Hoe begin je een eigen koffiezaak?

How to open a cafe

Koffie is zo een beetje de populairste drank ter wereld. Of men het nu drinkt om wakker te worden, van hoofdpijn af te komen of omdat het simpelweg lekker is, het wordt om vele redenen gedronken en geliefd. Geen wonder dat koffiezaken, ook wel koffiebars of koffietenten genoemd, een uiterst succesvolle onderneming zijn. Maar net als elke andere onderneming vergt het veel tijd, moeite en planning. Daarom willen we je een handje op weg helpen en hebben we hier de belangrijkste details en stappen voor het openen van een eigen koffiezaak op een rijtje gezet.

Weten wat er te wachten staat

1. Het nodige onderzoek doen om een koffiebar te beginnen

Market research for cafe

Een koffiebar beginnen, is vergelijkbaar met het starten van elk ander bedrijf. Het is een grote investeering, in zowel geld en tijd. Vooral aan het begin zal een koffietent starten veel moeite en energie vergen, echter is dit wel de moeite waard en kan je beloond worden met een succesvolle horeca-onderneming.

Een goed startpunt is om contact op te nemen met eigenaren van koffiezaken en van hun ervaringen te leren. Zelfs wanneer ze niet veel informatie hebben om met je te delen, kun je al veel leren door te observeren:

  • bestel een koffie, drink en beoordeel deze.
  • kijk rond op de locatie en laat je inspireren.
  • hoe wordt de zaak gerund?
  • hoe worden de drankjes gemaakt?

Denk na over wat goed en minder goed werkt. Welke ideeën en tips wil je meenemen voor jouw koffiezaak en wat maakt jouw zaak uniek ten opzichte van de concurrentie?

Als café-eigenaar ga je met veel mensen om. Je moet je dus niet alleen verdiepen in de zaak zelf, maar ook in de klanten. Wie zijn dat en wat zijn hun behoeften en verwachtingen? Wat vinden ze het leukst in andere koffiezaken en wat niet? Het bestuderen van je klanten zal je helpen bij je planning en helpt je een menu, prijzen en een comfortabele omgeving te creëren.

1.1 Leer de omgeving kennen 

Wanneer je onderzoek doet, moet je ook opzoeken waar en hoeveel koffiezaken er in een bepaald gebied zijn. Zo kom je er achter welke omgevingen behoeften hebben aan een koffiebar en welke omgevingen al voorzien zijn van een goede koffietent. Zo zullen er buurten zijn, waar veel goede koffiezaken zijn en andere waar er veel zijn, maar geen goede. Er zijn ook nog veel buurten, waar ze in het algemeen geen koffiezaken hebben. Wij raden je aan om je te richten op deze buurten. Wanneer je besloten hebt in welke buurt je wilt zitten, is de volgende stap een geschikt pand te vinden.

Kijk ook in de bedrijfsadministratie van jouw stad. Dit kan nuttig zijn, omdat je informatie krijgt over welke koffiezaken de afgelopen jaren zijn gesloten en waarom. Maak een lijst van hun fouten, zodat je deze kunt vermijden. Een ander belangrijk punt: bij het bestuderen van de buurten, is of zo'n zaak wel kan bijdragen aan het lokale leven. Dit bespaart je tijd en geld.

1.2 De concurrenten bestuderen

Deze stap gaat hand in hand met de vorige. Terwijl je de cafés in verschillende buurten bestudeert, moet je ook je concurrenten bestuderen. Uiteindelijk zul je jezelf de vraag moeten stellen of je in staat zult zijn om met hen te concurreren Als je besluit jouw koffiezaak te vestigen in een buurt met veel koffietenten, moet je unieker zijn dan de rest. Zelfs als je besluit te openen in een buurt met weinig koffietenten, moet je bedenken dat mensen misschien een lange rit maken naar een verafgelegen café om een goede koffie te drinken, in plaats van naar een nabijgelegen maar slechte. Dus, hoe dan ook: je zult concurreren met grotere en bekendere koffiezaken.

De truc is om te leren van de goede en slechte kwaliteiten van jouw concurrenten. Zo is het doel om hun ervaring te gebruiken en daardoor jouw zaak beter te maken. Maar het gaat er ook om dat je je eigen unieke touch aanbrengt. Het is niet aan te raden om een concept van een concurrerende horeca-onderneming te kopiëren. Laat je in plaats door hen inspireren en verbeter wat zij fout deden in jouw koffiezaak. Alleen dan kun je concurreren en een klein bedrijf groot maken.

1.3 Koffie Trends

Ook is het relevant om de trends in de industrie te volgen, zo kun je jouw doelgroep hun ideale koffie beleving geven in jouw koffiebar. We zien bijvoorbeeld dat millennials veel meer experimenteren met koffie. Zo drinken ze ook graag een ijskoffie, cold brew koffie of zelfs koffies met kleur en latte art. Ze zijn hier ook bereid meer voor te betalen. Ook zien we de trend van duurzaamheid terug in de koffie wereld. Zo kun je er voor zorgen voedselverspilling te verminderen en take away bekers van duurzame of gerecycleerd materiaal te gebruiken. Dit zal door veel gasten erg gewaardeerd worden.

Kies een thema en locatie

2. De visie van jouw koffiezaak bepalen

Choosing coffee shop concept

2.1 Het kiezen van een concept

Een belangrijk punt dat veel mensen vergeten bij het openen van een horeca-onderneming: het doel is niet om het iedereen naar zijn zin te maken. Dat in onrealistisch en niet mogelijk. In plaats daarvan moet je begrijpen wie je klanten zijn, en voor welke doelgroep je bedrijf bedoeld is. Daarom moet je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat zijn hun demografische kenmerken?
  • Wat zijn de klanten in een bepaald gebied bereid te betalen voor jouw koffie? Vinden ze jouw prijzen redelijk?
  • Ga je eten aanbieden? Zo ja, ga je dat zelf doen of moet je samenwerken met bijvoorbeeld een bakkerij?
  • Wil je zitplaatsen aanbieden of liever een to-go concept?
Coffee shop interior

2.2 Het idee verfijnen

Voordat je begint met het uitvoeren van jouw concept, moet je nadenken over wat voor koffiezaak jij voor ogen hebt. Zet al je visies en doelen op papier en bedenk welke sfeer je wilt creëren. Nadat je wat koffiezaken hebt bekeken en inspiratie hebt opgedaan, zal het plaatje van je eigen zaak steeds completer worden. Nu is het tijd om aan alle details te werken. Vraag jezelf af welke stijl je koffiezaak moet hebben, hoe je je producten wilt serveren, welke betalingssysteem je wilt gebruiken. Begin ook na te denken over hoe je je interieur wilt ontwerpen en inrichten. Vergeet niet alle details zoals de koffiemokken en kopjes, de menukaarten, het behang, de kassa, de koelkast met de taart enzovoort. Een duidelijk omschreven en opgeschreven visie zal je helpen bij de volgende plannings- en uitvoeringsstappen. Het zal je helpen bij het kiezen van een naam en een logo voor jouw merk, uiteindelijk beslissen over het decor, het plannen van het eten, het afwerken van het menu, het kiezen van de koffie, en zelfs het bepalen van een manier om met de klanten om te gaan en hen te plezieren.

Cafe outdoors

2.3 De juiste locatie kiezen voor jouw bedrijf

Wij hebben al benadrukt dat je de buurten moet bestuderen waarin je overweegt je koffiezaak te openen. Voordat je definitief voor een locatie kiest, moet je tijd doorbrengen in die buurten en je ogen goed open houden.

Let vooral op hoeveel mensen zich te voet verplaatsen en hoe de parkeersituatie is. Denk goed na over de volgende vragen: Is de locatie zichtbaar genoeg en goed bereikbaar? Hoeveel voedselverkeer is er rond de locatie? Wat is de demografie in de buurt? Wat vinden de mensen in de buurt wel en niet leuk? Met wie concurreer ik precies?

Hier volgen enkele voorbeelden hoe potentiële gasten zich in verschillende locaties kunnen gedragen. Alle locaties zijn aan te raden voor koffiebars, maar afhankelijk van jouw concept en gewenste gasten kies je waarschijnlijk liever voor het een of het ander.

  • In de buurt van kantoren: gasten zullen vooral naar jouw koffiebar komen voor een snelle koffiepauze of lunch. Vaak kiezen ze voor gemak, efficiëntie en de mogelijkheid voor takeaway. In het weekend zal het rustig zijn en kun je eventueel dicht blijven.
  • Drukke knooppunten en treinstations: ook hier wordt er vaak voor takeaway gekozen en staat efficiënte centraal. Het is hier de hele week druk, maar vooral tijdens piekuren moet je ervoor zorgen dat je genoeg voorraad hebt en snel kunt werken.
  • In de buurt van scholen en universiteiten: hier zullen meeste gasten studenten zijn. Ze hebben meestal iets minder te besteden maar zijn wel vaak in de omgeving en worden snel een vaste klant. Tijdens vakanties kan het wel wat stiller worden.
  • Stadscentra & winkels: hier vind je zowel de lokale bevolking maar ook toeristen en kan jouw koffiezaak dus de hele week open. De prijzen van het huren of kopen van een pand liggen daarom niet verrassend hoger.
  • Residentiële buurten: hier hebben gasten het minste haast en zijn ze op zoek naar een plek waar ze met andere kunnen afspreken. Zo zul je ook meer families en dus kinderen over de vloer hebben.

Bestudeer dus ook de regelgeving, bestemmingsplannen en de afstand tot leveranciers. Elk detail is van grote invloed op het succes van de zaak.

Bovendien moet je nadenken over het pand zelf. Je moet ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is en dat alle noodzakelijke gas-, afvoer- en waterleidingen geïnstalleerd zijn. Je zou ook kunnen overwegen om een front-of-house ruimte te hebben, dus kijk of je daar voldoende ruimte en capaciteit voor hebt. Al deze punten zijn ook van invloed op jouw opstartkosten en moeten goed doordacht zijn.

Tip: lees nog meer tips en tricks in ons artikel over een restaurant locatie kiezen.

WEBSHOP
Ondernemingsplan, Juridisch & Financiering

3. Het papierwerk voor jouw koffiebar invullen

3.1 Een ondernemingsplan maken voor jouw koffiezaak

Veel mensen zijn geneigd deze stap over te slaan, omdat het te veel schrijf- en denkwerk is. Maar in werkelijkheid is het gewoon je ideeën en je brainstorm op papier zetten. Bovendien is het samenstellen van een perfect horeca ondernemingsplan een cruciale factor voor het succes van jouw bedrijf. Het is de gids naar het succes van jouw merk en leid je door elke stap van de uitvoering. In kort moet het plan de volgende onderdelen bevatten:

  • en samenvatting
  • Een lokale marktanalyse
  • Een visie van je team
  • Een marketingstrategie
  • Een boodschappenlijst en een financieringsplan
  • Financiële berekeningen
  • Een locatie- en huurstrategie

3.2 De juridische rechten 

In deze stap van het starten van een eigen koffiezaak is er helaas geen ruimte voor creativiteit. Wel is het papierwerk en het verkrijgen van de nodige koffiebar vergunningen en licenties een belangrijke stap. Omdat deze per stad en provincie verschillen, moet je bij je lokale overheid informeren en een lijst maken van alle papieren die je nodig hebt. Waarschijnlijk heb je een exploitatievergunning en een HACCP certificaat nodig. Het tweede is vooral van belang als je naast koffie ook eten wilt serveren. Wanneer je muziek wilt afspelen, heb je een licentie bij SENA, Buma en/of Stemra nodig. Wanneer je een terras buiten wilt hebben, heb je hiervoor ook een vergunning nodig.

Pro tip: het wachten op de goedkeuring van alle ingeleverde papieren kan enige tijd duren, begin dus zo snel mogelijk met het correct en netjes invullen van het benodigde papierwerk.

Verder is het ook verstandig om naar verzekeringen te kijken voor jouw koffiebar, bijvoorbeeld een bedrijfsschadeverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, inventarisverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

3.3 Startersleningen krijgen 

Een koffietent openen is duur, net als elk ander type bedrijf. Je moet dus zorgen voor voldoende financiering en startkapitaal. Hiervoor kun je denken aan traditionele commerciële leningen, zakelijke krediet of leningen voor kleine bedrijven. Je kan zelfs indruk maken op sponsors of financiers door jouw idee te crowdfunden. Een andere optie is het afsluiten van krediet bij een bank.

Tip: lees in ons artikel over een restaurant financieren meer over de verschillende leningen en financieringsmogelijkheden waaruit je kunt kiezen.

Apparatuur VAN HOGE KWALITEIT
Maak jouw gasten blij met vers getapt bier en goede koffie. Kies de beste apparatuur voor jouw café.
Ontdek de apparaten
Onmisbare items

4. Apparatuur bestellen voor jouw koffiezaak

Coffee brewer, coffee equipment

4.1 Een uitrustingslijst maken

Als het op inkopen aankomt, raak je misschien verdwaald in alle gadgets die je nodig hebt en waar je ze kunt kopen. Hier kun je jezelf helpen door in andere koffietenten rond te vragen en hun apparatuur te bekijken. Hier enkele horeca benodigdheden die je nodig zou kunnen hebben:

  • Een horeca koffiemachine: aangezien koffie centraal staat in jouw horeca-onderneming, is een professionele koffiemachine noodzakelijk. Deze moet robuust zijn en snel en betrouwbaar goede kwaliteit koffie leveren. Je kunt uit verschillende modellen kiezen, onder andere een pistonmachine of een volautomatische koffiemachine.
  • Extra koffie apparaten: ook is een industriële koffiemolen een goede investeering wanneer deze niet in de koffiemachine is ingebouwd. Een koffiemolen zorgt namelijk voor vers gemalen koffiebonen. Veel koffiemachines hebben ook een functie waarmee melk opgeschuimd kan worden, hierbij komt een opschuimkan en thermometer ook goed van pas. Eventueel kan je ook een losse melkopschuimer kopen.
  • Benodigdheden voor andere dranken: naast koffie is het ook een goed idee andere dranken te serveren. Denk aan thee, sapjes en frisdrank. Hiervoor komen heet water dispensers, blenders en ijsblokjes machines goed van pas.
  • Kopjes, mokken en lepels: zorg dat je genoeg kopjes en lepels hebt, zodat je altijd koffie kan serveren. Houd er ook rekening mee dat er voor verschillende koffies verschillende kopjes en lepels nodig zijn, zo serveer je geen espresso in een latte macchiato glas.
  • Benodigdheden voor afhalen: afhalen wordt steeds populairder, zorg er daarom voor dat je verschillend to-go bekers en verpakkingen op voorraad hebt. Zo kunnen gasten snel en makkelijk een bestelling afhalen.
  • Koelkasten, vriezers en vitrines: koelkasten en vriezers zijn essentieel om jouw producten vers te houden. Denk bijvoorbeeld aan etenswaren, zuivelproducten of frisdrank. Een vitrine komt goed van pas om lekkere gebakjes en taarten tentoon te stellen.
  • Opslagruimte en bewaarbakken: natuurlijk heb je ook opslagruimte nodig voor al jouw benodigdheden. Hiervoor komen planken, rekken, kasten maar ook dozen, kratten en bewaarbakken goed van pas. Goede organisatie is belangrijk voor een soepel lopende onderneming.
  • Vaatwasser en spoelbak: alles wat vies is moet ook weer schoon worden. Een spoelbak en professionele vaatwasser is essentieel en zorgt ervoor dat jouw vaat snel en efficiënt weer schoon en klaar voor gebruik is.
  • Een kassasysteem: deze helpt niet alleen bij het verwerken en afrekenen van bestellingen, maar kan je tegenwoordig ook helpen met het bijhouden van je voorraad, opbrengsten en statistieken.
Bekijk onze apparaten
Coffee beans supplier

4.2 Een leverancier voor de koffiebonen vinden

Cafés zijn gespecialiseerd in het serveren van vers gezette koffie van hoge kwaliteit, hierdoor spelen koffiebonen een belangrijke rol in jouw zaak. Het vinden van een kwalitatieve en betrouwbare leverancier is dus essentieel voor het succes van jouw koffietent. Ook hier moet je je afvragen wat je zoekt in een leverancier en producten. Een paar vragen om je hiermee op weg te helpen:

  • Wil je duurzame producten? Wil je ze allemaal fair-traded?
  • Welke smaken streef je na? Wil je de koffie zuurder en bitterder, of juist romiger en intenser? Of wil je zelfs beide opties aanbieden?
  • Hoe zit het met de andere dranken, zoals thee? Welke soorten thee wil je en hoe dacht je deze te serveren? Heb je liever de thee verpakt in theezakjes, of wil je zelf een kruidenmengsel samenstellen?

Maar je moet niet alleen op zoek gaan naar goede koffiebonen. Er zijn nog veel meer benodigdheden die je nodig hebt:

  • Melk
  • Eventuele ingrediënten voor brood en gebak
  • Kopjes en servetten
  • Koffie roerstaafjes
  • Theepotten en verschillende soorten theezakjes
  • Siropen

Er zijn nog veel meer dingen, die aan deze lijst moeten worden toegevoegd. Schrijf alles op en ga op zoek naar leveranciers voor elk item. Zorg ervoor dat je met betrouwbare mensen werkt, die je kunnen verzekeren van hun kwaliteit en altijd alle afspraken officieel nakomen met ondertekende contracten.

Styling, Personeel & Marketing

5. De opening van jouw koffiezaak

Inmiddels zou je alle benodigde vergunningen en licenties moeten hebben gekregen en zou je een geschikte leverancier moeten hebben gevonden. Ook moet je het pand gerenoveerd hebben zoals je het je had voorgesteld. Nu komt de laatste fase van het openen van jouw horecazaak.

Opening your cafe

5.1 De laatste loodjes

We hebben al genoeg benadrukt dat de juiste stijl en harmonie in je koffietent cruciaal zijn voor het aantrekken van klanten en voor het succes van jouw bedrijf. Nu moet je jouw interieur nog verder verfijnen. Dit betekent dat je decoratieve elementen moet aanbrengen, zoals passende schilderijen, planten, decoraties en het aan de voorkant ophangen van de naam en het logo van de koffiezaak. Nogmaals, zorg ervoor dat de stijl en de kleuren op elkaar zijn afgestemd.

5.2 Personeel vinden

Deze stap is moeilijker dan het lijkt. Veel mensen willen ervaren personeel aannemen, terwijl in werkelijkheid iedereen kan worden opgeleid. Maar wat niet gemakkelijk te trainen is, is een goede houding en manier van werken. Dus, wanneer je op zoek bent naar je team, zoek dan naar gemotiveerde mensen met veel positieve energie. Train ze en bereid ze voor op wat komen gaat, en stel een betrouwbaar team samen, dat bereid is te leren. Meer informatie over het aannemen van personeel 

5.3 Marketing voor jouw koffiebar

Na de opening van jouw koffiebar is het tijd om deze aandacht te geven van potentiële klanten. De meest succes brengende marketingstrategie is sociale media. Maak een pagina aan op Instagram, Facebook of Twitter. Maak ook een website, claim een vermelding op Google Maps en een pagina op beoordelingssites zoals TripAdvisor. Zo krijg je naamsbekendheid.

De moeilijkste stap is om de eerste klanten te krijgen, maar zodra je ze krijgt en indruk maakt met je merk, zal het woord zich snel verspreiden. Voor een jumpstart kun je flyers verspreiden of monsters uitdelen op straat. Elk begin is moeilijk en vereist hard werk, maar het zal zich uitbetalen. Wij van Makro geloven in je!

Samengevat

6. Samenvatting – Een eigen koffiezaak beginnen

Kortom, kunnen de volgende vragen je helpen om probleemloos een café te openen:

  • Welke klanten wil je bereiken?
  • Hoeveel potentieel heeft de markt?
  • Wie zijn jouw concurrenten?
  • Hoe wil je je koffiezaak bekend maken?

Veelgestelde vragen

7. Veelgestelde vragen - een eigen koffiezaak openen

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen