Een horeca menukaart maken

How to create restaurant menu

Elk succesvol restaurant heeft een geweldig menu en menukaart nodig die veel klanten aantrekt. Een goed doordachte en ontworpen menukaart kan de ervaring van je gasten beïnvloeden en kan je zaak zeer winstgevend maken. Hoewel het ontwerp van je menukaart erg belangrijk is, is het nog belangrijker dat de inhoud origineel en interessant is. We nemen je graag mee door de afzonderlijke stappen van het creëren van de perfecte menukaart. Ontdek hier al onze menukaart tips!

Gerechten op het menu bepalen

1. Menukaart maken: gerechten kiezen

How to make a menu

Voordat je met het ontwerp van jouw menukaart begint, moet je eerst bepalen wat er op komt te staan. Welke gerechten en dranken bied jij in jouw horecazaak aan? Het is hier handig om de chef-kok er bij te betrekken, hij/zij kan hierbij veel inzicht bieden.

Als je nadenkt over mogelijke menu-items, is het het makkelijkst om ze in te delen volgens de vier hoofdcategorieën die op de meeste menukaarten te vinden zijn:

  • voorgerechten
  • hoofdgerechten
  • nagerechten
  • drankjes

Afhankelijk van je type cuisine moet je deze categorieën misschien aanpassen. Probeer een goede mix te vinden van bekende, misschien zelfs traditionele gerechten en bijzondere en speciale gerechten. Het is belangrijk om rekening te houden met dieetbeperkingen en eetgewoonten, zoals lactose-intolerantie, gluten-intolerantie, een veganistisch dieet en een vegetarisch dieet. Restaurants die niet ten minste één plantaardige optie bieden, verliezen tegenwoordig aan populariteit en worden beschouwd als restaurants die niet met de tijd meegaan. We raden ook aan om kindvriendelijke gerechten aan te bieden.

 

1.1 Keuzestress vermijden met een compacte kaart

Wat betreft de hoeveelheid menu-items zijn we van mening dat minder meer is. Te veel items kunnen overweldigend zijn voor klanten of ze kunnen spijt krijgen dat ze niet voor een ander gerecht zijn gegaan. Dat wil je vermijden. Het minimaliseert ook de winstgevendheid van je restaurant. Als vuistregel kan je van 5 tot 10 gerechten per categorie (bijvoorbeeld, voorgerecht, hoofdgerecht en desserts) uitgaan.

Tip: je kunt ook overwegen om verschillende menukaarten te hebben. Bijvoorbeeld een dessert-, drank- of borrelkaart. Door een drankkaart op tafel te laten liggen, zijn gasten sneller geneigd nog een drankje tijdens het eten te nemen. En door de dessertkaart pas na het eten te laten zien, vergroot je de kans dat je gasten voor een dessert kiezen.

1.2 Wat moet je aan ingrediënten vermelden op een menukaart?

Het is ook belangrijk om te weten dat je wettelijk verplicht bent je gasten te informeren over allergenen in de gerechten. Je kan dit schriftelijk doen door deze in je menukaart te verwerken of mondeling doen door de vragen van je gasten te beantwoorden.

Over welke ingrediënten gaat het? De informatieplicht geldt voor de volgende ingrediënten: granen met gluten, ei, vis, pinda's en noten, soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd en sesamzaad, sulfiet (E220 t/m E228) en lupine.

Samenstelling menukaart

2. Een menukaart opstellen: het concept uitwerken

Menu items order

Nu we weten wat er op de kaart moet komen te staan, kunnen we beginnen met het maken van een horeca menukaart. We leggen hier uit hoe een menukaart op te stellen en in het volgende deel van dit artikel leggen we de design en ontwerp elementen aan je uit.

2.1 Overzichtelijk

Het is belangrijk jouw aanbod van gerechten en dranken overzichtelijk aan de gasten te presenteren. De eerder genoemde categorieën voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten en drankjes kunnen hiervoor een leidraad voor het ordenen van de gerechten op je menu zijn.

2.2 Slimme indeling

Wanneer ze twee pagina’s voor zich hebben, kijken gasten meestal eerst net boven het midden van de rechterpagina. Vervolgens kijken ze naar de rechterbovenhoek en lopen vervolgens tegen de klok in de menukaart af. Het kan de voorkeur hebben om de gerechten met een hoge winstmarge in de bovenste helft van de rechterpagina te plaatsen om de aandacht van klanten hierop te krijgen. Je wilt deze gerechten uiteindelijk ook het meest verkopen.

2.3 Het verhaal & woordkeuze

Het verhaal achter een horecazaak speelt tegenwoordig een steeds grotere rol. Vertel met passie hoe jouw bedrijf is ontstaan en waar jullie voor staan en/of gespecialiseerd in zijn. Je kunt eventueel ook de chef-kok naar zijn inspiratie voor het gerecht vragen, waar de ingrediënten vandaan komen en welk gevoel elk gerecht bij je klanten moet opwekken.
Verder is het heel belangrijk om je menu-items zo te beschrijven dat ze de interesse van je klanten wekken en ze doen watertanden. Hierbij doen smeuïge woordkeuze wonderen, zoals “sappige”, “boterzacht”, “romig”, “aromatisch” en “krokant”. Gebruik deze bewoordingen vooral met gerechten die je graag wilt verkopen, bijvoorbeeld omdat deze een hoge marge hebben.

 

2.4 Beleving & originaliteit

Zorg ervoor dat jouw menukaart perfect in de beleving en huisstijl van jouw restaurant of café past. Doordat alles netjes op elkaar is afgestemd, ziet jouw horecazaak er professioneel uit. Later meer over het ontwerp van een menukaart.

Ook originaliteit wordt altijd gewaardeerd door gasten en kan vaak tot meer naamsbekendheid leiden. Door iets leuks te bedenken waar jouw gasten het er nog de volgende dag over hebben, zorg je ervoor dat ze terugkomen en/of hun ervaring met andere delen. Zorg er natuurlijk wel voor dat dit idee bij jouw horecazaak en beleving past.

Tip: lees ook onze artikelen over horeca marketing en branding en restaurant meubels om meer te leren over originaliteit en het creëren van een huisstijl.

2.5 Chef’s choice

Gasten laten zich graag adviseren, vooral door de chef. Door duidelijk aan te geven op een menukaart welke gerechten de chef aanraadt, door er bijvoorbeeld een prominent "chef's choice" bij te schrijven, zal je je gasten helpen met hun keuze. Alternatief kan je ook een samengestelde meergangenmenu aanbieden.

Menuprijzen bepalen

3. Menukaart tip: de prijs op je kaart

Restaurant menu pricing

Bij het beprijzen van je gerechten en deze op de kaart te plaatsen, kun je op een aantal dingen letten. Ten eerste hebben we hierboven al besproken dat je de gerechten met de grootste winstmarges het beste op een prominente plek op de kaart plaatst. Gasten gaan namelijk vaak voor wat ze het eerst op de restaurant menukaart zien.

Tip: start met de hoogste prijs bovenaan en wissel daarna af met lagere en hogere prijzen. De hogere prijzen geven je het gevoel dat de gerechten van hoge kwaliteit zijn, terwijl deze in combinatie met de lage prijzen juist de indruk geven dat alles aanvaardbaar geprijsd is.

Maar wat moet de prijs van een gerecht precies zijn? Hiervoor is het handig naar de concurrentie te kijken en de prijs aan te passen gebaseerd op wat je extra/minder aanbiedt. Ook houd je hier natuurlijk rekening met de kosten van het maken van het gerecht.

Nu je weet hoeveel je gerechten gaat kosten, kun je de prijzen op de menukaart zetten. Hierbij zijn ook enkele tips die je kunt toe passen:

Zet de prijzen niet prominent op de kaart. Je wilt je gasten hier zo weinig mogelijk mee confronteren omdat het voor hen meestal het minder prettige deel van de avond is. Kies daarom voor hetzelfde lettertype voor het gerecht en de prijs, maar kies voor de prijs een kleinere lettergrootte (gemiddeld 2 lettergroottes kleiner). Zet de prijzen ook niet in een aparte kolom. Zet de prijs in plaats achter het gerecht. Zo benadruk je de prijzen niet en is vergelijken lastiger.

Je kan het euroteken weglaten. Dit is omdat dit teken mensen onbewust doet laten denken aan betalen. Er wordt dus meer besteld van een kaart dat geen euroteken bevat. Ook kun je goed nadenken over de afronding van de prijzen op jouw kaart. Zo wordt 14,99 of 14,95 goedkoper ervaren van 15.

booq: kassasysteem, QR-bestellen en reserveringssysteem
Digitaliseer jouw bedrijfsprocessen voor meer rendement en gastbeleving. Supersnel (QR-)bestellingen opnemen en online reserveren.
booq succes
Werken aan een menukaart design

4. Menukaart ontwerpen: de laatste design stappen

Als je de gerechten, de volgorde van de gerechten, de beschrijvingen en de prijzen hebt uitgezocht, is het tijd om de menukaart van je restaurant te ontwerpen en maken. Hierbij komen de volgende tips handig van pas.

Colorful bar outdoor

4.1 Een kleurenschema kiezen

Het gebruik van een kleurenschema voor je menukaart is een belangrijk aspect bij het maken van een mooi samengesteld menu. Als je al een kleurenschema voor je restaurant hebt bepaald, is het aan te raden dezelfde kleuren te gebruiken voor je menukaart.

Wanneer je nog geen kleuren hebt gekozen, kan het zinvol zijn om te onderzoeken hoe verschillende kleuren klanten beïnvloeden. Zo staat bijvoorbeeld rood voor passie en groen voor versheid. Afhankelijk van of je een rustige sfeer in je restaurant hebt of dat je meer een opgewekte klantervaring biedt, kunnen verschillende kleuren geschikt zijn.

4.2 Formaat van je menukaart design

Voordat je de ruimte op een menukaart kunt indelen, is het belangrijk om het formaat van deze kaart te kiezen. Zo is de standaardmaat A4 en eigenlijk altijd een goede keuze. Veel restaurants gaan ook voor A5. Een andere populaire optie is om een menukaart als formaat van een placemat te maken, eventueel kan je deze ook zo gebruiken.

Menu design scheme

4.3 Vormgeving van de kaart

Ook het design van de menukaart speelt een belangrijke rol voor elk restaurant. Dit omvat de lay-out en het lettertype.

Als je al een lettertype hebt dat je ook in andere aspecten van je restaurant terugvindt, kan het mooi zijn om datzelfde lettertype op je menukaart te gebruiken voor een strakke en bijpassende look. Het belangrijkste is dat je menukaart en vooral het lettertype prettig voor ogen is en gemakkelijk te lezen is. Kies ook niet voor een te kleine lettergrootte, dit maakt het lezen van de kaart ook onnodig ingewikkeld, vooral voor mensen die een leesbril nodig hebben. Het is daarom handig om de kaart een keer uit te printen als proef om te zien hoe leesbaar deze is.

Tenslotte is het aan te raden om met kaders te werken. Zo kun je winstgevende gerechten eenvoudig uitlichten in een menukaart.

4.4 Maken van je menukaart design

Nu je weet hoe een restaurant menukaart te ontwerpen, is de vraag alleen nog waar je deze horeca menukaart kan maken. Tegenwoordig is veel online mogelijk. Zo zijn Canva en Adobe populaire websites waar je je kaart kunt maken. Je kunt hier ook veel inspiratie vinden en bestaande ontwerpen aanpassen. Vervolgens kun je deze digitaal of uitgeprint gebruiken. Hierover meer in het volgende onderdeel.

Tip: je kan de pagina’s die je gemaakt hebt ook eenvoudig in een van onze menu houders plaatsen.

Tijd om te printen!

5. Horeca menukaarten: gedrukt of digitaal?

Printing restaurant menu

Na het ontwerpen van de kaart is deze af! Je kunt nu kiezen of je een gedrukte of digitale versie van jouw kaart wilt. Beiden kan natuurlijk ook. We leggen hier de verschillen aan je uit.

5.1 Fysieke menukaart

Dit is de klassieke optie en wordt in veel restaurants gevonden. Je drukt jouw menukaart mooi af in de vorm van een boekje, placemat of flyer. Hiervoor is het aan te raden om de menukaart op materiaal van hoge kwaliteit te printen. Zo geeft zwaarder of duurzaam papier een gevoel van hoge kwaliteit.

5.2 Digitale menukaart

Een online menukaart is ook enorm handig. Veel gasten willen namelijk van tevoren het menu zien en we zien ook steeds vaker het gebruik van QR-codes in de horeca waarmee het menu gescand wordt. Zorg ervoor dat de digitale versie er net zo strak uitziet als de fysieke versie. Je wilt namelijk ook online een goede indruk maken.

Een digitale optie is een PDF-bestand als menukaart. Een groot voordeel hiervan is dat het met hele lage kosten komt, echter is een PDF-bestand wel minder goed leesbaar op een smartphone.

Als alternatief, en de door ons aanbevolen optie, is een online menu op een website. Deze kan je “responsief” maken, wat betekent dat de layout van de kaart zich automatisch aan het toestel waarop het bekeken wordt, wordt aangepast. Je kan de menukaart ook snel aanpassen en gasten kunnen het menu altijd raadplegen. Verder kun je gasten de optie geven om te filteren voor verschillende criteria waar ze naar op zoek zijn.

Veelgestelde vragen

6. Veelgestelde vragen - hoe maak je een menu

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen