Horecavergunning en regelgeving

Permissions and regulations for your restaurant

Voordat je je restaurant kunt openen, moet je aan veel administratieve en wettelijke eisen voldoen. Dit proces kan erg overweldigend zijn. Om je een handje op weg te helpen hebben we hier de belangrijkste horecavergunningen en regelgeving voor je samengevat.

Horecavergunningen voor een restaurant

1. Benodigde vergunningen in de horeca

Om mee te beginnen zijn er verschillende vergunningen en certificaten die je moet hebben voordat je je restaurant kunt openen. Welke vergunningen heb je nodig als horecaondernemer? Dit verschilt per horecazaak, het is namelijk afhankelijk van wat je verkoopt en je locatie. Daarom hebben we hier een checklist van de belangrijkste horecavergunningen voor je samengesteld. Lees ze door en zie welke voor jou van toepassing zijn.

Licenses Needed to Run a Restaurant

1.1 Horeca exploitatievergunning

Wanneer je een horecabedrijf wilt starten, heb je in de meeste gemeenten een horeca-exploitatievergunning nodig. Deze vergunning geeft je toestemming om jouw bedrijf te starten. Houd wel rekening met de voorwaarden die in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vermeld staan, deze kunnen per gemeente verschillen en hebben betrekking op de openbare orde en veiligheid in de omgeving.

Let op: wanneer je van rechtsvorm verandert of bijvoorbeeld een terras wilt openen, zorg dan dat je huidige exploitatievergunning wordt gewijzigd of vraag een nieuwe aan.

 

1.2 Drank- en horecavergunning / alcoholvergunning horeca

De alcoholwet is door de overheid ingezet om de verkoop van alcohol op een verantwoordelijke manier plaats te laten vinden. Je hebt daarom een alcoholvergunning, de opvolger van de drank- en horecavergunning, nodig om alcoholische dranken te mogen serveren in jouw horecaonderneming. Om deze vergunning te krijgen, dien je aan een aantal eisen te voldoen. Welke deze zijn kun je bij jouw gemeente achterhalen.

Let op: wanneer je van leidinggevende verandert, dan heb je ook een nieuwe alcoholvergunning nodig. Deze is namelijk persoonsgebonden.

Verder vallen een aantal inrichtingseisen onder de drank- en horecawet. Zo moet er onder andere toiletgelegenheden, ventilatie met een verbinding naar de buitenlucht, elektriciteit, drinkwater en een telefoon aanwezig zijn.

 

1.3 Bestemmingsplan horeca

Een bestemmingsplan kan per gemeente verschillen en legt vast welke functies en visies er voor een stuk grond zijn. Denk aan welke horecaondernemingen er mogen komen te staan, een structuurvisie en de maximale afmetingen van het bouwwerk.
Het bestemmingsplan is dus in kort een juridische binding tussen de overheid en burgers.

 

1.5 Terrasvergunning en wetgeving horeca terras

Als je restaurant aan een straatkant ligt, wil je misschien in de zomer de stoep voor je restaurant gebruiken als buiten zitplek. Of misschien wil je gewoon een patio of tuin gebruiken die al bij je restaurant hoort. In beide gevallen moet je echter een terrasvergunning aanvragen. Deze kun je bij de plaatselijke gemeente aanvragen.

Een terras mag over het algemeen geen schade aan de weg, belemmering voor het beheer en onderhouden van de weg of gevaar voor weggebruikers veroorzaken.

Houd er ook rekening mee dat elke gemeente andere regels heeft voor een terras, zo kunnen sommige bijvoorbeeld met een seizoensvergunning werken. Dit houdt in dat je alleen een terras tijdens bepaalde seizoenen mag hebben.

 

1.6 Horeca milieuvergunning & meldingsplicht

Wanneer jouw horecazaak weinig of niet belast, ook bekend als een “lichte regime”, heb je geen milieuvergunning nodig. Dit komt omdat jouw zaak milieutechnisch zo klein is dat het buiten het milieubeheer valt.

Wel heb je een meldingsplicht bij de gemeente nodig en moet je je aan de algemene regels van het Activiteitenbesluit houden. Onderzoek daarom of je een gebruiksmelding nodig hebt wanneer je een horecabedrijf nieuw start of een locatie overneemt en een andere bedrijfsvorm daar gaat voeren.

 

1.7 Nog meer horecavergunningen

Hierboven zijn de belangrijkste en meest voorkomende horecavergunningen genoemd. Deze lijst is niet volledig en welke vergunningen en licenties jij nodig zult hebben, hangt ook af van jouw horecabedrijf. Hieronder nog enkele voorbeelden van vergunningen die interessant en handig kunnen zijn:

  • Afhaal en bezorg vergunning: vooral van belang wanneer je jouw gerechten ook wilt laten afhalen of bezorgen.
  • Muziekvergunning: Als je muziek wilt draaien in je restaurant, moet je de rechten voor het afspelen van muziek krijgen. Dit kan via Buma of Stemra.
  • Uitstalvergunning: deze heb je nodig om reclameborden buiten te zetten om zo jouw restaurant te promoten.
Regelgeving voor je restaurant

2. Horeca vergunning aanvragen & kosten

Nu je een goed startpunt en overzicht hebt van de soort vergunningen die je nodig hebt voor jouw horeca-onderneming, is het tijd om de vergunningen aan te vragen. Deze kun je direct bij de gemeente aanvragen waar jij je horecazaak gevestigd hebt. Houd er wel rekening mee dat je enkele weken op de vergunningen zal moeten wachten. Meestal krijg je binnen 8 weken uitsluitsel, deze termijn kan een keer verlengd worden. Echter kun je voor een precieze wachttijd van je vergunning beter contact opnemen met de gemeente. Zorg er in ieder geval voor dat je vergunningen op tijd aanvraagt, zo kunnen de deuren van jouw restaurant, horeca of café gelijk open na de verbouwing!

Wat zijn de kosten van een horecavergunning? De kosten van een horecavergunning variëren per gemeente en type vergunning. Zo kunnen de kosten bijvoorbeeld van een exploitatievergunning al enorm variëren van een paar honderd tot een paar duizend euro. Er zijn zelf gemeentes waar de aanvraag van horecavergunningen gratis is. Het is daarom aan te raden van tevoren onderzoek te doen naar de kosten van vergunningen, deze kun je dan in je financiële planning en ondernemingsplan meenemen.
Regelgeving voor je restaurant

3. Regels en voorschriften in de horeca

Als horecaondernemer heb je niet alleen allerlei vergunningen nodig, maar moet je ook veel verschillende eisen en wetten volgen. Om je op weg te helpen bij het navigeren hiervan, hebben we de belangrijkste punten op een rijtje gezet. Houd er echter rekening mee dat deze lijst niet volledig is, doe daarom ook onderzoek en neem contact op met de plaatselijke gemeente.

3.1 Horeca hygiëne vergunningen en -voorschriften

In een horecabedrijf is het van cruciaal belang om de hygiënevoorschriften te volgen. Hier zijn een aantal regels en vergunningen voor.

Ten eerste is het belangrijk de regels van de hygiënecode te volgen. Deze vind je voor meer informatie terug op de KHN website. Verder volgen alle bedrijven die met voedsel werken de uitgebreide norm opgesteld door de Europese regelgeving: de HACCP. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) houdt toezicht of de hygiëne vergunningen en -voorschriften worden nageleefd.

3.2 De eisen aan een horecaondernemer

Ook horecaondernemers en/of leidinggevende moeten aan een aantal eisen voldoen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een verklaring van goed gedrag (VOG) en een sociale hygiëne diploma nodig. Het diploma sociale hygiëne wordt door de Landelijke Commissie Sociale Hygiëne geregeld en omvat onder andere: het schenken van alcohol, gastvrijheid, regelgeving over horeca en personeel, hygiëne, drugs, gokken en meer.

Goed om te weten: het diploma wordt voor 5 jaar erkend.

3.3 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Naast hygiënecodes en de eisen aan een horecaonderneming, is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) belangrijk om rekening mee te houden. Deze wetgeving behandelt namelijk de openbare orde en veiligheid binnen je gemeente. Zo bevat de APV onder andere regels voor de horeca over de volgende onderwerpen:

  • Vergunningen en ontheffingen
  • Gebruik van (openbare) weg
  • Opening en sluitingstijden
  • Een terras (zie terrasvergunning in sectie 1 voor meer details)
  • Geluid- en lichthinder
  • Overlast en baldadigheid
  • Reclame
  • Afvalbakken
  • Toezicht op horecabedrijven
  • Handel in een horecabedrijf

3.4 Een aantal belangrijke andere wetten voor de horeca

Bevoorrading. Veel gemeenten hebben ook regels voor bevoorradingstijden. Dit zijn tijden waarbinnen je mag laden en lossen in de binnenstad.

Jongeren in dienst nemen. Het is vooral belangrijk rekening met de werk- en rusttijden te houden van jongeren die in jouw horecazaak werken. Zo mogen kinderen onder 16 bijvoorbeeld niet in een ruimte werken waar alcohol wordt geschonken en alleen na school, in de vakantie en onder bepaalde voorwaarden werken.

Tip: voor meer informatie over wie er in een horecazaak werkt, kun je ons artikel over restaurant personeel en functies lezen.

Rookverbod. In Nederland mag er niet gerookt worden in horecagelegenheden. Dit geldt niet alleen voor de gasten maar ook voor de medewerkers. Niet afgesloten terrassen en afgesloten rookruimtes zijn hierop de uitzondering, daar mag wel gerookt worden.

Prijsindicatieregeling. De prijsindicatieregeling regelt hoe je de prijzen van je menu-items moet weergeven aan je klanten. In het algemeen moet de prijs de eindprijs zijn die de klant zal betalen, inclusief alle belastingen.

Brandveiligheid. Als eigenaar van een horecapand ben je ook verantwoordelijk voor de brandveiligheid hiervan. Hierbij gelden landelijke regels onder andere over het voorkomen van brand, het op tijd kunnen opmerken van brand, het verkleinen van de kans van uitbreiding van brand, het vluchten bij brand, het bestrijden van brand en de bereikbaarheid voor hulpverleners.

Houd er rekening mee dat dit niet een complete lijst is van wet- en regelgeving voor de horeca. Zo zijn er bijvoorbeeld ook evenementenvergunningen, speelautomatenvergunningen en meer. Onderzoek van tevoren aan welke regels en wetgeving jouw horeca-onderneming moet voldoen.

Soorten verzekeringen voor restaurants

4. Verzekering voor je restaurant

Om ernstige financiële problemen te voorkomen en je restaurant zo goed mogelijk te beschermen, is het cruciaal om verschillende soorten verzekeringen af te sluiten voor je restaurant. Wij raden een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, een inventarisverzekering en een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven aan.

Liability insurance for businesses

4.1 Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven

De aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven dekt alle schade aan derden of hun eigendommen die door jou of je werknemers is veroorzaakt tijdens het werken in je restaurant. Het dekt ook de financiële gevolgschade van de acties van jou of je werknemers. Dit type verzekering is cruciaal voor de meeste bedrijven.
In geval van schade dekt de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven zowel de schadevergoeding als de passieve rechtsbescherming. De premies worden berekend op basis van de winst van je restaurant, je aantal werknemers en je persoonlijke financiële bijdrage. Onderzoek verschillende verzekeringsmaatschappijen en zoek uit welke voordelen ze bieden tegen welk prijspunt.

Inventory insurance

4.2 Inventarisverzekering

Een inventarisverzekering komt in actie als de inventaris van je restaurant, inclusief je inrichting en je voorraad, wordt vernietigd. Oorzaken voor de vernieling kunnen brand, water, inbraak en andere natuurlijke omgevingsoorzaken zijn.
In het geval van schade dekt de inventarisverzekering de kosten voor eventuele reparaties of vervangingen, opruimwerkzaamheden en veiligheidsmaatregelen. Afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij en je verzekeringsplan kun je extra diensten toevoegen aan je inventarisverzekering. Hier worden de premies berekend op basis van de waarde van je huidige inventaris, waarbij factoren zoals je locatie en je persoonlijke financiële bijdrage ook een rol spelen. Net als bij de vorige verzekering raden we je aan om verschillende opties te onderzoeken.
Legal protection insurance

4.3 Rechtsbijstandverzekering

De rechtsbijstandverzekering voor bedrijven beschermt je in het geval van een rechtszaak voor je restaurant. Ze worden vooral gebruikt om de juridische kosten en de kosten voor een advocaat te dekken. Deze verzekering treedt in werking in beide gevallen van juridische kwesties: wanneer je restaurant wordt beschuldigd van juridisch wangedrag en wanneer je restaurant tegen iemand anders wil optreden.
Het is aan te raden om zo'n rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor je restaurant, omdat er bepaalde risico's zijn op juridische problemen. Een van deze factoren is de relatie tussen jou als werkgever en je werknemers. Juridische kwesties op het gebied van arbeidsrecht kunnen zich voordoen in het geval van ontslag. Bovendien kun je als eigenaar van een restaurant te maken krijgen met juridische kwesties met betrekking tot je locatie en je huurcontract, belastingen en leveranciers. Hoewel we hopen dat je niet betrokken raakt bij rechtszaken, raden we je ten zeerste aan om vooruit te plannen en je restaurant te verzekeren.
De premies worden over het algemeen berekend op basis van dezelfde factoren als de andere verzekeringen: het aantal werknemers, het verzekerde bedrag en je persoonlijke financiële bijdrage.

Samengevat

4. Samenvatting – Vergunningen en wetgeving in de horeca

Restaurant paperwork permissions

Alle genoemde vergunningen, regels en wetgevingen kunnen belangrijk voor je restaurant zijn. Wij van Makro raden je aan je een weg te banen door dit overzicht, contact op te nemen met betreffende diensten, meer informatie in te winnen die specifiek is voor jouw persoonlijke restaurantplannen en ervoor te zorgen dat elke vergunning en elk certificaat weken of maanden voor je geplande openingsdatum wordt aangevraagd.
De vereisten kunnen overweldigend zijn, maar blijf kalm, elk restaurant heeft dit proces doorlopen, dus jij kunt het ook. Neem gewoon de tijd en zorg dat je hulp hebt om alles te coördineren.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - horecavergunningen en wetgeving

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen