Restaurant personeel & horeca functies

Hiring staff and roles in a restaurant

Een van de belangrijkste dingen om rekening mee te houden bij het openen van een restaurant is je team. Een goed lopend restaurant is geen eenmanszaak. Het is een teamprestatie. Daarom lopen we in dit artikel met je door de basisstappen van het aannemen van personeel en informeren we je over de verschillende rollen die je binnen je team zou willen vervullen.

Inzicht in personeelsbehoefte

1. Jouw horeca team bepalen

Teamwork makes the dream work! Daarom is het team dat je gaat werven voor jouw horeca-onderneming een belangrijke overweging die niet gehaast genomen moet worden. We zullen verder in dit artikel dieper ingaan op vragen zoals welke functies en hoeveel werknemers je nodig hebt, maar een goed startpunt is om duidelijke antwoorden te hebben op de volgende vragen:

  • Hoeveel dagen van de week zal je restaurant open zijn?
  • Wat zullen de openingstijden zijn?
  • Wat is je serveer stijl? (bijvoorbeeld snackbar, koffiebar of luxe restaurant)
  • Hoe groot is jouw restaurant? (Denk aan het aantal tafel en de maximale capaciteit van gasten)
  • Ga je een bezorgservice aanbieden?
  • Hoe uitgebreid is je menu?
  • Wat is je budget?

Als je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord, kun je goed geïnformeerde beslissingen nemen voor de specifieke functies die ingevuld moeten worden als je je restaurant opent.

Functies in de horeca

2. Wie werkt er allemaal in een restaurant?

Om je te helpen bij je personeelsplanning hebben we een lijst gemaakt met de belangrijke functies die de meeste restaurants hebben. Houd er rekening mee dat de informatie kan variëren, afhankelijk van je antwoorden op bovenstaande vragen. Bedenk ook dat, vooral als je je restaurant opent en voor het eerst aan de slag gaat, sommige van de genoemde verantwoordelijkheden ook gecombineerd kunnen worden. Dit zal een vrij grote flexibiliteit van je personeelsleden vragen, maar het helpt je om je zaak op te starten zonder overweldigd te worden door een enorm aantal benodigde medewerkers.

Hiring a restaurant manager

2.1 Restaurant Manager

Dit is misschien wel de belangrijkste rol in je hele team. Als je niet van plan bent om zelf de manager te zijn, overweeg dan het volgende advies om je manager goed te kiezen.

Een restaurant manager kan het beste ervaring hebben met het leiden van een restaurant in een soortgelijke stijl als die van jou. Als je geen ervaren restaurant manager kunt vinden, moet je kandidaat in ieder geval een diepgaande kennis hebben over hoe je een succesvol bedrijf runt. Je manager moet ook kennis hebben van lokale leveranciers, inkoop bronnen en inkoopmethoden voor restaurants. Verder zal hij of zij zich ook bezig moeten houden met sales, marketing, financiën, hygiëne en voedselveiligheidsvoorschriften. Ook leiderschapsvaardigheden en het vermogen om toezicht te houden op je personeel zijn erg belangrijk. Tenslotte: een manager die affiniteit met jouw stijl en missie heeft, zal je zeer ten goede komen. Het beste is dat je je manager ongeveer een maand voor de opening van je restaurant in dienst neemt. Zo kun je samen de rest van het team aannemen en de grote opening opzetten.

Hiring chefs and cooks for a restaurant

2.2 Back-of-house: koks en keukenpersoneel

Het inhuren van professionele koks zou een tweede topprioriteit moeten zijn - de kwaliteit en smaak van je eten zal namelijk een van de grootste factoren zijn in het geluk en de loyaliteit van je klanten. Je hebt in de keuken een chef-kok en koks nodig. De eerste geeft leiding aan het keukenpersoneel en is verantwoordelijk voor het menu. Een kok bereidt de gerechten voor en is, samen met de rest van het team, verantwoordelijk voor het eindresultaat: een heerlijk gerecht. Afhankelijk van de grootte van je restaurant zouden drie koks een goed startpunt zijn, met één van hen die parttime werkt om te helpen in de spitsuren.

Afhankelijk van de grootte van je restaurant en de complexiteit van je menu kun je ook volgende functies overwegen:

  • Sous-chef: de rechterhand van de chef-kok. Hij of zij wordt vaak gekozen door de chef en is verantwoordelijk voor het perfect uitvoeren van de bestellingen van de chef.
  • Inkoopmanager: deze rol is alleen in grote restaurants van toepassing en neemt werkdruk van de chef-kok af. De inkoopmanager is verantwoordelijk voor het inventariseren van de keuken.
  • Stationschef: een chef is deze rol heeft leiding over een bepaald onderdeel in de keuken. Zo zijn er bijvoorbeeld sauschefs, starter chefs, banketbakkers en meer.

Horeca opleidingen zijn een goede plek om te zoeken naar uitstekende koks. Afhankelijk van de verschillende soorten gerechten en de complexiteit van je menu, zul je mensen met specifieke ervaring moeten aannemen en van plan zijn om hen een passend hoog loon te betalen.

Andere back-of-house verantwoordelijkheden zijn: food-runners, afwassers en schoonmaakpersoneel. Zo is een afwasser uiterst belangrijk voor schoon servies en het behouden van hygiëne en voedselveiligheid in jouw restaurant. Gelukkig zijn er efficiënte en professionele vaatwassers die hiermee kunnen helpen. Hoewel deze functies misschien niet de eerste zijn waar je aan denkt, zijn ze erg belangrijk voor de algehele organisatie en uitstraling van je restaurant.

Tip: voor efficient werken en een soepele samenwerking in de keuken speelt de indeling van de keuken een grote rol.

Hiring waiters and cashiers

2.3 Front-of-house: Gastheren, bediening en bezorgers

Je bediening en front-of-house-team zijn het gezicht van je restaurant. Zij vertegenwoordigen rechtstreeks je kernwaarden en beïnvloeden de algehele sfeer en klantervaring. Daarom moet elk lid van dit team in staat zijn om je gasten zich welkom te laten voelen en hun vriendelijkheid ook onder werkdruk te behouden.

De gastheer/vrouw verwelkomt de gasten en zorgt dat ze zich op hun gemak voelen, in kort zijn ze het visitekaartje van jouw restaurant. De bediening is verantwoordelijk voor het serveren van eten en drinken. Hier hoort ook het uitleggen van het menu en het opnemen en doorgeven van de bestellingen. Bij de meeste restaurants zullen de bedieners tegelijkertijd de caissières zijn, maar er zijn scenario's waarin deze rollen verdeeld moeten worden.

Afhankelijk van jouw restaurant, wil je eventueel ook bezorgers inhuren. Deze zorgen ervoor dat jouw take away gerechten bij de gasten aankomen. Dit kan met de fiets scooter of auto, waarvoor een A- of B-rijbewijs nodig kan zijn. Vaak wordt deze functie ook gecombineerd met extra kracht in de keuken. Zo kunnen medewerkers helpen met de vaat of poleren wanneer ze geen bestelling hoeven te bezorgen.

Hiring sommelier bartenders

2.4 Barpersoneel of sommeliers

Afhankelijk van de stijl en het thema van je restaurant zul je barmannen of sommeliers willen aannemen die professionals zijn op hun gebied en bijdragen aan de authenticiteit van je zaak. Deze zijn verantwoordelijk voor het bereiden van dranken - alles van koffie, thee en sapjes tot frisdrank, cocktails, wijn en bier. Ze kunnen goed advies bieden aan jouw gasten en houden de voorraad aan drank goed bij. Vooral in grote horeca-ondernemingen is deze functie een echte aanrader.

Hetzelfde principe van het combineren van verantwoordelijkheden als bij de obers of caissières geldt ook in dit geval.

Restaurant management team

2.5 Management Team

Als je de capaciteit hebt om voor elk segment van je team een hoofd aan te wijzen, dan zou jouw management team bestaan uit hoofden van de genoemde categorieën. Dit zou je algemeen manager, chef-kok, front-of-house manager, en back-of-house manager omvatten.

Een officieel management team is niet verplicht, maar zal zich waarschijnlijk in de loop der tijd ontwikkelen naarmate je bedrijf groeit en je meer verantwoordelijkheid geeft aan specifieke medewerkers die de betreffende teams kunnen overzien.

Als je eenmaal een management team hebt ingesteld dat in overeenstemming is met je doelen en je algemene restaurant visie, kunnen zij je vervolgens helpen om de gewenste visie bij elke werknemer over te brengen.

Bereken hoeveel werknemers je nodig hebt

3. Hoeveel personeel heb ik nodig in de horeca?

Staff Needed for a Restaurant

Zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je werknemers kunnen het succes van je zaak bevorderen of belemmeren. Daarom is het net zo belangrijk dat je werknemers aanneemt die geloven in de missie en stijl van je restaurant, als dat je de juiste hoeveelheid personeel aanneemt om efficiënt te werken.

Om te berekenen hoeveel medewerkers je nodig hebt om de genoemde rollen en verantwoordelijkheden te vervullen, moet je rekening houden met je antwoorden op de eerste vragen over de details van je restaurant. Zo kan je bijvoorbeeld ongeveer een 1 per 30 gasten rekenen in een cafe waar vooral drank wordt geserveerd, terwijl je 1 ober pero 10 gasten moet rekenen in een restaurant waar ook diner wordt geserveerd. Afhankelijk van je openingstijden moet je ook bedenken hoeveel diensten je per dag wilt draaien voor de front-of-house en back-of-house teams. Houd rekening met de eb en vloed van het klantenbezoek en zorg ervoor dat de spitsuren tijdens de eetmomenten voldoende bemand zijn.

Zorg er ook voor dat je functieomschrijving voor elke functie in het restaurant heel specifiek is, zodat niemand naar zijn verantwoordelijkheden hoeft te gissen. Als je nadenkt over de verschillende rollen en je behoefte aan medewerkers berekent, probeer dan zo realistisch mogelijk te zijn. Rekening houden met je lijst van functies zal het risico verlagen dat je het aantal werknemers dat je moet aannemen onderschat.

Arbeidskosten en -regels voor restaurants

4. Horeca personeel aannemen

Stel je hebt een geschikte kandidaat gevonden en wil deze graag aannemen als personeel in jouw restaurant. Dan is het nu tijd om een aantal afspraken op papier te zetten! Wat deze precies zijn, leggen we je hieronder uit.

Subheadline: 4.1 Identiteit

Een belangrijk punt dat over het hoofd gezien kan worden, is het checken van die identiteit van jouw toekomstige medewerker. Vraag naar een geldig identiteitsbewijs (let op: geen rijbewijs) en controleer of deze geldig is en inderdaad van je toekomstige medewerker is. Maak een kopie van het identiteitsbewijs en bewaar deze in jouw administratie. Controleer ook of hij/zij in Nederland mag werken.

4.2 Vaststellen loon medewerkers

Bepaal bij het begin van het aannemen van personeel een loonschaal voor elke functie met een minimum- en maximumloon, afhankelijk van de ervaring en kwalificaties die een potentiële werknemer heeft. Houd in gedachten dat sommige functies regelmatig getipt worden en daarom op een lager loon geschaald kunnen worden, terwijl andere functies helemaal niet getipt worden. Ga na wat het minimumloon en de maximaal te werken uren zijn, die kunnen variëren afhankelijk van de leeftijd van de werknemers en andere factoren. De gemiddelde arbeidskosten binnen een restaurant, ook die van jezelf, bestaan meestal uit 30% van je totale bruto omzet.

Terwijl je nadenkt over de grootte en de precieze rollen van je team, moet je ook beslissen hoe je de loonlijst van je personeel gaat beheren. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur wil je dat misschien handmatig doen of een salarissoftware gebruiken. Het gebruik van de juiste technologie kan je op de lange termijn veel tijd en geld besparen.

Tip: terwijl je een loon vaststellt met een toekomstige medewerker moet je er voor zorgen dat de taken en verantwoordelijkheden van de functie duidelijk omschreven zijn.

4.3 Arbeidsovereenkomst

Een schriftelijke arbeidsovereenkomst is heel belangrijk, deze legt de afspraken met de medewerker namelijk vast. De volgende onderdelen vind je terug in een arbeidsovereenkomst:

  • Duur: wanneer je het contract maar voor een bepaalde tijd wilt aangaan, moet je dit in de arbeidsovereenkomst vaststellen. Wanneer er geen tijd is vermeld, is de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldig.
  • Proeftijd: een periode waarin je kunt bekijken of de werknemer geschikt is voor de functie. Zo niet, dan kun je tijdens de proefperiode de arbeidsovereenkomst eenvoudig opzeggen.
  • CAO: wanneer jouw restaurant onder de werksfeer van de CAO valt, dan is deze automatisch van toepassing.

 

Hoe werknemers in een restaurant te behouden

5. Teambuilding en personeel behouden

Nadat we het over de kosten en de cijfers hebben gehad, willen we je nu aanmoedigen om verder te kijken dan deze criteria en echt rekening te houden met de mensen die voor je gaan werken. Bedenk hoe je voor hen een prettige werkomgeving kunt creëren. Dit zal niet alleen je werknemers ten goede komen, maar ook jou, want het geluk van je personeel zal een direct effect hebben op het succes van je restaurant.

Wanneer je met het aannemen van personeel voor je nieuwe restaurant begint, is dit het beste moment om te beginnen met het opbouwen van een geweldige werkcultuur en het bepalen van de sfeer die je onder je team wilt hebben. Het goed behandelen van je werknemers zal ook je klantervaring op een hoger niveau brengen, omdat je front-of-house team de algehele werksfeer met zich meedraagt bij de interactie met je gasten. Helaas kent de restaurantbranche een zeer hoog verloop, waarbij veel werknemers het ene restaurant verlaten voor een ander. Echter kun je jouw personeel langer behouden als er een goede werksfeer en loon is.

How to retain restaurant employees
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar door in jouw personeel te investeren, kun je in de lange termijn ook kosten besparen voor jouw horeca-onderneming. Win-win dus! Je kunt een verschil maken in de industrie en je vanaf het begin richten op de volgende principes:

  • Voordelen voor werknemers - bijvoorbeeld ziektekostenverzekering, pensioenplan, beloningen en kortingen.
  • Opleidingsprogramma's - geef je personeel de kans om te groeien en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen
  • Transparantie - vooral wat betreft betalingen en fooien
  • Stimulansen - commissievergoedingen kunnen een geweldige motivatie zijn waar zowel jij als je personeel van kunnen profiteren
  • Teambuildingsactiviteiten - teamuitjes, verjaardagsfeesten of iets anders waardoor je team samenkomt buiten de dagelijkse taken om.
Samengevat

6. Samenvatting - Teamwork makes the dream work!

Dit zijn onze tips voor je om het samenstellen van je team soepel te laten verlopen. Als je de in dit artikel beschreven stappen en principes toepast en ze aanpast aan jouw unieke ondernemingsplan, zul je je dromen om een eigen restaurant te beginnen kunnen verwezenlijken. We zijn enthousiast om je op weg te helpen en hopen dat je iets nieuws hebt geleerd over het aannemen van personeel en rollen in een restaurant.
Veelgestelde vragen

7. Veelgestelde vragen – Restaurant personeel aannemen & horeca functies

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen