Kosten besparen voor jouw restaurant

How to reduce restaurant expenses

Het runnen van een restaurant kan een kostbare zaak zijn. Het komt vaak voor dat restauranthouders dure gaten in hun systeem over het hoofd zien, die vaak gemakkelijk verholpen kunnen worden. Of je nu op het punt staat je eigen horecazaak te openen of er al een runt, dit artikel is voor jou. Hier leer je hoe je je bedrijfskosten kunt verlagen, geld kunt besparen en je winstmarges kunt maximaliseren zonder de ervaring van je klanten te veranderen.

Wat in dit artikel besproken wordt

Kosten besparen in de horeca is van groot belang als je wilt dat je restaurant blijft bestaan en bloeit. Er is geen verkeerd moment om te bezuinigen op extra kosten en geld te besparen in je zaak. Zowel in goede als in slechte tijden zal bewustzijn van je financiën altijd een belangrijke factor zijn voor het succes van je restaurant.

Met alle vaste kosten die verbonden zijn aan het runnen van een restaurant, kan het overweldigend zijn om te proberen manieren te bedenken om kosten te besparen. Daarom hebben we een lijst met kostenbesparende ideeën en strategieën voor je gemaakt. 

  1. Kostenbesparing horeca: foodcost verlagen
  2. Kosten verminderen in de horeca: besparen op arbeidskosten
  3. Besparing strategieën voor andere operationele kosten
  4. Focus op teamwerk
  5. Veelgestelde vragen – geld besparen in de horeca
Hoe de voedselkosten te verlagen

1. Kostenbesparing horeca: foodcost verlagen

Inventory of most used ingredients

1.1 Meest gebruikte ingrediënten & ken je uitgaven

Laten we beginnen met te kijken naar je meest gebruikte ingrediënten. Wat zijn de top tien ingrediënten die je voortdurend in de keuken gebruikt en die het grootste deel van je voedselkosten uitmaken? Identificeer ze en zet ze op een lijst. Houd vervolgens een dagelijkse inventaris bij van deze eetwaren. Controleer elke ochtend hoeveel je van elk ingrediënt in huis hebt. Controleer dan 's avonds nog eens hoeveel van elk item is gebruikt. Dit zal je helpen om te zien of je een overtollige voorraad hebt die verminderd kan worden.

Let op: dit is vooral belangrijk voor bederfelijke etenswaren. Voor producten die lang houdbaar zijn, kan het voordeliger zijn om deze in bulk tegen een lagere prijs te kopen en op voorraad te hebben.

Buy local, cook seasonal

1.2 Koop lokaal en kook seizoensgebonden

Het vinden van een lokale leverancier om je ingrediënten van te kopen, kan een belangrijke bijdrage leveren aan je budget en tegelijkertijd de kwaliteit van je eten verbeteren. Het kan ook je bezorgkosten voor ingrediënten laag houden. Controleer en vergelijk je lokale leveranciers om de beste kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs te vinden.

Als je lokaal koopt, is de kans groot dat je ook seizoensgebonden wilt koken. Meegaan met de stroom van de seizoenen zal je niet alleen kosten besparen, maar het zal ook je menu interessant en vernieuwend houden met tijdelijke specials en veranderingen.
Strategies to avoid food waste

1.3 Zoek strategieën om voedselverspilling te voorkomen

Er zijn talloze manieren om voedselverspilling te voorkomen. Deze strategieën helpen je niet alleen je ingrediënten optimaal te benutten, maar besparen je ook kosten voor je horeca-onderneming.

Voor portioneren
Je kunt bijvoorbeeld voedselverspilling voorkomen door de juiste portiegroottes te gebruiken. Ga na hoeveel voedsel er van de borden van je klanten wordt weggegooid en heroverweeg zo nodig je portiegroottes. Je ingrediënten voor elk gerecht vooraf portioneren en vacuümeren tijdens de mise-en-place is ook een handige manier om te voorkomen dat je personeel te veel ingrediënten gebruikt. Dit is vooral handig tijdens drukke momenten in jouw restaurant en de spitsuren toenemen.

Gebruik voedselresten
Verder kun je je voedselresten ook op creatieve manieren gebruiken om meer verkoopbare gerechten te maken zonder voedsel te verspillen of je ingrediënten voorraad uit te breiden. Bijvoorbeeld, in plaats van oudere groenten en fruit te verspillen omdat ze er niet meer aantrekkelijk uitzien, kun je ze gebruiken in smoothies of soepen. Omdat er tegenwoordig veel gezondheids- en milieubewuste klanten zijn, kun je deze gewoonte om geld en voedsel te besparen zelfs toepassen in je marketingstrategie.

Simplify supply chain

1.4 Vereenvoudig je leveringsketen

Als je je ingrediënten bij verschillende leveranciers koopt, kunnen de kosten van elk artikel hoger zijn dan wanneer je bij één verkoper koopt. Het kan ook je bezorgkosten opdrijven tot onnodig hoge kosten.

Bedenk welke ingrediënten je regelmatig nodig hebt en zoek een lokale leverancier die de meeste of allemaal aanbiedt. Om een team te vormen met jouw leverancier en dus bij één bron kopen zal vooral:

  • je tijd besparen bij het plaatsen van bestellingen
  • je geld besparen op leveringskosten
  • je helpen lagere prijzen te bedingen door middel van prime vendor agreements en het kopen in bulk.

Let op: hoewel een goede band met jouw leverancier heel voordelig kan zijn, is het wel raadzaam waakzaam te blijven op de prijzen van andere leveranciers. Prijzen veranderen namelijk voortdurend, wees dus niet bang om een oogje in het zeil te houden voor de beste prijs kwaliteit voor jouw benodigdheden.

Adjusting restaurant menu

1.5 Menu onderzoeken en aanpassen

Onderzoek je menu nauwkeurig om te zien of er gerechten zijn die niet goed verkopen of niet in je stijl en thema passen. Je hebt geen heel lang of divers menu nodig, een gespecialiseerd menu is juist aan te raden. Als je restaurant gespecialiseerd is in barista-koffie en gebak, zullen je klanten niet verwachten dat je Vietnamese lunchopties hebt. Een kleinere kaart zet de toon voor je restaurant en helpt gasten veel sneller te beslissen over wat ze willen. Dit voorkomt beslissingsvermoeidheid en verbetert je algehele klantervaring.

Bekijk ook welke gerechten op je menu je zelf kunt maken en welke je beter vooraf kunt kopen om geld en tijd te besparen. Op voedingsmiddelen die erg arbeidsintensief zijn, zoals extravagante taarten of baksels, kun je tijd en geld besparen als je ze kant-en-klaar koopt. Eenvoudige voedingsmiddelen met recepten die weinig kosten en arbeid vergen, kun je in plaats daarvan zelf maken.

Probeer dezelfde ingrediënten te gebruiken in je hele lijst van gerechten en verwerk restjes in speciale dagelijkse offers, bijvoorbeeld oud brood gebruiken voor croutons of oude bananen voor bananenbrood.

Pro tip: veggie gerechten zijn tegenwoordig erg populair en geven je ook nog eens extra financiële ruimte aangezien de kosten van deze gerechten lager ligt. Wees dus echt niet bang om een aantal veggie opties op jouw menukaart te hebben!
Calculate your food costs

1.6 Bereken je voedselkostenpercentage

Als de prijzen op je menu te laag zijn, loop je veel potentiële inkomsten mis. Bereken daarom je voedselkostenpercentage om erachter te komen hoeveel je uitgeeft aan ingrediënten in vergelijking met hoeveel je rekent voor elk item op je menu. Voor een bruto omzet van 75 tot 80% per item moeten je ingrediëntenkosten ergens tussen de 15 en 30% van je prijs die je in rekening brengt, liggen.
booq: kassasysteem, QR-bestellen en reserveringssysteem
Digitaliseer jouw bedrijfsprocessen voor meer rendement en gastbeleving. Supersnel (QR-)bestellingen opnemen en online reserveren.
booq succes
Tips om de arbeidskosten in restaurants te verlagen

2. Kosten verminderen in de horeca: besparen op arbeidskosten

How to schedule restaurant staff

2.1 Plan je personeel goed in

In tegenstelling tot het besparen op de voedselkosten, wat je heel ingrijpend kunt doen, moet je voorzichtig zijn bij het vinden van de juiste balans voor arbeidskosten. Je wilt niet meer werknemers betalen dan je nodig hebt, maar je wilt ook niet te weinig personeel hebben en je team overwerken.

Om goed geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe je je personeel kunt inplannen om een maximale werkefficiëntie te bereiken, moet je rekening houden met spitsuren en rustige tijden gedurende de dag en de week. Pas vervolgens het aantal werkende medewerkers tijdens deze tijdstippen dienovereenkomstig aan.

Geautomatiseerde personeelsplanning software kan je helpen tijd te besparen bij het maken van de perfecte planning voor je team. Je kunt ook het wervingsprocess automatiseren. Zo hoef je niet zelf vacatures te plaatsen en sollicitaties te analyseren, dit zal jouw restaurant veel tijd en geld besparen.
Defining restaurant opening hours

2.2 Overweeg je openingstijden

Als je merkt dat voor jouw specifieke soort restaurant de ochtenden of avonden niet zo veel klanten brengen, moet je overwegen je openingstijden in te korten om te besparen op arbeids- en gebruikskosten.

Deze tijd hoeft niet onproductief te blijven - integendeel. Je kunt deze extra uren gebruiken om aan nieuwe marketingstrategieën te werken of je zaak op andere manieren te verbeteren. Op die manier ben je nog steeds productief terwijl je arbeidskosten bespaart op dagen die niet veel omzet opleveren.
Cross-train restaurant staff

2.3 Cross-train je personeel

Verminder je behoefte aan individueel personeel door verantwoordelijkheden te kruisen. Zo kan een medewerker verschillende rollen en taken vervullen.

Doe dit niet willekeurig. Bedenk slimme manieren om verschillende rollen binnen je restaurant team te combineren en train je personeel hierop. Op deze manier zal elke werknemer:

  • zijn vaardigheden vergroten
  • zich voorbereid voelen op zijn werk
  • een grote verscheidenheid aan taken voltooien.

Reduce employee turnover

2.4 Verminder het personeelsverloop

Het personeelsverloop in de horeca is erg hoog. Dit beïnvloedt niet alleen de sfeer van je team in het algemeen, maar het kan je als restauranthouder ook een aanzienlijk bedrag kosten. De verloren productiviteit, het opnieuw aannemen en het opleiden van een nieuwe werknemer kan oplopen tot duizenden euro's.

Zorg er daarom voor dat je vanaf het begin het juiste soort werknemers vindt en investeer in hen om ze langdurig in dienst te houden met een prettige werkomgeving.

Stel een succesvol TEAM SAMEN
Leer meer over hoe je je werknemers op de meest efficiënte manier in overeenstemming met je behoeften, kunt aannemen en managen.
Hoe plan je je personeel in
Hoe de bedrijfskosten te verlagen

3. Besparing strategieën voor andere operationele kosten

How to Reduce Restaurant Operating Costs

3.1 Koop slim, niet per se nieuw

Het kopen van de benodigde keukenapparatuur voor je restaurant kan oplopen tot erg hoge kosten als je alles gloednieuw koopt. Je kunt veel geld besparen door kookgerei en andere keukenapparatuur gewoon tweedehands te kopen.

Hetzelfde geldt voor je interieur en inrichting. Probeer spullen te vinden op vintage markten, designer outlets of zelfs bij andere restaurants of hotels die hun interieurstijl vernieuwen en keukengerei, stoelen, banken of decorstukken hebben om weg te geven voor een relatief lage prijs.
Een ander alternatief is om horeca-apparatuur te huren of leasen. Zo hoef je geen grote investering in een keer te maken en krijg je alsnog producten van hoge kwaliteit. Hier meer over in ons artikel over horeca financiering.


3.2 Energie besparen in de horeca

Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar het zou je verbazen hoeveel mensen thuis op hun energiegebruik letten, terwijl ze op hun werkplek verspillende gewoonten vertonen. Kijk eens goed naar de manier waarop je personeel energie gebruikt in je restaurant. Train je team om alleen een volle vaatwasser te laten draaien en ongebruikte apparaten uit te schakelen. Overweeg ook om over te schakelen op energiezuinigere verlichting en apparaten. Door hierop te letten kun je veel kosten besparen als de energierekeningen binnenkomen.

Een aantal manieren om energie in jouw restaurant te besparen:
  • Gebruik LED verlichting
  • Gebruik een tijdschakelaar voor jouw buitenverlichting
  • Sluit de deur om onnodig warmteverlies te voorkomen
  • Isoleer jouw horecapand
  • Stel jouw klimaatinstallatie zuiniger in
  • Onderhoud het apparatuur, bijvoorbeeld de koeling, goed

Nog een tip: richt jouw keuken ook slim in om op je energierekening te besparen. Dit doe je bijvoorbeeld door de koelkast op de koelste plek in de keuken te zetten, zo hoeft deze minder hard te werken. Zorg ook voor goed onderhoud van je keukenapparatuur om nog meer kosten te besparen.

 

3.3 Handmatige taken automatiseren

Er zijn veel manieren om je handmatige taken te vereenvoudigen, zoals het maken van een planning, het opnemen van bestellingen, het bijhouden van de inventaris, het invullen van salarissen voor je personeel en het bijhouden van de verkoop om je menu aan te passen. Je kunt veel tijd besparen door een geschikte software te gebruiken die je helpt je cijfers nauwkeurig te volgen. Als je merkt dat je veel tijd kwijt bent met deze taken en het overzicht verliest met het handmatig uitvoeren ervan, is overstappen op de juiste software misschien de juiste oplossing voor jou.


3.4 Gebruik gratis marketing

Goede marketing hoeft niet te veel te kosten. In feite kun je veel gratis opties gebruiken om reclame te maken voor je restaurant.
Run een regelmatig geactualiseerd social media account voor je restaurant waar je de nieuwste seizoensaanbiedingen en ander spannend nieuws deelt. Een andere optie is het bijhouden van een eigen blog die mensen kunnen lezen om een idee te krijgen van je stijl en menu voordat ze je bezoeken. Als je niet het online type bent, neem dan deel aan lokale evenementen om je bereik op de goede ouderwetse manier te maximaliseren.

Teamwork Makes the Dream Work

4. Focus op teamwerk

Restaurant teamwork
Ten slotte, maar zeker niet minder belangrijk, moet je beseffen dat kostenbesparing in de horeca alleen mogelijk is door teamwerk. Het succes van veel van de door ons voorgestelde acties is sterk afhankelijk van je medewerkers. Daarom moedigen we je aan om heel transparant te zijn over je kostenbesparings doelstellingen en deze goed te communiceren aan je personeel. Als het om energiebesparing gaat, wil je dat iedereen op één lijn zit. Het opmerken en belonen van de bijdrage van je werknemers zal hen motiveren om door te gaan met deze gewoonten.

Dit zijn onze top tips voor kostenbesparing in de horeca. Pas ze aan jouw specifieke situatie aan en je zult lonende resultaten zien!
Veelgestelde vragen

5. Veelgestelde vragen – geld besparen in de horeca

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen