Horeca keuken inrichten & restaurant uitrusting

Kitchen Planning and Restaurant Equipment

De keuken is vaak het hart en middenpunt - vooral in een restaurant. Ook al zien je gasten het misschien niet eens, het is net zo belangrijk, misschien zelfs belangrijker dan de eetruimte. Laten we eens kijken hoe je je keukenruimte efficiënt kunt plannen om een geweldige klantervaring te garanderen.

Keukenontwerp: De eisen begrijpen

1. Horeca keuken indeling: de benodigdheden en mogelijkheden

Om de perfecte keuken te creëren met een ideale indeling en alle apparatuur, moet je eerst uitzoeken wat de specifieke restaurant benodigdheden zijn voor het soort keuken en het serviceconcept dat je wilt aanbieden. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de mogelijkheden van je ruimte en wat je ervan kunt maken. Denk ook aan je ingebouwde apparatuur en hygiënevoorschriften.

Restaurant menu and kitchen requirements

1.1 Werken met je menu

Voordat je een keukenplan maakt, moet je nadenken over de specifieke vereisten voor je geplande menu en serviceconcept. Hiervoor kun je het beste je chef-kok raadplegen. Als je zelf de chef-kok bent, denk dan na over het proces dat nodig is om de items op het menu te maken. Schrijf een lijst op van alle eetwaren en de stappen die nodig zijn om ze te bereiden. Tijdens dit proces zijn enkele vragen die je kunnen helpen bij je planning: 

  • Hoeveel opslag hebben we nodig? En welke verschillende soorten opslag (vriezer, koelkasten op verschillende temperaturen, voorraadkast, etc.)?
  • Hoeveel branders en ovens hebben we nodig?
  • Hebben we een open vuur nodig?
  • Hoeveel ruimte hebben we nodig voor voedselbereiding?
  • Hebben we speciale apparatuur nodig?

Als je eenmaal alle eisen met betrekking tot het bereiden van voedsel hebt uitgezocht, is het ook belangrijk om rekening te houden met eventuele behoeften in verband met de service. Het is cruciaal om je keuken zo aan te passen dat je klanten een constant soepel lopende service-ervaring hebben. Vragen die je hierbij verder kunnen helpen zijn:

  • Hoeveel klanten moeten we op maximale capaciteit kunnen bedienen?
  • Hoeveel obers willen we in dienst hebben?
  • Hebben we een ruimte nodig om afhaalmaaltijden te bereiden?

Al deze punten moeten goed worden ingeschat voordat je begint met het plannen van je keuken.

Planning your restaurant space

1.2 De mogelijkheden van je restaurantruimte evalueren

De tweede stap om de mogelijkheden van je keuken te bepalen, is het beoordelen van de ruimte die je restaurant heeft. Als vuistregel geldt een ideale verhouding tussen eetruimte en keukenruimte respectievelijk 60% en 40% is van de totale ruimte. Het kan echter zijn dat je deze verhouding moet aanpassen als je een heel klein restaurant of een heel groot restaurant hebt.

Als je eenmaal de werkelijke grootte van je keuken hebt vastgesteld, is het tijd om de mogelijkheden voor het plaatsen van verschillende apparaten te evalueren. De plaats van stopcontacten, watertoevoer, luchtroosters en ramen bepalen de indeling van je keuken.
We raden je aan al deze aspecten weer te geven in een nauwkeurige plattegrond van je restaurantruimte. Op die manier kom je niet voor onaangename verrassingen te staan en kun je beginnen met de aanschaf van spullen en het raadplegen van klusjesmannen.

Hygiene regulations for restaurants

1.3 Toezien op hygiëne en veiligheid in de keuken

Naast de behoeften en mogelijkheden van je eigenlijke restaurantruimte, is het noodzakelijk dat je je aan de voorschriften voor gezondheid en hygiëne houdt. Zo zijn de volgende wettelijke eisen en regels van toepassing in Nederlandse horeca keukens:

HACCP-regels & voldoen aan de Warenwet: ieder bedrijf, dat met voedsel en dranken werkt, heeft met de Warenwet te maken, waarin staat omschreven hoe je voedselveiligheid en hygiëne te waarborgen. Wanneer je aan de Warenwet voldoet, voldoe je automatisch ook aan de HACCP eisen.

  • Hygiënecodes: deze staan op de NVWA site per sector weergegeven. Je kunt hier ook de inspectieresultaten en de specifieke keuken eisen opzoeken. Zo moet je bijvoorbeeld schone en vuile vaat scheiden, snijplanken van kunststof gebruiken en logische routing overwegen.
  • Vloeren: om eenvoudig te reinigen en desinfecteren mogen vloeren, muren en deuren geen vocht opnemen. Verder moet het spoelwater eenvoudig weg kunnen lopen via schrobputjes.

Abowetgeving in de horeca en keukens: deze regelgeving is niet alleen van toepassing voor de keuken maar ook de bediening. In een digitale brochure van de arbeidsinspectie op de horecaloket website kun je meer informatie vinden. Hier krijgen de werkplekinrichting, organisatie en bedrijfshulpverlening aandacht.

  • Risico-Inventarisatie & -Evaluatie: met de RI&E toon je aan dat je aan de abro-eisen voldoet. Wanneer je minder dan 25 medewerkers hebt, mag je deze zelf invullen. Zorg dat deze altijd aangepast en geactualiseerd wordt wanneer er iets in de bedrijfsvoering of werkomstandigheden verandert.
  • Schoeisel: om valpartijen te voorkomen moet de vloer glad zijn maar ook voldoende grip hebben. Hierbij is het juiste schoeisel het belangrijkste.

NEN-normen: deze normen hebben betrekking op technische eisen die aan apparatuur worden gesteld. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van de elektriciteit.

Brandveiligheid en afzuig regelgeving: met de juiste apparatuur kun je brand voorkomen. Zo heeft jouw afzuigkap een RVS-lamellenfilter nodig om te voorkomen dat vlammen in de afzuiginstallatie komen. Op de website van de KHN kun je nog meer informatie over brandveiligheidseisen vinden en welke richtlijnen en voorschriften er zijn. Bekijk ook de Omgevingsvergunning, het Bouwbesluit en de gemeentelijke bouwverordening voor meer informatie en wetgeving over dit onderwerp.

Tip: voeg deze vergunningen ook toe aan de bijlagen van jouw horeca ondernemingsplan. Zo hebben potentiële investeerders een compleet plaatje.

Gedeelten van een commerciële keuken

2. Keukeninrichting: professionele keuken organisatie

Als je de behoeften en mogelijkheden voor je keuken hebt bepaald, is het tijd om uit te zoeken welke verschillende onderdelen je keuken moet hebben. In het algemeen zijn er zeven basiselementen die je in elke soepel lopende en goed ontworpen keuken moet aantreffen. Nu nemen we je mee door de stappen van de bezorging van je ingrediënten tot en met (hopelijk) lege borden die terugkeren naar de keuken nadat je klanten van de maaltijden hebben genoten. 

Sections of a Commercial Kitchen

2.1 Bezorging van etenswaren

Eerst moet je een plek hebben om ingrediënten van je leveranciers te ontvangen. Zorg daarom voor een laadruimte buiten je restaurant, waar bezorgauto's en vrachtwagens kunnen parkeren. Idealiter is deze laadruimte via een deur direct verbonden met de keuken. Op die manier worden je klanten niet gestoord door het bezorgproces. Maar ook als de laadruimte niet direct met de keuken verbonden is, is het belangrijk dat deze heel dicht bij de keuken is, omdat er dan weinig tijd nodig is om de vers geleverde producten goed op te slaan. Vooral op warme zomerdagen is dit cruciaal om bederf van je ingrediënten te voorkomen. 

2.2 Opslag

Vervolgens moeten alle geleverde goederen goed en veilig worden opgeborgen in daarvoor bestemde opbergruimtes. Naast het opbergen van etenswaren heb je echter ook opbergruimte nodig voor kookgerei, serviesgoed en schoonmaakspullen. Zorg ervoor dat je daarvoor aangewezen kasten hebt. In het algemeen is het heel belangrijk om je opslagsysteem door en door te kennen, zodat jij en je medewerkers voortdurend weten waar de verschillende spullen zijn opgeborgen. De volgende uitrusting komt goed van pas bij de opslag van een professionele keuken:

  • Schappen: een rekkensysteem van RVS is een grote aanrader. Deze kan een grote lading producten dragen, helpt bij het efficiënt opbergen van producten en is ook nog eens eenvoudig te reinigen.
  • Wandkast: extra opbergruimte zonder de vloer te belasten. De wandkast is ook ideaal omdat deze boven een werkblad geplaatst kan worden. Zo heb je alles bij de hand tijdens het koken en kan je efficient en snell werken.
  • Onderkast: perfect voor opslag van kookgerei onder het werkblad. Je kunt kiezen uit verschillende modellen met schuifdeuren, opberglades en meer.

2.3 Voedselbereiding

De derde stap die je moet de keukeninrichting overwegen voor een soepel lopende keuken, is ervoor zorgen dat je verschillende ruimtes voor voedselbereiding hebt. Voedselbereiding, ook wel de koude keuken genoemd, omvat vooral het hakken en snijden van verschillende ingrediënten. Daarbij is het van cruciaal belang om de bereidingszones van verschillende soorten voedsel goed te scheiden. Bereid bijvoorbeeld nooit vlees en groenten op dezelfde snijplank of hetzelfde aanrecht en bereid nooit zuivelvrij of notenvrij voedsel waar ze in contact kunnen komen met genoemde allergenen. Dit is vooral belangrijk als je veganistische of vegetarische maaltijden serveert, halal of koosjer eten aanbiedt of allergeenvrije artikelen op je menu hebt staan.

Zorg er bovendien voor dat de ruimten voor voedselbereiding dicht bij de opslagruimten, koelkast en vriezer staat. Dit zorgt voor korte loopafstanden en houdt gekoelde of bevroren artikelen zo vers mogelijk. Was je groenten, vlees, fruit en andere ingrediënten bovendien nooit in dezelfde gootsteen als vuile vaat om onhygiënische situaties te voorkomen.

 

2.4 Koken

De volgende stap is wat de meeste mensen zouden beschouwen als het belangrijkste element van een restaurant: het koken van het eten, ook wel de warme keuken genoemd. Het kookgedeelte is waar de actie plaatsvindt: koken, sissen, bakken en braden. Om ervoor te zorgen dat het kookproces zo soepel mogelijk verloopt, is het belangrijk om apparaten te hebben die geschikt zijn voor grote hoeveelheden voedsel. Het tegelijkertijd kunnen koken van grote porties komt de efficiëntie en algemene tevredenheid van de klanten ten goede.

Wij raden ook aan om een digitaal keukenbestelsysteem te installeren. Op die manier verschijnen alle gerechten, die in het restaurant worden besteld en vervolgens door je bedienend personeel in een computer of tablet worden ingevoerd, automatisch digitaal in je keuken. Iedereen die in de keuken werkt, kan dan rekening houden met de bestellingen en beginnen met het proces van het bereiden van de gerechten. Dit elimineert stress en zorgt ervoor dat je bestelproces overzichtelijk is.

 

2.5 Schotel dressing station

Voordat je eten door je bediening aan klanten kan worden geserveerd, moet het op een bord worden samengesteld, per tafel worden geordend, en warm worden gehouden tot het wordt geserveerd. Je keuken heeft hiervoor dus een speciale ruimte nodig, idealiter uitgerust met warmtelampen en in de buurt van de eetzaal van je restaurant.

 

2.6 Reinigingsstation

Ten slotte moet je bedenken wat er gebeurt als je borden terugkomen in de keuken. Daarvoor heb je een ruimte nodig om vuile vaat te stallen en voedselafval goed op te ruimen. Om de vuile vaat en de keuken zelf schoon te maken is het belangrijk dat je keuken beschikt over commerciële vaatwassers, grote spoelbakken en grote droogrekken.

Pro tip: voor efficiënt werken raden we je aan twee schoonmaak stations te hebben, een voor voedsel en een voor de vaat.

Alles wat je COMMERCIËLE KEUKEN NODIG HEEFT
Maak je restaurant compleet! Bekijk ons ruime assortiment commerciële keukenbenodigdheden en apparatuur.
Ontdek benodigdheden & apparatuur
Keukenindeling kiezen

3. De perfecte indeling voor je keuken

Nu weet je aan welke eisen je keuken idealiter moet voldoen en is het tijd om na te denken over de indeling van de keuken. Hoe breng je alle verschillende vereiste elementen in je keuken onder en in welke verhouding moeten ze tot elkaar staan? Dit zijn enkele van de meest voorkomende keukenindelingen.

Choosing the Type of Kitchen Layout

3.1 Keuken met productielijn

Deze indeling volgt de eerder besproken stappen van een soepel lopende keuken. Alle zones zijn zo ingedeeld dat je letterlijk door de stappen loopt die bij de bereiding van een gerecht komen kijken. Deze indeling is geweldig om een naadloze stroom van ingrediënten te garanderen en maakt het mogelijk dat al het kookpersoneel op het hun toegewezen station blijft. De keuken met productielijn is vooral aan te raden wanneer je steeds dezelfde soort gerechten bereid.

3.2 Keuken met kookeiland

In deze opstelling staat het gedeelte om te koken centraal. Het staat in het midden van de keuken in een eiland opstelling. Alle andere zones bevinden zich langs de zijkanten van de keuken, gericht op de muren. Een voordeel van de eilandopstelling is dat de kok alle processen goed kan overzien en gemakkelijk kan communiceren met het keukenpersoneel. Een kookeiland is vooral geschikt in grote keukens waar er voldoende ruimte is.

3.3 Keuken op basis van zones

Deze indeling verdeeld, zoals de naam al aangeeft, de keuken in verschillende zones voor elke stap of in verschillende zones voor de bereiding van verschillende soorten maaltijden. Met deze indeling kan het personeel zich opsplitsen naar hun vakgebied, bijvoorbeeld een salade-, frituur- of vleesstation. Bovendien kunnen veel gerechten tegelijk worden bereid. Een keuken op basis van zones is vooral geschikt in restaurants die een breed assortiment gerechten aanbieden. Ook wordt deze indeling vaak gebruikt in grotere keukens voor bijvoorbeeld hotel of catering.

3.4 Wandkeuken

Deze indeling houdt in dat alle zones en alle keukenapparatuur langs de omtrek van de keuken zijn geplaatst. Een voordeel van deze keukenopstelling is dat er in het midden van de keukenruimte is om te bewegen. Daarom is de wandkeuken vooral geschikt voor kleinere ruimtes met weinig personeel.

3.5 Open keuken

Een open indeling beschrijft niet precies de indeling van de keuken zelf, maar veel meer de indeling van het hele restaurant en de manier waarop de eetzaal en de keuken ten opzichte van elkaar zijn opgesteld. Bij een open opstelling hebben de keuken en de eetzaal geen muur tussen elkaar. Soms is er wel een glazen wand. Hierdoor kunnen de eters in de keuken kijken. De open indeling kan aantrekkelijk zijn in een restaurant, omdat het transparantie biedt ten aanzien van de voedselbereiding in het algemeen en de netheid van de keuken. Kies al met al een indeling waarmee je de doelen van je restaurant op het gebied van efficiëntie kunt bereiken. Probeer je keukenruimte optimaal te benutten.
De laatste stap: keukenuitrusting kopen

4. Het kiezen van de geschikte keukenuitrusting

How to equip your restaurant kitchen

Na het kiezen van een keukenindeling is de laatste stap in je keukenplanning het aanschaffen van de apparatuur voor je keuken.
Probeer voor deze stap te gebruiken wat al in de ruimte aanwezig is (als je restaurant vroeger ook als restaurant werd gebruikt) en/of maak een gedetailleerde lijst van alle apparatuur die je nodig hebt. Hier enkele tips voor het inrichten van jouw horeca keuken:

  • Onderzoek mogelijke fabrikanten en de kwaliteit van hun producten. Wij raden ook aan om apparatuur in bulk te kopen om geld te besparen.
  • De werkdriehoek: houd rekening met de werkdriehoek, waarbij een denkbeeldige lijn tussen de spoelbak, kookplaat en koelkast een driehoek vormt. Voor ergonomie en efficiënt werken mag deze maximaal 8 m bedragen.
  • Plaats de spoelbak naast het fornuis: plaats deze twee keukenbenodigdheden tussen de 60 cm en 2 m naast elkaar. Zo kun je efficiënt werken en voorkom je dat je ver moet lopen met hete pannen.
  • Apparatuur op hoogte: perfect voor een ideale werkhouding en om onnodig bukken te voorkomen.

Als je eenmaal hebt vastgesteld wat je nodig hebt voor je restaurant, wat mogelijk is en welke waarden je voor je restaurant wilt nastreven, staat niets het ontwerpen van je perfecte keuken meer in de weg.

WEBSHOP
Veelgestelde vragen

5. Veelgestelde vragen – Restaurant uitrusting & horeca keuken inrichting

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen