Nog geen Makro-pas?

Word Makro-pashouder

Privacy statement

Een PDF versie van dit privacy statement kun je hier downloaden.

Laatste update: 19 september 2018

Dit is de privacyverklaring van Metro Cash & Carry B.V (hierna “Makro” of “wij”). Makro is gevestigd in Amsterdam-Duivendrecht aan De Flinesstraat 9. Het Kamer van Koophandelnummer van Makro is: 33166133. Makro is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens.

Makro heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (“FG”). De FG houdt intern toezicht op de gegevensverwerking van Makro en haar zusterondernemingen. Indien je klachten of vragen hebt die niet door de klantenservice kunnen worden behandeld kun je contact met de FG opnemen. Dit kan per post aan Makro Nederland t.a.v. de Functionaris voor Gegevensbescherming, Postbus 94303, 1090 GH Amsterdam, of per e-mail via privacy@makro.nl.

In deze verklaring leggen wij uit wat ons algemene beleid is ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens. Wij beschrijven welke persoonsgegevens we van jou verwerken, hoe we jouw privacy waarborgen en welke rechten je hebt. Als je wilt weten welke cookies wij gebruiken, dan kun je dat lezen in onze cookieverklaring.

Deze verklaring heeft betrekking op gegevens die wij verwerken van klanten en pashouders van de Makro winkels en de horeca bezorgservice, bezoekers van het Netwerkplein, bezoekers van onze website, leveranciers sollicitanten en alle overige relaties van Makro.

Wat is het algemene privacybeleid van Makro?

  • Makro respecteert de privacy van alle bezoekers van haar website https://www.makro.nl, van haar (potentiële) klanten en relaties.
  • Makro stelt de veiligheid en vertrouwelijkheid van jouw persoonsgegevens voorop en gaat zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om.
  • Makro deelt jouw gegevens alleen met partijen die zij inschakelt voor de levering van haar diensten en met partijen waarmee zij gegevens moet delen op basis van een wettelijk verplichting.
  • Makro is voortdurend op zoek naar manieren om haar dienstverlening te verbeteren en deze zoveel mogelijk af te stemmen op jouw persoonlijke wensen en behoeften. Daarbij houdt Makro altijd rekening met jouw privacy en houdt zich aan de eisen van de toepasselijke gegevensbeschermingswetgeving.

Wanneer verzamelen wij jouw persoonsgegevens en hoe komen we hieraan?

Makro verwerkt jouw persoonsgegevens omdat je:

  • gebruik maakt of wil gaan maken van haar diensten;
  • je gegevens invult of achterlaat in een van haar vestigingen of via andere gangbare kanalen, zoals e-mail, de website of per telefoon;
  • de website van Makro bezoekt;
  • een zakelijke relatie met Makro hebt;
  • solliciteert bij Makro.

De meeste gegevens die we van jou verzamelen lever je zelf aan. Om welke gegevens dat gaat is afhankelijk van de specifieke dienstverlening. In bepaalde gevallen kunnen we de gegevens uit onze database halen, zodat jij niet steeds opnieuw je gegevens hoeft aan te leveren.

Als je een Makro-pas aanvraagt, worden de gegevens van jouw onderneming uit het databaseplatform van de Kamer van Koophandel (“KvK”) en/of andere dataplatformen gehaald en automatisch ingevuld. Daarnaast kopen wij ook gegevens van de KvK of andere aanbieders van dataplatformen voor de acquisitie van nieuwe klanten.

Tot slot verzamelen we ook jouw persoonsgegevens via de cookies die wij (laten) plaatsen. Dit laatste al dan niet na acceptatie.

Voor welke doelen verzamelen we jouw persoonsgegevens?

Makro verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  1. Communicatie. We gebruiken je contactgegevens om contact met je op te kunnen nemen als dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de afwikkeling van garantie of recall van producten. Verder om je te informeren over onze dienstverlening en om je op de hoogte te stellen van acties en aanbiedingen. Daarnaast gebruiken we je telefoonnummer, als je daar toestemming voor hebt gegeven, om je persoonlijk te informeren over voor jou relevante aanbiedingen of om je op te nemen in voor jou relevante WhatsApp-groepen.
  2. Acquisitie. Om Makro onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.
  3. Uitvoeren contract. Als je klant of leverancier bent van Makro dan verwerken wij jouw gegevens voor de voorbereiding, totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst.
  4. Kredietwaardigheidscheck. In bepaalde gevallen toetsen wij de kredietwaardigheid van onze klanten, leveranciers of andere relaties. Dit laten wij doen door een extern bureau. Meestal worden alleen bedrijfsgegevens verwerkt in dit proces, maar het kan zijn dat er ook persoonsgegevens worden verwerkt.
  5. Sollicitatieprocedure. Zowel naar aanleiding van open sollicitaties als naar aanleiding van een vacature.
  6. Wet- en regelgeving. We verwerken jouw persoonsgegevens indien we daartoe op grond van wet- en regelgeving toe verplicht zijn.
  7. Beveiliging. Om te waken over onze eigendommen en om de veiligheid van ons personeel en onze klanten te waarborgen zijn de vestigingen van Makro en de parkeerterreinen voorzien van camera’s.
  8. Gebruikerservaring website. Om te beoordelen of de website van Makro een optimale gebruikerservaring biedt.
  9. Marketing analyse en onderzoek. We gebruiken je contact gegevens om je uit te nodigen om mee te doen aan onderzoeken, enquêtes en klantpanels. Daarnaast gebruiken we aankoopgegevens voor het maken van analyses. Ook gebruiken we je gegevens voor algemeen marktonderzoek.
  10. Gepersonaliseerde aanbiedingen. We gebruiken jouw aankoopgegevens om aanbiedingen te doen die zijn afgestemd op jouw voorkeuren en interesses.
  11. Direct marketing/adverteren. Om jou op andere websites advertenties te laten zien die aansluiten op jouw voorkeuren.

Wat zijn de grondslagen voor de verwerkingen?

Wij verwerken jouw gegevens omdat wij deze gegevens nodig hebben voor het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst met jou, omdat wij een wettelijke verplichting hebben, jij daartoe toestemming hebt verleend of omdat wij daar een gerechtvaardigd belang voor hebben.

Als je Makro toestemming hebt gegeven om voor bepaalde doelen jouw persoonsgegevens te verwerken, dan kun je deze toestemming op ieder moment intrekken op dezelfde wijze als waarop je deze hebt verstrekt.

Om welke processen draait het en welke persoonsgegevens verzamelt Makro?

Makro verwerkt jouw persoonsgegevens bij verschillende processen. Hieronder tref je een overzicht aan van de belangrijkste processen.

1. Klantenservice / Contactformulier

Bij de klantenservice van Makro kun je terecht voor al je vragen, opmerkingen en klachten over de dienstverlening van Makro en je aankopen. Ook kun je hier terecht als je iets bent verloren in een vestiging of op het parkeerterrein.

Vaak zal de klantenservice je vragen bepaalde gegevens te vertrekken of om je klant- of pasnummer zodat zij jou goed van dienst kan zijn. Soms zal het nodig zijn om jouw gegevens te delen met derden, bijvoorbeeld een reparateur of de leverancier in geval van garantie.

De informatie die bij de klantenservice binnenkomt, kan gebruikt worden voor onderzoeksdoeleinden om onze diensten verder te kunnen verbeteren.

Op de website van Makro kun je contact opnemen met Makro via een contactformulier, bijvoorbeeld wanneer je een vraag of een klacht hebt. Deze komt binnen bij onze klantenservice en wordt zo snel mogelijk afgehandeld. De gegevens die we je vragen in te vullen, hebben we nodig om met jou te kunnen communiceren en je zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. Jouw ingevulde gegevens worden versleuteld verzonden. Deze gegevens worden niet voor een ander doel gebruikt dan afhandeling van jouw vraag of klacht.

De klantenservice houdt een lijst bij van gevonden voorwerpen. Op gevonden voorwerpen kunnen persoonsgegevens staan. Deze worden alleen gebruikt om ervoor te zorgen dat het gevonden voorwerp aan de juiste persoon wordt meegegeven.

2. Folders en e-mails

We informeren je graag over onze aanbiedingen, producten en diensten. Hiervoor gebruiken we je contactgegevens die je aan ons hebt verstrekt in het kader van het aanvragen van een Makro-pas. Als je hebt aangegeven onze folder per post te willen ontvangen, dan gebruiken we je (bedrijfs)adres om de folder toe te sturen. Afmelden voor deze folder kan in MijnMakro.

Indien je daarvoor toestemming hebt gegeven, gebruiken we jouw e-mailadres om jou de folder digitaal te versturen. Mocht je geen e-mails van Makro meer willen ontvangen dan kun je je via de eerst volgende e-mail die je ontvangt afmelden, via de link “afmelden alle nieuwsbrieven”.

Om onze dienstverlening te verbeteren voeren wij statistische analyses uit op onze verstuurde digitale folders. We houden dan bijvoorbeeld bij welke versie van de folder er verstuurd is, of de folder geopend is, waar precies op geklikt is en of het versturen van een folder heeft bijgedragen aan het bedrijfsresultaat. Lees hierover meer in de cookieverklaring.

Als je enige tijd niet in een van onze vestigingen bent geweest, kunnen we jou een mail sturen om je weer welkom te heten en je te vragen naar jouw ervaring. We weten dat je bij ons bent geweest doordat jouw pas in onze vestiging is gescand. Mocht je geen e-mails van Makro meer willen ontvangen dan kun je je via de eerst volgende e-mail die je ontvangt afmelden, via de link “afmelden alle nieuwsbrieven”.

3. Acquisitie

Makro kan jou per post rechtstreeks benaderen om klant bij haar te worden. Makro maakt hiervoor onder meer gebruik van bestanden die zij koopt van derde partijen. Als hier sprake van is, zal Makro onderzoeken of de gegevens rechtmatig zijn verkregen en de herkomst van de gegevens melden. Makro maakt soms ook gebruik van andere communicatiekanalen. We houden daarbij rekening met de relevante (spam)wetgeving. Aanmelden als nieuwe klant kan in een van onze vestigingen of via onze website.

4. Aanvragen en gebruik Makro-pas

Om aankopen bij Makro te kunnen doen heb je een Makro-pas nodig. Deze kun je aanvragen in de vestigingen van Makro of via de website. De Makro-pas staat op naam van jouw bedrijf maar is daarnaast ook persoonsgebonden. Elke individuele pas is via een pasnummer verbonden aan de gegevens van de pashouder. Om een Makro-pas te kunnen verstrekken hebben wij de volgende gegevens van je nodig:

  • het KvK-nummer van jouw onderneming;
  • (bedrijfs)naam;
  • de adresgegevens van jouw onderneming;
  • telefoonnummer(s);
  • e-mailadres;
  • het vestigingsadres;
  • het factuuradres; en
  • de naam, geslacht (voor de aanhef), adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verschillende pashouders.

Overige gegevens zijn optioneel en verstrek je vrijwillig. Ze zijn niet nodig om klant van Makro te kunnen worden. Het niet verstrekken van optionele informatie kan wel tot gevolg hebben dat je bepaalde diensten die Makro aanbiedt mogelijk niet kunt gebruiken.

Tijdens het aanvragen van een pas, kun je je ook aanmelden voor onder andere de nieuwsbrief, MijnMakro en ons loyaliteitsprogramma Makro Pro. Als we jouw toestemming hiervoor nodig hebben, zullen we je daar om vragen.

Wij registreren van elke Makro-pashouder alle aankopen die je bij ons doet. Dit houdt in dat we jouw aankoopgegevens bijhouden. Wij registeren welke producten je koopt, de aantallen, op welk moment (datum/tijd), bij welke vestiging, de aankoopbedragen, de verkregen kortingen en de wijze van betalen. Waar dit met pin of overboeking via de bank gebeurt, verwerken we ook jouw bankgegevens (tenaamstelling, naam van de bank, rekeningnummer).

Wij gebruiken jouw aankoopgegevens voor het maken van de aankoopfactuur en/of om je bestellingen te leveren. Daarnaast gebruiken we jouw aankoopgegevens voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen, zie hieronder.

5. Gepersonaliseerde aanbiedingen/gericht adverteren

Aankoopgegevens gebruiken wij ook om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van onze klanten en als input voor onze aanbiedingen, acties en overige marketingactiviteiten.

We gebruiken jouw aankoopgegevens ook voor gepersonaliseerde aanbiedingen en om speciaal voor jou geselecteerde producten onder je aandacht te brengen. We houden jouw aankoopgedrag bij in onze klantendatabase en kunnen jou aan de hand daarvan gerichte aanbiedingen doen of gerichte mails sturen. Dit betekent dat de ene klant aanbiedingen krijgt voor bijvoorbeeld Italiaanse voedingswaren en de andere klant voor elektronica.

Mits je daarvoor toestemming hebt gegeven, kun je van Makro ook online gerichte aanbiedingen ontvangen of advertenties te zien krijgen die op jouw voorkeuren zijn afgestemd. Makro en derde partijen plaatsen hiervoor cookies. Door middel van deze cookies en pixels verzamelen wij en/of de derde partijen de volgende gegevens:

  • (een deel van jouw) IP-adres;
  • technische kenmerken zoals de browser die je gebruikt en de resolutie van jouw computerscherm;
  • vanaf welke pagina je op onze website bent gekomen;
  • wanneer en hoe lang je onze website gebruikt/bezoekt;
  • of je gebruikt maakt van de functionaliteit van onze website;
  • welke pagina’s je bezoekt binnen onze website;
  • jouw surfgedrag buiten onze website om.

6. Makro Pro

Makro Pro is het loyaliteitsprogramma van Makro, waar alle Makro klanten zich voor kunnen aanmelden. Via Makro Pro houden wij de klantgegevens, contactgegevens van de hoofdpashouder en aankoopgegevens op zowel klantniveau als pasniveau bij. Deze gegevens gebruiken wij om je over Makro Pro te informeren, jouw status (Blue, Silver, Gold of Platinum) te bepalen en je over wijzigingen daarin te informeren, punten en kortingen toe te kennen, punten in te laten wisselen en de hoofdpashouder de instellingen en voorkeuren in Makro Pro te laten beheren.

7. MijnMakro

Als Makro klant kun je met je pasnummer een MijnMakro account aanmaken. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als je e-mails wil ontvangen of de Makro App wil gebruiken, is een MijnMakro account noodzakelijk. Bij het aanmaken van een MijnMakro account worden jouw klantgegevens die je eerder aan ons hebt verstrekt zoals (bedrijfs)naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en KvK-gegevens automatisch ingevuld en opgeslagen. Deze kun je op elk gewenst moment inzien en aanpassen. In MijnMakro is het ook mogelijk om de ontvangst van de fysieke folder en e-mails te beheren en toestemming te geven of in te trekken voor bepaalde verwerkingen.

Indien je een Horeca-klant bent, vind je ook een besteloverzicht in MijnMakro.

8. Makro App

Als Makro klant kun je gebruik maken van de Makro App. Deze kun je downloaden als je een MijnMakro account hebt. De applicatie maakt gebruik van jouw gegevens uit MijnMakro. Met deze applicatie kun je toegang krijgen tot de vestigingen, contact met Makro opnemen en folders inzien.

9. Horeca Bezorgservice

Horecaklanten kunnen ervoor kiezen de (online) aankopen die zij bij Makro doen te laten bezorgen. We gebruiken hiervoor de gegevens die in onze klantendatabase staan of andere gegevens die door jou zijn opgegeven, waaronder jouw bankgegevens. Behalve voor de afwikkeling van de bestellingen, gebruiken we deze gegevens ook om met je te communiceren over de bestellingen. Ook bewaren we je aankoopgeschiedenis tot enkele dagen terug, zodat je dit zelf kunt inzien.

10. Winacties

Makro organiseert regelmatig winacties in samenwerking met haar leveranciers. Op deze winacties zijn meestal specifieke voorwaarden van toepassing. Door mee te doen aan een actie, ga je met die voorwaarden akkoord. In de voorwaarden staat welke gegevens wij verwerken en of wij jouw gegevens delen met de betreffende leverancier.

11. Gratis wifi

Wij bieden bezoekers van onze vestigingen gratis wifi aan. Dit verloopt via KPN. Door gebruik te maken van ons wifinetwerk, ga je akkoord met de voorwaarden van KPN en met de manier waarop zij jouw persoonsgegevens verwerken.

12. Netwerkplein

Makro verkoopt niet alleen producten maar biedt ondernemers ook in bepaalde vestigingen de mogelijkheid om te werken en te netwerken op haar Netwerkplein. In samenwerking met externe partijen organiseert Makro seminars, events en netwerkbijeenkomsten. Aanmelden hiervoor kan vooraf via de website van Makro. De gegevens die je daar invult, zoals naam en contactgegevens, worden alleen gebruikt om bij te houden wie zich heeft aangemeld. Tijdens de events zelf, houden we de namen en bedrijfsnamen van de aanwezigen bij. Indien je hiervoor toestemming hebt gegeven worden je gegevens bewaard en gebruikt voor het verzenden van een nieuwsbrief, om je uit te nodigen voor toekomstige events en om onderzoek te doen naar klanttevredenheid. Je kunt je altijd afmelden voor mailings via de link onderaan iedere e-mail.

13. Product Recall

Het kan voorkomen dat er onverhoopt iets mis is met een product dat je bij ons hebt gekocht. Wij gebruiken jouw aankoopgegevens en klantgegevens om te zien of en wanneer je het betreffende product bij ons hebt aangekocht en om vervolgens contact met je op te nemen. In uitzonderlijke situaties, wanneer jouw gezondheid, welzijn of veiligheid in gevaar zijn en je zo snel mogelijk hiervan op de hoogte moet worden gesteld, kunnen we besluiten je gegevens te delen met de leverancier of andere derden om de noodzakelijke acties te kunnen ondernemen. In dat geval zullen we altijd met deze derden overeen komen dat zij jouw gegevens alleen mogen gebruiken voor de recall actie en daarna moeten verwijderen.

14. Cameratoezicht

Wij beveiligen ter bescherming van onze werknemers, klanten en eigendommen onze winkels en enkele parkeerplaatsen met camera’s. Deze camera's zijn duidelijk zichtbaar geplaatst en bij betreding van één van onze winkels en/of de betreffende parkeerplaatsen word je op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd.

15. Anonieme en statistische klantonderzoeken

Wij hechten veel waarde aan jouw mening als klant. Daarom nodigen wij onze klanten regelmatig uit om mee te doen aan (markt)onderzoek. Afhankelijk van het onderzoek, ontvang je een vragenlijst per e-mail of vragen we je in de vragen in de winkel direct te beantwoorden. De resultaten van dergelijke onderzoeken zijn anoniem. De gegevens gebruiken we uitsluitend om onze service te verbeteren.

16. Persoonlijk klantonderzoek (NPS)

Naast algemene onderzoeken, vragen wij onze klanten ook deel te nemen aan een meer persoonlijk klantonderzoek, NPS. Deelname hieraan is vrijwillig. Als je deelneemt, verwerken we de volgende gegevens:

  • naam;
  • bedrijfsnaam;
  • positie in het bedrijf,
  • geslacht;
  • de door jou gekozen taal;
  • contactgegevens (e-mailadres/telefoonnummer/postadres)
  • pasnummer;
  • klant- en kaarthoudersegment en categorisering;
  • transactiegegevens;
  • het leveringsnummer van het door jou gekochte product, transactiedatum en -tijd, aangekochte productgroepen, bezochte winkels en het factuurtotaal; en
  • de door jou gegeven antwoorden.

Alle antwoorden en feedback die je geeft, zijn te herleiden naar jou als persoon. Je kunt zelf een (aanvullend) telefoonnummer achterlaten waarop we je kunnen bereiken voor toelichting op jouw feedback. De gegevens die wij via NPS over je verzamelen, gebruiken we alleen om onze diensten te verbeteren.

17. Ondernemerspanel

Je kunt je aanmelden bij ons ondernemerspanel. Als je dit hebt gedaan dan maken we een profiel voor je aan. Dit profiel wordt beveiligd door jouw e-mailadres en een door jou gekozen wachtwoord. Een aantal gegevens in jouw profiel zijn al ingevuld met de klantgegevens die wij al van je hebben, maar we vragen je deze gegevens ook aan te vullen door middel van het beantwoorden van een aantal vragen. Dat kunnen vragen zijn over jouw bedrijf (bijvoorbeeld wanneer het is opgericht en hoeveel werknemers het telt) en over jezelf (bijvoorbeeld wat je geslacht en geboortedatum zijn). Jouw profiel en jouw aankoopgegevens gebruiken we vervolgens om te bepalen voor welke onderzoeken we je uitnodigen om deel te nemen. Die onderzoeken kunnen bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken zijn of onderzoeken naar onze reclame-uitingen, concept tests, specifieke acties en producten.

De resultaten van de onderzoeken zijn anoniem en gebruiken wij om onze bedrijfsvoering te optimaliseren en de klantgerichtheid te verbeteren.

Als panellid houden we je via jouw eigen profielpagina regelmatig op de hoogte van de belangrijkste resultaten. Voor ons ondernemerspanel werken wij samen met een extern onderzoeksbureau. Als je je aanmeldt, word je meteen doorgeleid naar hun database. Dit betekent dat als je jouw klantgegevens wijzigt of aanvult in jouw profiel voor het ondernemerspanel, deze wijzigingen niet automatisch worden doorgevoerd in onze klantendatabase. Deze moet je apart aan Makro doorgeven. Dat kan via alle gangbare kanalen en via MijnMakro. Jouw profielgegevens worden alleen gebruikt in het kader van het ondernemerspanel.

18. Inkoop / leveranciers

Makro verwerkt persoonsgegevens van haar leveranciers die nodig zijn voor de inkoop van producten en de uitvoering van het overeenkomsten met de leveranciers. Leveranciers kunnen zich registeren in het “supplier portal”. Daar vragen we om in te vullen:

  • Je bedrijfsnaam;
  • Leveranciersnummer;
  • Recent factuurnummer;
  • Naam van contactpersoon;
  • Contactgegevens.

De gegevens die Makro hoe dan ook verwerkt van haar leveranciers, ongeacht gebruikmaking van het portal, zijn de namen en contactgegevens van de contactpersonen en overige gegevens indien dit in een specifiek geval nodig is.

19. Sollicitaties

Als je bij Makro solliciteert, dan worden de door jou verstrekte gegevens verwerkt. Dit zijn onder andere:

  • Naam en adresgegevens;
  • e-mailadres, telefoonnummer en andere contactgegevens;
  • geboortegegevens/leeftijd;
  • geslacht;
  • Curriculum vitae (CV), informatie over opleiding, stages en werkervaring
  • gegevens over trainingen en opleidingen en/of assessments die je zelf of via ons hebt gevolgd of gedaan;
  • gegevens over beschikbaarheid;
  • andere gegevens die van belang (kunnen) zijn in het kader van de
  • beoordeling van de geschiktheid van de kandidaat, bijvoorbeeld referenties en
  • getuigschriften, nationaliteit en werkvergunning;
  • overige gegevens die jij ons hebt verstrekt.

Deze gegevens zijn alleen toegankelijk voor de ontvangers van deze informatie, onze recruiters en de personen die bij de selectieprocedure en gesprekken betrokken zijn. Makro gebruikt deze gegevens uitsluitend voor en gedurende het sollicitatieproces.

Hoe lang bewaren we jouw persoonsgegevens?

Makro bewaart jouw persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wat houdt dat concreet in?

Soort gegeven Bewaartermijn en reden
Klantgegevens Jouw persoonsgegevens worden bewaard zolang je klant bent van Makro. Als je de klantrelatie beëindigt, bewaart Makro maximaal een jaar jouw gegevens met uitzondering van die gegevens waarvoor een wettelijke verplichting bestaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor facturen.
Leverancier gegevens Jouw persoonsgegevens worden bewaard zolang we zaken doen of zolang jij onze contactpersoon bent voor de leverancier en zo lang als we daartoe verplicht zijn op grond van de wet.
Gegevens van sollicitanten Wanneer je via e-mail of post bij ons solliciteert worden jouw gegevens als sollicitant maximaal een maand na afronding van een sollicitatieprocedure bewaard, tenzij je toestemming hebt gegeven dat wij deze langer mogen bewaren. Dan worden jouw gegevens uiterlijk na 1 jaar verwijderd. Solliciteer je via onze website, dan bewaren we jouw gegevens 6 maanden. Je kunt in dat geval op ieder moment zelf jouw gegevens verwijderen.
Camerabeelden Onze camerabeelden worden maximaal 28 dagen bewaard, tenzij er een gegronde reden is om de beelden langer te bewaren (bijvoorbeeld een politieonderzoek). Dan worden de beelden bewaard zolang als noodzakelijk.

Delen we jouw gegevens?

Makro is onderdeel van METRO AG die internationaal opereert. Alle gegevens die wij verwerken, worden opgeslagen in de datacentra van METRO AG of hun IT service providers. Daarnaast delen wij jouw gegevens met METRO bedrijven die binnen de groep diensten verlenen, zogenoemde shared service centers, bijvoorbeeld op financieel en administratief terrein. Klantgegevens zijn niet toegankelijk voor METRO organisaties in andere landen, behalve voor het hoofdkantoor in Duitsland.

Behalve met bedrijven die onderdeel zijn van METRO AG, kunnen wij jouw gegevens delen met door ons ingeschakelde derden zoals drukkerijen, e-mail- en postverwerkers. We delen deze gegevens uitsluitend om te kunnen voldoen aan onze contractuele verplichtingen of ten behoeve van direct marketingdoeleinden.

Wanneer wij jouw gegevens met derden delen, leggen wij die derden de verplichting op om jouw persoonsgegevens goed te beschermen. Als wij derde partijen inschakelen die zijn gevestigd buiten de Europese Economische Ruimte (EER) nemen we daar waar nodig extra maatregelen.

Makro verkoopt jouw persoonsgegevens niet aan derden. Verder deelt Makro jouw gegevens alleen aan andere dan de hierboven genoemde partijen als zij daartoe wettelijk verplicht is.

Hoe beveiligen wij jouw gegevens?

Wij beveiligen jouw gegevens om te voorkomen dat deze verloren gaan of in de verkeerde handen vallen. Enkele van de maatregelen die wij treffen zijn:

  • we beveiligen onze website met een TLS-certificaat. Hiermee wordt vertrouwelijke informatie, bijvoorbeeld die wordt verstrekt via een contactformulier, versleuteld verzonden;
  • onze software is geüpdatet en we maken gebruik van een firewall;
  • toegang tot elektronische systemen is beveiligd met een wachtwoord en als extern toegang wordt gegeven maken we gebruik van two-factor authentication;
  • alleen bevoegde personeelsleden/derden hebben toegang tot jouw persoonsgegevens;
  • het delen van persoonsgegevens met derden doen we via een beveiligde verbinding; en,
  • we sluiten overeenkomsten af met derden die in onze opdracht jouw persoonsgegevens verwerken waardoor jouw privacy wordt gewaarborgd.

Welke rechten heb je met betrekking jouw persoonsgegevens?

Verschillende rechten

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Mocht je klant zijn en verzoeken om verwijderd te worden, dan betekent dit dat onze klantrelatie eindigt. Wij moeten jouw gegevens namelijk verwerken om uitvoering te geven aan onze overeenkomst (facturering, leveren orders).

Daarnaast heb je het recht om je toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door Makro wanneer Makro deze gegevens verwerkt omdat zij een gerechtvaardigd belang heeft.

Ook heb je in sommige gevallen het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken over te dragen naar een partij die jij aanwijst.

Uitoefenen rechten

Wil je gebruik maken van een van jouw rechten? Dan verzoeken we jou een e-mail te sturen naar privacy@makro.nl en in de mail aan te geven:

  • welk recht of welke rechten je uitoefent;
  • wat jouw relatie met Makro is. Als je klant of pashouder bent, geef dan onder andere de naam van jouw bedrijf en jouw klant- en pasnummer door. Makro doet zaken met ondernemers en houdt geen administratie bij op persoonsniveau. We hebben deze informatie nodig om te onderzoeken of we persoonsgegevens van jou verwerken.

We kunnen jouw verzoek alleen in behandeling als we jouw identiteit voldoende hebben kunnen vaststellen. Dit om te voorkomen dat we ongeautoriseerd inzage geven in persoonsgegevens of gegevens verwijderen van de verkeerde persoon. Daarom verzoeken we je in geval van een verzoek tot inzage, verwijdering, rectificatie of overdracht van gegevens een kopie van je identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen.

Om de impact op jouw privacy te beperken verzoeken wij je in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, dit zijn de twee of drie regels onderaan het voorblad van het paspoort of aan de achterkant van een ID-kaart), ID-nummer en Burgerservicenummer zwart te maken.

We gebruiken deze kopie alleen om beoordelen of het verzoek door de persoon is gedaan van wie wij de persoonsgegevens verwerken. De kopie wordt onmiddellijk verwijderd nadat we jouw identiteit hebben vastgesteld. Indien wij aanvullende informatie nodig hebben om je te identificeren, dan zullen we daarom vragen.

Na ontvangst van jouw verzoeken zullen wij beoordelen of we gehoor moeten en kunnen geven aan jouw verzoek. We reageren hier zo snel mogelijk op.

Overigens kun je via MijnMakro altijd bepaalde gegevens wijzigen, corrigeren of andere rechten uitoefenen.

Klachten

Indien je klachten hebt over onze gegevensverwerking, dan verzoeken wij jou dit zo snel mogelijk bij onze Functionaris voor gegevensbescherming te melden via privacy@makro.nl. Uiteraard hopen we hier samen uit te komen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens

Wat als het privacybeleid van Makro wijzigt?

De regels rondom de bescherming van persoonsgegevens en onze diensten kunnen veranderen. Wij behouden ons dan ook het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring. De meest actuele privacyverklaring vind je altijd op https://www.makro.nl. Deze verklaring is voor het laatst gewijzigd op 19 september 2018.