige Nederlandse bedrijf dat verse tilapia levert.” Ze loopt door naar het geavanceerde zuiveringssysteem en legt uit. “We zuiveren het water elke vier uur van onder andere ammonia, bacteriën en CO2. De vloeibare zuurstof gaat terug naar de vissen, het overige water gaat naar de planten.” Luís Negrao, is de ‘visfluisteraar’ van UrbanFarmers en houdt dit systeem nauwgezet in de gaten. “Alles is geautomatiseerd, maar ik laat de vissen geen halve dag alleen. Daardoor weet ik precies hoe ze zich gedragen. Ik merk het direct als er iets niet klopt. Daarnaast zorg ik dat de waterkwaliteit zo hoog mogelijk blijft. De gezondheid van een vis proef je.” Tijd voor de smaaktest. Op het (lunch) menu staat een salade van tomaat, paprika en gefrituurde tilapiakruim en een gerechtje van gebakken tilapiafilet met aubergine, cherrytomaat en saus van saffraan. Koks van cateringbedrijf Hof Catering in Rijswijk tekenden voor de bereiding ervan. Eigenaar en kok Rob van Leeuwen: “Voorheen wilden we vanwege het slechte imago nooit met tilapia werken. Veel vissen zouden vol zitten met antibiotica. Maar de kwaliteit en de versheid van deze vissen kan niet beter!”

Tijd om te groeien

“Dat je hier ziet wat je eet, vind ik belangrijk”, zegt Jeroen van Vliet van De Smaak Van in Schiedam. “UrbanFarmers vraagt ons regelmatig om hun producten te verwerken in pastasauzen, pesto’s en chutneys. Laatst kreeg ik nog sla en diverse cress-soorten voor een pesto en tomaten voor een chutney. Je ziet dat bij UrbanFarmers groenten meer tijd krijgen om te groeien en hun smaken, kleuren en geuren te ontwikkelen. Dat verschil merk je.” Bij het afscheid krijgt elke gast nog een goodybox met een mix van producten van Makro en UrbanFarmers mee naar huis. De verbondenheid is zichtbaar, het huwelijk gesloten. Het geheim van een goed huwelijk volgens Franca: “Elkaars kwaliteiten zien en waarderen.”
266x234-thumbnail-image-bloody-mary

Gazpacho ‘bloody mary’

Bloody Mary: binnen enkele minuten zelf gemaakt.

cocktails food
266x234-thumbnail-image-carbonara

Carbonara light

Een heerlijk recept voor een klassieke spaghetti carbonara.

food hungry yummy
266x234-thumbnail-image

Clubsandwich met kalkoen, ei en avocado

Ik bestel regelmatig een clubsandwich als ik in een restaurant lunch. Waarom je er dan altijd chips bij krijgt, is me een raadsel. Die laat ik meestal liggen (van en/en naar of/of). Het is ook niet nodig, want een goede clubsandwich is lekker genoeg. En eerlijk is eerlijk, deze clubsandwich die wij thuis maken vind ik het allerlekkerst!

food foodie hungry yummy