Restaurant locatie kiezen: een horecapand vinden

How to find a location for your restaurant

Het vinden van de perfecte locatie voor een nieuw restaurant kan lastig zijn. De feitelijke locatie, de grootte, de keuken en de kosten zijn belangrijke factoren om te overwegen voordat het contract wordt getekend en de sleutels worden overhandigd. Daarnaast kan het juridische aspect moeilijk te doorgronden zijn. Daarom willen wij je een overzicht geven van hoe je de perfecte locatie en horecapand kunt vinden en ervoor zorgen dat juridisch gezien alle aspecten in orde zijn. Dit maakt het pad vrij voor het restaurant van je dromen.

Het kiezen van de perfecte locatie

1. Een horeca locatie kiezen doe je zo

Je wilt een restaurant, cafe of andere horeca-onderneming beginnen, leuk! Je bent al bezig met jouw horeca ondernemingsplan en hebt je al verdiept in het financieren van jouw restaurant. Dan is het nu tijd voor het kiezen van een restaurant locatie. Maar hoe kies je de beste locatie voor jouw restaurant? De belangrijkste 5 punten leggen we je hieronder aan je uit.

Potentiële klanten: hoe oud zijn ze? Wat vinden ze leuk? Hoeveel geld hebben ze te besteden? Naast de demografische gegevens, is het ook relevant naar de psychografische gegevens te kijken, bijvoorbeeld: waarom willen ze een restaurant bezoeken? Zorg ervoor dat jouw locatie de soort klanten heeft die jij wilt aantrekken met jouw restaurant. Hiervoor is de vuistregel om binnen 3 km van jouw doelgroep te blijven.

Concurrentie: houd ook rekening met de concurrentie in de omgeving. Belangrijke vragen zijn: hoeveel restaurants zijn er in het gebied en hoeveel daarvan zijn jouw directe concurrentie? Zijn de andere restaurants in dit gebied succesvol? En hoeveel populaire restaurants zijn er in jouw gewenste locatie? Wanneer de concurrentie te hoog is, dan kun je misschien beter voor een andere locatie kiezen.

Toegankelijkheid en bedrijfsactiviteiten: hier is het vooral belangrijk om op te letten hoe bereikbaar een locatie is, zowel voor voetverkeer, autoverkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer. Ook is het belangrijk te kijken wat voor aanvullende bedrijven in de omgeving zitten, bijvoorbeeld winkels, bioscopen, kantoren en treinstations. Google Maps komt hiervoor goed van pas. In deze analyse is het goed om jezelf af te vragen: hebben deze activiteiten een positieve of negatieve invloed op mijn restaurant? En kan ik eventueel goed met ze samenwerken?

Zichtbaarheid: Kies een locatie die goed zichtbaar is en waar veel mensen langs lopen. Hoe meer zichtbaar de locatie van jouw restaurant, hoe groter de kans dan mensen spontaan naar binnen lopen. Daarnaast kan je tegenwoordig ook jouw online zichtbaarheid vergroten met online marketing. Zorg er ook voor dat je op Google Maps staat en dat je een website en/of social media account hebt voor jouw bedrijf.

Om een concreet voorbeeld te geven: stel je wilt een koffiebar openen waarbij je je op kwaliteit en service wilt focussen. Je wilt een koffiebar openen waar familie en vrienden zich kunnen verzamelen en in alle rust bij kunnen kletsen. In dit geval is een koffiezaak in een treinstation bijvoorbeeld geen goede keuze, daar hebben klanten veel haast en willen ze vaak de takeaway mogelijkheid. De klanten waar jij naar op zoek bent, bevinden zich vooral in residentiële buurten, dit is dus een betere locatie voor jouw koffietent omdat gasten zich in de omgeving bewegen. Wanneer het op het pand zelf aankomt, kun je er op letten dat de omgeving en gebouw kindvriendelijk is en dat deze makkelijk toegankelijk is met de fiets, lopend en eventueel met de auto. Tenslotte wil je een groot genoege ruimte waar ook families en grote groepen zich makkelijk kunnen treffen.

Stadsdelen om een restaurant in te openen

2. Restaurant locatie kiezen: stadsdelen

Nu je weet waarop te letten tijdens het zoeken naar een perfecte locatie voor jouw restaurant, kunnen we verder induiken op de verschillende gebieden waaruit je kunt kiezen. Waarschijnlijk kies je er een in de buurt van waar je nu woont. Zodra je de mogelijke locatie hebt verfijnd tot een stad, begint het echte scouting proces. De meeste steden hebben veel verschillende buurten. Over het algemeen zijn er woongebieden, commerciële gebieden, industriële gebieden en landelijke gebieden. Vaak liggen deze verspreid en door elkaar, waardoor het moeilijk is om strikte grenzen te trekken tussen de verschillende gebieden. Maar afhankelijk van wat voor soort restaurant je wilt openen, moet je nadenken over de mogelijkheid om met jouw type restaurant te slagen in de verschillende stadsdelen. Niet elk type restaurant past in elke wijk. Hieronder zullen we je meer vertellen over welke soort restaurantervaring het beste bij welk stadsdeel past.

Opening a restaurant in a residential area

2.1 Woongebieden

In een woonwijk, dat meestal rond het stadscentrum ligt, moet je rekening houden met het type bewoners dat er woont. Is het een buurt die pas ontwikkeld is en waar een jonger publiek woont, waaronder jonge stellen en jonge gezinnen? Is het een gebied waar al vele jaren veel mensen wonen, zoals senioren zonder kinderen in huis? Of is het een gebied waar veel studenten wonen?

De meeste woonwijken hebben vaak een specifieke demografie die er wonen. Informeer daarom naar de bewoners van een buurt voordat je er besluit een restaurant te openen. Als een bepaalde woonwijk grotendeels uit een jongere generatie bestaat, passen restaurants met een modernere keuken en stijl beter dan zeer traditionele restaurants met een lokale keuken. Studenten, jonge stellen en jonge gezinnen zijn misschien meer geïnteresseerd in buitenlandse gerechten, veganistisch of vegetarisch eten of een duurzaam en ethisch vriendelijk thema. In een gebied met veel studenten heeft een restaurant dat eten op een budget aanbiedt in een moderne en leuke omgeving misschien meer succes dan een verfijnde keuken met duurdere gerechten op het menu. De oudere generatie is misschien meer geïnteresseerd in een traditioneel restaurant waar ze zich thuis voelen en kunnen genieten van vertrouwd voedsel. Deze specifieke interesses bij verschillende demografische groepen zijn echter niet altijd precies zoals je zou verwachten. Als je van plan bent een restaurant te openen in een woonwijk, probeer dan een gevoel te krijgen voor de bewoners. Praat met mensen, ontdek wat ze lekker vinden en ontdek wat er nog ontbreekt in de buurt.

Opening a restaurant in a commercial area

2.2 Commerciële gebieden

In een commercieel gebied, dat meestal in het centrum van de stad ligt, moet je rekening houden met de voortdurende ontwikkeling van nieuwe restaurants en de grote kans op concurrentie. We raden je aan door het commerciële gebied te lopen of Google Maps te bekijken om achter het volgende te komen:

  • hoeveel restaurants er al gevestigd zijn,
  • wat voor keuken deze restaurants aanbieden,
  • hoeveel vrije horecapanden er nog op de markt zijn.

Deze punten zijn belangrijk om in te schatten de concurrentie in hetzelfde gebied ook een restaurant zou kunnen openen. Zelfs als je gewenste keuken al vertegenwoordigd is in het stadscentrum (wat in grotere steden heel waarschijnlijk is!), hoeft dit je niet tegen te houden. Zorg ervoor dat je restaurant de klanten een interessante en unieke ervaring geeft tijdens het dineren. Misschien kun je in het stadscentrum een nieuw concept van dineren introduceren of entertainment of activiteiten aan je restaurant toevoegen. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.

Omdat er waarschijnlijk ook veel winkels en kantoren zijn in het commerciële gebied in het stadscentrum, zou het vooral zin hebben om daar een restaurant te openen die ook een lunchmenu kan aanbieden. Tijdens lunchtijd willen veel professionals en winkeliers er namelijk op uit trekken en velen van hen genieten in hun pauze van een goed restaurant met goede lunchdeals. Het aanbieden van een lunchmenu als restaurant in een winkelgebied kan daarom zeer financieel lucratief zijn. Afhaalmogelijkheden voor de lunch kunnen ook veel zakelijke professionals aantrekken die geen tijd hebben voor een lange lunchpauze.

Opening a restaurant in an industrial area

2.3 Industriële gebieden

In een industriegebied vind je meestal fabrieken, autodealers en grote kantoren. In zo'n gebied is het misschien zinvoller om je vooral te richten op lunchopties, want 's avonds zullen de meeste werknemers er niet meer zijn.

Een meer traditionele of eenvoudige keuken zou ook meer mensen aantrekken dan een fine dining ervaring met een fusion keuken. De meeste professionals en werknemers die op een industrieterrein werken richten zich op het halen van een snelle en eenvoudige lunch tijdens hun pauze, in plaats van in een chique restaurant te gaan zitten.

Opening a restaurant in a rural area

2.4 Landelijke gebieden

Landelijke gebieden liggen aan de buitenkant van de stad en bestaan meestal uit natuur. In een landelijk gebied vind je meestal landbouw en recreatiemogelijkheden. Soms staan er enkele woningen tussen het natuurlandschap. Mogelijke klanten zijn mensen op vakantie, mensen die genieten van een dag in de natuur en mensen die op doorreis zijn voor een langere rit. Daarom zou een restaurant met een keuken waarvan de mensen op verschillende momenten van de dag van kunnen genieten - lunch, koffie in de namiddag, diner - een goed idee zijn. De meeste klanten zouden genieten van zitmogelijkheden op een terras of in een tuin, om te genieten van de stille natuur die het restaurant zou omringen.

Voordat je besluit een restaurant te openen in een landelijk gebied, verken het gebied zelf en zoek uit wat voor soort mensen welke activiteiten doen als ze door het gebied trekken. In een landelijk gebied kun je echt niet fout gaan met een gezinsvriendelijk restaurant dat een eenvoudige, maar heerlijke keuken biedt waar iedereen van geniet. Een specialiteitenrestaurant met een bijzondere keuken zou in een landelijk gebied misschien niet op zijn plaats zijn. Wees je bewust van andere restaurants in de buurt, zodat je je restaurant niet te dicht bij een ander restaurant opent dat dezelfde keuken aanbiedt.

Het plannen van een horecapand

3. Het juiste horecapand voor jouw restaurant vinden

Nadat je besloten hebt over de buurt voor je nieuwe restaurant besloten hebt, is het tijd om de daadwerkelijke ruimte te vinden om te huren: het horecapand. Je kunt op internet op zoek gaan naar horecapanden die te huur staan. Belangrijke punten om te overwegen zijn de locatie in de buurt, de grootte, de prijs, de mogelijkheid om te verbouwen, de keuken, een buitenruimte, parkeermogelijkheden en het uiterlijk van de ruimte van de buitenkant.

 

3.1 Eerste overwegingen

Voordat je bezichtigingen boekt bij makelaars of huiseigenaren, is het verstandig om een planning voor je gewenste restaurant te maken. Overweeg de volgende vragen hiervoor:

  • Hoe groot is de ruimte die je nodig hebt?
  • Wil je een zitplaats buiten?
  • Wat is je budget?
  • Hoe groot moet je keuken zijn?
  • Heb je speciaal voor je restaurant parkeerplaatsen nodig of is er openbare parkeergelegenheid in de buurt?

Nadat je al deze vragen voor jezelf hebt beantwoord, boek je veel bezichtigingen en neem je een vertrouwd persoon of een zakenpartner mee voor een tweede mening.

 

3.2 Kopen of huren?

Nog voordat je contact op neemt met een makelaar en bezichtigingen aanvraagt bij verschillende horecapanden moet je de keuze maken tussen huren of kopen.
Wanneer je op zoek bent naar een horecapand voor de lange termijn, dan is het handig om een pand te kopen. Je moet hiervoor wel genoeg geld hebben en je betaalt zelf voor de kosten van het onderhoud, maar in de lange termijn is dit voordeliger dan huren.

Wanneer je op zoek bent voor de korte termijn, bijvoorbeeld om te zien of jouw restaurant concept succesvol kan zijn, dan is huren aan te raden. Het huren van een pand vereist een lagere aanbetaling en het onderhoud wordt grotendeels door de verhuurder betaald, echter heb je de planning van het onderhoud niet altijd in de hand.

 

3.3 Vragen te stellen tijdens de scouting

Kom voorbereid: neem vragen mee om aan de makelaar of eigenaar te stellen. Kun je de ruimte verbouwen? Mag je borden aan de buitenkant van het gebouw plaatsen? Moet je je houden aan geluidsvoorschriften omdat er mensen in het gebouw wonen?

Een aantal andere punten om op te letten tijdens de scouting:

  • De grote van het pand: vaak wordt de benodigde ruimte voor een horeca-onderneming onderschat. Zelfs wanneer je een koffiebar wilt beginnen, is er vaak meer ruimte nodig dan verwacht. Zorg er dus voor dat het horecapand genoeg ruimte heeft voor jouw restaurant concept.
  • Infrastructuur, veiligheid en voorzieningen: zorg ervoor dat jouw toekomstige horeca-pand voorzien is van de juiste faciliteiten. Denk aan elektrische bedrading, brandveiligheid, goede sanitair en voorzieningen voor mensen met een handicap.
  • Parkeerplaatsen: zorg ervoor dat er openbare parkeerplaatsen in de buurt zijn of biedt zelf parkeerplaatsen aan, vooral wanneer jouw gasten met de auto komen.
  • De locatiegeschiedenis: vraag aan de vorige huurder waarom zij zijn gestopt met het huren van het pand en wat hun ervaring is met de locatie. Onderzoek ook waarom het vorige restaurant wel of niet succesvol was.

 

3.4 Denk vooruit: uitbreiding en succes het hele jaar door

Overweeg ook de mogelijkheid om de ruimte uit te breiden als het goed gaat met de zaken. Als je streeft naar groei met je restaurant, zorg er dan voor dat de huurruimte de mogelijkheid heeft om op een andere manier uitgebreid of vergroot te worden, zoals het huren van een andere ruimte in het gebouw. Als je restaurant het goed doet en niet de bijbehorende capaciteit heeft, ben je namelijk misschien gedwongen om in de (nabije) toekomst opnieuw op jacht te gaan naar een restaurantruimte.

Als je van plan bent een meer "seizoensgebonden" restaurantconcept te hebben, zoals een biertuin, zorg er dan voor dat je gewenste restaurantruimte de mogelijkheid heeft om je restaurant het hele jaar door en in weer en wind te huisvesten. Het is belangrijk dat je de mogelijkheid hebt om je restaurant zo veel mogelijk te runnen, zonder dat er perioden zonder winst zijn. Dat zou nadelig zijn, omdat je dan toch elke maand je huur moet betalen.

 

3.5 Het controleren van vergunningen en voorschriften

Wettelijk gezien moet je weten of de door jou gewenste huurruimte in het verleden als restaurant werd gebruikt. Als het in het verleden niet als restaurant werd gebruikt, maar eerder als kantoorruimte of woonruimte, dan moet je een bouwvergunning aanvragen bij de betreffende bouw autoriteit. Zorg ervoor dat je een vergunning krijgt, voordat je een contract ondertekent. Je wilt niet gebonden zijn aan een contract nadat je ontdekt dat je de huurruimte niet eens als restaurant kunt gebruiken.
Bovendien is een ander juridisch aspect waarmee je rekening moet houden voordat je een contract ondertekent. Kom erachter hoe het zit met de benodigde vergunningen, onder andere: horeca-, exploitatie-, terras-, nacht- en omgevingsvergunningen nodig. Verder moet jouw restaurant aan milieuvoorschriften voldoen.

Pro tips: kom erachter of er juridische beperkingen op het pand rusten via een notaris, makelaar of het Kadaster. Laat het pand en de eventuele inventaris ook controleren voordat je een contract ondertekent.

Heb je eenmaal de perfecte ruimte gevonden voor het restaurant van je dromen, dan is het tijd om het officieel te maken. In het volgende hoofdstuk gaan we daarom dieper in op het huurcontract.

Een commercieel huurcontract

4. Het ondertekenen van een restaurant huurcontract

Signing commercial lease contract

4.1 Inhoud van een commercieel huurcontract

Een commercieel huurcontract combineert de aspecten van het huren van een ruimte en het commerciële gebruik ervan als restaurant. Als je niet zeker bent van de inhoud van het contract en moeite hebt die te begrijpen, raden we je aan advies in te winnen bij een jurist. Het commerciële huurcontract is tussen jou en de verhuurder. De belangrijkste onderdelen zijn meestal:

  • een omschrijving van beide partijen,
  • een exacte beschrijving van de ruimte met de grootte en locatie,
  • het doel van de huurovereenkomst,
  • de prijs,
  • de huurtijd,
  • de opzegtermijn,
  • de kosten van de nutsvoorzieningen,
  • de aanbetaling.

 

4.2 Belangrijke clausules in de commerciële overeenkomst

Het contract moet altijd schriftelijk zijn. Mondelinge afspraken zijn namelijk juridisch ongeldig.

Bespreek vooral de mogelijkheid van concurrentiebescherming met je verhuurder. Dit zou betekenen dat de verhuurder zijn ruimtes niet kan verhuren als andere restaurants. Zo kun je je positie beschermen en voorkomen dat er in hetzelfde gebouw concurrentie ontstaat. Praat bovendien met je verhuurder over de huurtijd. Vraag hem of de huurtijd onbeperkt is en zo niet, welke mogelijkheden er zijn om het contract na afloop te verlengen en of de huurvoorwaarden zouden veranderen. Helaas leven we nog steeds in onzekere tijden, niemand kan de toekomst voorspellen. Zorg ervoor dat je een eventueel voortijdig einde van het contract en een eventuele kortere opzegtermijn bespreekt.

Zodra je de details van het contract hebt besproken met de eigenaar van het pand, de inhoud hebt doorgenomen met een jurist en het contract hebt ondertekend, kun je eindelijk beginnen met het visualiseren van je droom ruimte en kun je aan de slag met het ontwikkelen van je prachtige nieuwe restaurant. Al met al is het het belangrijkst om je bewust te zijn van de omgeving van je potentiële toekomstige restaurant: elimineer de mogelijkheid van concurrentie en zorg ervoor dat je concept past bij de belangen van de buurt.

Samengevat

5. Samenvatting - Een restaurant locatie kiezen

Neem voldoende tijd voor een locatieanalyse, zodat je echt zeker weet dat je de juiste plek hebt gevonden om je restaurant te openen. Het is belangrijk dat de horecapand bij het concept van jouw restaurant past. Daarnaast moet je ook duidelijk weten of er op deze locatie vraag is naar jouw dienst en of de koopkracht van de potentiële klanten daar goed in te schatten is. De locatie bepaalt vaak het succes van een restaurant.
Veelgestelde vragen

6. Veelgestelde vragen – Een locatie en horecapand vinden

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen