Een eigen foodtruck beginnen

How to open a food truck

De foodtruck business groeit razendsnel en wordt steeds populairder. Een van de redenen hiervoor is dat je niet aan één plek gebonden bent. Zo kun je met een foodtruck makkelijk op verschillende locaties en verschillende foodfestivals staan. Als je overweegt om de gelukkige eigenaar van een foodtruckbedrijf te worden, maar niet weet waar je moet beginnen, dan zijn wij er om je door deze reis heen te navigeren.

De foodtruck wereld leren kennen

1. De foodtruck wereld leren kennen

1.1 Wat is een foodtruck?

Laten we bij het begin beginnen: wat is een foodtruck? Een foodtruck is simpel gezegd een restaurant op wielen. Deze keuken op wielen kan dus niet alleen eenvoudig verplaatst worden, maar biedt ook nog eens ruimte voor het voorbereiden van voedsel en dranken. De keuze van wat verkocht kan worden is enorm: van friet en bier tot salades, koffies en meer. Wel worden deze gerechten meestal to go aangeboden in take away verpakkingen.

Getting to know food truck business

1.2 Foodtruck starten: voordelen en uitdagingen

Nu we weten wat een foodtruck is, is het handig om de voordelen en uitdagingen van deze unieke horeca-onderneming op een rijtje te zetten. Zo begrijp je precies waar je mee te maken hebt en welke problemen zich kunnen voordoen.

De voordelen van een foodtruck

  • Mobiliteit: zoals al eerder gezegd, zit een foodtruck niet vastgebonden aan één plek. De truck kan eenvoudig van strand naar festival naar markt en zo door verplaatst worden.
  • Concept en publiciteit: de opties voor het concept van een foodtruck zijn oneindig. Gebruik deze voor een sterke identiteit en publiciteit. Door een sterk logo en de bewegingsvrijheid van een foodtruck krijg je ook nog eens gratis naamsbekendheid onderweg.
  • Lage kosten: een foodtruck is een redelijk betaalbare horecazaak. Dit komt door de lager liggende kosten voor bijvoorbeeld materialen, personeel en huur.
  • Meer winst: een foodtruck heeft meestal een beperkt aantal gerechten waardoor je meer grip hebt op je (lagere) kosten. Zo maak je op de lange termijn meer winst.

Tip: een ander alternatief is om een franchise foodtruck te openen, dit houdt in dat je als zelfstandige ondernemer samenwerkt met de eigenaar van een keten. De grootste voordelen hiervan zijn de begeleiding en opleidingsmogelijkheden, maar ook de merkbekendheid, financiering en de kracht van een netwerk en ondersteuning.

De uitdagingen van een foodtruckbedrijf

  • Concurrentie: vooral nu de foodtruckmarkt bloeit, wordt de concurrentie groter en moeilijker bij te houden. Je moet met een goed en uniek concept komen waarmee je je onderscheidt van je concurrenten. Bijvoorbeeld een duurzaam concept met vegan gerechten.
  • Lange werktijden: wees je ervan bewust dat een foodtruck veel uren werk kan vergen, vooral op evenementen en festivals.
  • Bestemmingsbeperkingen: een foodtruck kan niet overal geplaatst worden. Wees dus altijd op de hoogte van de bestemmingsplanbeperkingen en wetten en blijf daarvan op de hoogte. Informeer waar je de truck mag parkeren en hoe lang de truck daar mag blijven.

1.3 De foodtruck markt onderzoeken

Voordat je begint met investeren in je foodtruck, moet je precies weten waar je in deze branche mee te maken hebt en met wie je concurreert. Het is tenslotte belangrijk om je te onderscheiden van de bestaande markt. Dus doe je onderzoek en laat je informeren over:

  • Bestaande foodtruckbedrijven en bedrijfsideeën
  • De demografie van de stad
  • Bestemmingsbeperkingen en plaatsen waar je de truck kunt parkeren
  • Tijden en locaties die druk zijn en een dus goede plek zijn om klanten te trekken.
Een ander belangrijk aspect is te weten of er in jouw stad of regio vraag is naar foodtrucks of dat er al veel aanwezig zijn. Als er al een groot aanbod is, kun je overwegen om de truck naar een ander gebied of zelfs stad te verplaatsen.
WEBSHOP
Je ideeën op papier zetten

2. Hoe start je een foodtruck? De eerste stappen:

Defining foor truck concept

2.1 Het concept definiëren

Als het gaat om het kiezen van het juiste concept, onderzoek dan eerst waar je toekomstige klanten geïnteresseerd in zijn en naar op zoek zijn bij een foodtruck. Breng tegelijkertijd je creativiteit, ideeën en dromen tot leven en combineer jouw interesses met die van hen om een uniek foodtruck bedrijfsconcept te creëren. Je concept bepaalt de stijl van het eten dat je wilt serveren en hoe je dit wilt verpakken. Samenhangend hiermee kies je ook een ontwerp voor je foodtruck dat past bij je foodconcept. Uiteindelijk kies je een naam en logo die goed bij je bedrijf passen. De naam en het logo moeten de volgende kwaliteiten hebben:

  • Uniek en gemakkelijk te onthouden
  • Je bedrijf vertegenwoordigen en de aandacht van mensen trekken
  • Je doelstellingen uitdrukken zonder te specifiek te zijn

Een goed doordacht concept, een aansprekend logo en een goed ontwerp dat harmonieert met de rest kunnen een enorme impact op je klanten hebben. Veel mensen gaan af op uiterlijk en esthetiek en een goed logo en een goede naam zullen zich stevig in hun geheugen verankeren. Als je eten ook nog eens van hoge kwaliteit is en goed wordt geserveerd, dan blijven je klanten terugkomen en staat niets je succes in de weg.

Business plan for food truck

2.2 Ondernemingsplan voor foodtruck

Een goed plan is het halve werk, daarom begint elk succesvolle horeca-onderneming met een ondernemingsplan. Als je eenmaal je foodtruck concept hebt, kan je aan de slag met je ondernemingsplan. Hierin schrijf je een concrete planning en een overzicht van de kansen en obstakels die je tegen kan komen. Verder leg je ook jouw doelstellingen, marketingplan en financieel plan uit. Uiteindelijk helpt jouw ondernemingsplan niet alleen om alle details van het bedrijf uit te werken en een overzichtelijk plan te hebben, maar kan ook bij het werven van potentiële investeerders helpen.

Tip: wees je ervan bewust dat het ondernemingsplan niet statisch is, maar juist heel dynamisch. De basis moet hetzelfde blijven, maar je kunt altijd hoofdstukken zoals service, producten en marktanalyse aanpassen en veranderen. Pas je plan altijd aan aan de eisen en behoeften van je klanten en hun feedback.

Learn how to write a gastronomy business plan
Foodtruck beginnen vergunningen

3. Foodtruck starten: vergunningen en wetgeving

3.1  Wetgeving foodtrucks

Elk bedrijf moet wettelijk zijn geregistreerd. Hiervoor schrijf je je als ondernemer in bij de Kamer van Koophandel. Alleen zo kun je je bedrijf leiden en tegelijkertijd je rechten veiligstellen.

Een foodtruck valt wettelijk gezien onder de horecabranche, hier gelden een aantal vergunningen en hygiënecodes waarmee rekening gehouden moeten worden. Deze leggen we hieronder kort aan je uit.

 

3.2  Vergunningen om een foodtruck te beginnen

Welke vergunningen je voor jouw foodtruck nodig hebt, hangt af van wat je precies gaat doen en waar. Zo kunnen de regels bijvoorbeeld per gemeente verschillen. Doe hiervoor van tevoren onderzoek, een paar zaken waar je op kunt letten en die relevant kunnen zijn, zijn:

  • Een standplaatsvergunning: hiermee kun je je foodtruck op een openbare weg of standplaats neerzetten en producten verkopen. Deze vergunning is bij de gemeente aan te vragen. Overweeg ook de marktvergunning, de ventvergunning of de festivalvergunning, afhankelijk van jouw plannen voor de foodtruck.
  • Evenementenvergunning: vooral relevant wanneer je een evenement zelf wilt organiseren. Vraag hiervoor de betreffende gemeente voor meer informatie. Echter wanneer je alleen met je foodtruck op een evenement staat, is deze vergunning niet op jouw specifiek van toepassing.
  • Drank en voedsel vergunningen: afhankelijk van het soort eten en drank dat je verkoopt, heb je verschillende vergunningen nodig. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een ontheffing alcoholwet wanneer je alcohol wilt verkopen. Onderzoek van tevoren welke vergunningen voor jou relevant zijn.
  • Hygiëneregels: hygiëne- en voedselveiligheid, bijvoorbeeld de hygiënecode voor de horeca (HACCP), geldt voor een foodtruck. Houd de regels van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hiervoor in de gaten.
  • Buma/Stemra: voor de rechten van het afspelen van muziek.

Tip: het krijgen van een vergunning kan een aantal weken duren, meestal zo'n 8 tot 12 weken. Houd hier rekening mee en vraag ze op tijd aan.

 

3.3  Veiligheid en verzekeringen voor jouw foodtruck

Net als veel andere ondernemingen, brengt ook een foodtruck risico's met zich mee. Zo zijn de risico's op brand, inbraak of schade door slecht weer relatief hoog voor foodtrucks. Hiervoor heb je niet alleen een brandblusser nodig maar is een verzekering ook aan te raden.

Een aantal verzekeringen die relevant en de overweging waard kunnen zijn voor jouw foodtruck zijn: aansprakelijkheidsverzekering, bedrijfsschadeverzekering, evenementenverzekering, verzekering voor bedrijfsmiddelen (bijvoorbeeld inventaris en voorraad), rechtsbijstandverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en een verzekering voor de foodtruck zelf.

Foodtruck beginnen kosten

4. Foodtruck beginnen: kosten en financiële planning

Buying a food truck

4.1 Het kiezen van een foodtruck

Niet verrassend gaat het grootste deel van je budget naar de aanschaf van de foodtruck, die de basis vormt van je bedrijf. Daarom moet je er een kiezen die tegen een stootje kan en je bedrijf goed dient. Bij het kiezen van het juiste voertuig zijn er een aantal punten waar je rekening mee kan houden:

  • Ga je de truck leasen of kopen?
  • Kies je een nieuwe of een gebruikte truck?
  • Wie is een gerenommeerde dealer van foodtrucks?
  • Welke aanpassingen heb je nodig voor je truck op basis van je concept en ontwerp?

Houd rekening met deze vragen bij het kiezen van jouw foodtruck, maar waaruit kan je kiezen? Hier een aantal populaire modellen die je kunt overwegen:

  • De basic foodtruck: de klassieke foodtruck, ook wel de roundtop foodtruck genoemd, is een tijdloze keuze die in veel kleuren verkrijgbaar is. Deze foodtruck is meestal zo een 2 m breed en 1,5 m lang en kan eenvoudig omgetoverd worden tot een keuken op wielen.
  • De tuk tuk food truck: dit compacte model is perfect voor evenementen, foodhallen en bedrijven. Perfect voor de verkoop van bijvoorbeeld koffie, drankjes en ijs.
  • De oldtimer: een oude bus omgetoverd tot een prachtige foodtruck. Dit model, ook wel de Amerikaanse foodtruck genoemd, komt weinig voor in Europa, maar brengt veel charme en karakter met zich mee. Populaire oldtimers zijn de Citroen H(Y) en Volkswagen T1/T2. Houd met deze modellen wel rekening met veel ombouwkosten.
  • De moderne foodtruck: een moderne foodtruck neemt veel voordelen met zich mee, het grootste hiervan is dat de wagen nieuw(er) is. Dit betekent minder verbouwingen nodig, minder gereden kilometers, hoger laadvermogen en vaak ook meer ruimte in de foodtruck zelf.
  • De airstream trailer: nog een Amerikaans model dat gebaseerd is op de airstream caravan. Deze foodtruck is maar liefst 7 m lang en daardoor perfect voor grotere catering evenementen voor bijvoorbeeld festivals en hotels. Dit is een echte blikvanger met relatief lage onderhoudskosten.

Afhankelijk van welk model (bijvoorbeeld een trailer vs. professionele foodtruck), de grootte, de keukenbenodigdheden en meer zal de prijs van een foodtruck erg verschillen. Zo kan een kleine trailer met apparatuur onder de 6.000 € kosten, terwijl een professionele foodtruck met meer apparatuur en website al snel boven de 70.000 € kan liggen.

Tip: overweeg ook een tweedehands foodtruck, hiervoor liggen de kosten lager (gemiddeld tussen de 3.000 € en 20.000 €) en hebben het voordeel dat ze vaak al ingericht zijn met keukenapparatuur.

Purchasing food truck equipment

4.2 Hoeveel kost een foodtruck te starten?

De kosten van de foodtruck zelf zijn nu besproken, echter zijn er meer kosten om rekening mee te houden bij het openen van een foodtruck. Hier hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet voor je:

  • De apparatuur: nu je de truck hebt, moet je deze ook met passende apparatuur inrichten. Denk hierbij aan friteuses, koelapparatuur, keukengerei, schoonmaakproducten en meer. Houd hiervoor rekening met een bedrag tussen de 10.000 € en 40.000 €.
  • Locatiekosten: hieronder valt bijvoorbeeld de standplaatsvergunning. De kosten hiervan zullen per gemeente verschillen.
  • Het ontwerp: de kosten van het ontwerp hangen erg af van hoeveel je eraan wilt besteden. Pak het groots aan met een budget van ongeveer 5.000 € of kleiner met een budget van 2.500 €.
  • Brandstofkosten: hiervoor kun je ongeveer rekening houden met 150 € tot 200 € kosten per maand. Natuurlijk hangt dit erg af van hoeveel kilometers je met de truck rijdt.
    Verder moet je ook rekening houden met kosten gerelateerd aan vergunningen, onderhoud en keuring, stalling, verzekeringen, inkoop van ingrediënten, het kassasysteem, elektra, gas en water en meer. Maak daarom een duidelijk overzicht van verwachte kosten in je financieel plan en ondernemingsplan, zodat je ook duidelijk hebt hoeveel financiering je nodig zult hebben.

4.3 Financiële planning

Een goed financieel plan speelt een belangrijke rol in het werven van investeerders, maar ook om zelf een financieel overzicht te hebben. Hierin benoem je de kosten, je strategie en de verwachte financiële vooruitzichten van jouw bedrijf.

Voor een compleet plaatje is het ook belangrijk aandacht te besteden aan verschillende soorten begroting. Denk aan investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en een begroting voor privé-uitgaven.

Met een financieel plan heb je dus een beter en realistisch idee over de inkomsten en uitgaven en of je jouw foodtruck idee zonder verlies kunt leiden.

4.4 Hoe financier je een foodtruck?

Nu is het tijd om het geld te krijgen dat je nodig hebt en te gaan investeren. Voor de financiering van je foodtruck zijn er veel verschillende opties waaruit je kunt kiezen:

  • Persoonlijke bijdragen: dit houdt in dat je de foodtruck zelf kunt financieren, door middel van bijvoorbeeld spaargeld. Hiermee ben je niet afhankelijk van banken en hoef je geen leningen af te lossen.
  • Banken: vooral hier is een financieel en ondernemingsplan van uiterst belang. Je moet de bank kunnen overtuigen van een lening.
  • Crowdfunding: hiermee kun je niet alleen geld inzamelen maar ook alvast de populariteit van jouw concept testen en een klantenbestand opbouwen.
  • Organisaties: ook bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel of het Startersloket bieden hulp bij het financieren van je onderneming.
    Tip: voor meer financieringsmogelijkheden kun je ook ons artikel over restaurant financiering lezen.

4.5 Geld verdienen met een foodtruck

Nu de kosten en financiering duidelijk zijn, is het natuurlijk ook interessant om te kijken hoe een foodtruck geld kan verdienen. Simpel gezegd kan dit door de verkoop van eten en drank, maar hier zijn vier verschillende en populaire manieren waarop dat kan.

  1. Rechtstreeks verkoop: zelfstandig op straat direct aan de klant verkopen, hiervoor komt een kassasysteem handig van pas.
  2. Festivals: hier word je vaak door de organisatie betaald. Houd hier ook rekening mee dat je vaak een percentage van je omzet moet afstaan aan de organisatie (meestal zo’n 15-25%, maar dit kan oplopen tot 40-50%).
  3. Foodtruck catering: hierbij ben je ingehuurd door een opdrachtgever, bijvoorbeeld voor een bedrijfsfeest of bruiloft. Vaak spreek je of van tevoren een vaste prijs af of je maakt achteraf een factuur op nacalculatie op.
  4. Foodtruck als bezorgrestaurant: je kunt ook gebruik maken van websites zoals Thuisbezorgd en Uber Eats. Je moet je hier wel voor aanmelden en in aanmerking komen om via hen te mogen verkopen, maar als dat kan is dit zeker een goede optie om meer te verdienen.

Alles voor food truck
Maak je foodtruck klaar voor gebruik! Bekijk ons brede assortiment commerciële benodigdheden en apparatuur.
Ontdek professionele apparatuur
Betalingssysteem & Marketing

5. De foodtruck openen

5.1 Het personeel: jouw visitekaartje

Medewerkers maken een grote indruk op jouw gasten, zorg dus voor vrolijke en enthousiaste krachten die weten van hard werken en het leveren van goede kwaliteit. Houd er bij het werven van personeel ook rekening mee dat werknemers onder de 18 jaar niet zelfstandig alcohol mogen schenken/verkopen en dat een leidinggevende van minimaal 21 jaar oud altijd aanwezig moet zijn. De leidinggevende moet ook een SVH diploma sociale hygiëne bezitten en zich aanmelden bij het Register Sociale Hygiëne. Verplaats je jouw foodtruck veel? Check dan ook of jouw medewerkers het benodigde rijbewijs hiervoor hebben.

Tip: zorg voor een professionele uitstraling met bedrijfskleding voor jouw medewerkers.

5.2 Een kassasysteem kiezen

Voordat je de foodtruck officieel opent, moet je eerst een goed betalingssysteem kiezen. Zo kun je naast contant geld ook kiezen voor betalen met creditcard, pinnen, contactloos betalen of met een QR-code. Een mobiel kassasysteem kan dus handig van pas komen. Houd er wel rekening mee dat je hiervoor internet nodig hebt.
Een ander goed systeem is een Toast kassasysteem. Hiermee kunnen klanten online per telefoon hun eten bestellen, betalen en de bestelling naar jou sturen. Je kunt meteen beginnen met het bereiden van het eten voordat de klant bij je is. Dit bespaart tijd voor jou en de klant en is ook een milieuvriendelijke optie om bestellingen op te nemen. Je hebt er echter ook internettoegang voor nodig.

5.3 Administratie opzetten

Door een overzichtelijke administratie behoud je inzicht in je financiële situatie. Zorg er dus voor dat je deze vanaf het begin juist opzet. Dit kun je zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Er zijn ook handige tools en websites die je bijvoorbeeld kunnen helpen met het versturen van offertes en facturen.

5.4 Marketing van het bedrijf

Naast een financieel plan is een marketingplan ook een echte aanrader, vooral nu dat je op het punt staat jouw foodtruck te openen. Maak om te beginnen een website en een social media account. Je kunt ook een volgsysteem voor het voertuig aanbieden, zodat mensen kunnen zien waar de foodtruck is.
Een andere marketingstrategie kan zijn om het logo zo groot en opvallend mogelijk te laten zien. Wees ook aanwezig op evenementen en festivals. Je kunt zelfs merchandise verkopen met het logo en de naam van je bedrijf erop.

Lees hier hoe je je bedrijf kunt promoten

5.5 Foodtruck beginnen: vergroot de kansen van slagen

Met de volgende tips maak je een sterke indruk en onderscheid je jezelf van de concurrentie op de markt:

  • Het werken met een uniek concept - denk aan het design en totaalbeeld van jouw foodtruck. Hier behoren logo's, kleuren, een menubord en meer bij.
  • Het bieden van scherpe prijzen - vooral in Nederland houdt iedereen van een goede deal. Met scherpe prijzen onderscheid je jouw foodtruck van de concurrentie.
  • Een aantrekkelijke locatie, hoge kwaliteit producten en goede service - door hoge kwaliteit zullen klanten in de rij staan en steeds opnieuw terugkomen.
See how you can promote your business
Samengevat

6. Samenvatting - een eigen foodtruck beginnen

Steps to open a food truck

Samengevat zijn de volgende stappen belangrijk voor het openen van een foodtruck:

  • Leer de foodtruck wereld en markt kennen.
  • Vind het gat in de markt en bedenk het concept van jouw foodtruck.
  • Stel een ondernemingsplan op en haal de benodigde vergunningen en financieringen binnen.
  • Tijd om de foodtruck te openen - inclusief marketingplan, kassasystemen en meer.
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - eigen foodtruck starten

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen