Hoewel je online aanwezigheid belangrijk is voor je potentiële klanten en degenen die zich willen informeren over je aanbiedingen, kan de eigenlijke eetervaring op locatie zelf ook veel baat hebben bij het gebruik van de juiste technologie. Hieronder volgen enkele tips om je op dit gebied te inspireren.
2.1 Digitaal menu in je restaurant
Als je op zoek bent naar een innovatieve manier om de efficiëntie van je restaurant te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te verlagen, dan is een digitale menukaart een geweldig idee. Je gasten voorzien van een QR-code in plaats van een traditioneel menu kan dat voor je doen.
2.2 Technologie voor bestellen en betalen
Met de digitalisering die plaatsvindt in de horeca zijn er steeds meer verschillende technologieën en dus ook manieren om te bestellen en te betalen. Hieronder een aantal technologieën die je kunt overwegen voor jouw horeca-onderneming:
- Handheld kassa’s: een eenvoudige manier om de bediening aan tafel te vereenvoudigen. Het geautomatiseerde proces van bestellingen opnemen en de mogelijkheid om direct te betalen bespaart je ober het heen en weer rennen met bonnetjes en laat meer tijd over voor interactie met de gasten aan tafel.
- Bestelzuilen: we zien bestelzuilen steeds vaker terug in de horeca, vooral bij fastfood restaurants. Dit apparaat helpt niet alleen het bestelproces van gasten te vereenvoudigen, maar helpt ook met het vermijden van lange rijen. Gasten plaatsen de bestelling en kunnen vervolgens gelijk betalen, dit scheelt ook wachten op de rekening aan het einde van de maaltijd.
- Contactloos betalen: via apps en QR-codes kunnen gasten eenvoudig en contactloos bestellen. Verder is de betaal-hardware veranderd waardoor gasten tegenwoordig ook makkelijk met tablets en smartphones kunnen betalen.
2.3 Loyaliteitsprogramma's voor klanten - nu ook digitaal
Om de betrokkenheid en retentie van je klanten te vergroten, kun je loyaliteitsprogramma's aanbieden. Je gasten zullen namelijk terugkomen naar je restaurant als ze punten kunnen verzamelen en zo korting kunnen krijgen op een maaltijd/drank. Om het proces voor jou eenvoudig te houden, kunnen moderne loyaliteitsprogramma's worden gekoppeld aan je kassasysteem - meer daarover hieronder. In plaats van klantenkaarten uit te delen, worden klanten geregistreerd door je kassasysteem, dat hun loyaliteitspunten automatisch verwerkt bij elke aankoop. De verzamelde gegevens kunnen ook geanalyseerd en gebruikt worden om je bedrijf af te stemmen op het kooppatroon van je klanten.
2.4 Gratis WIFI in je restaurant
Dit is bijna vanzelfsprekend, want gratis WIFI wordt tegenwoordig bijna impliciet verwacht in restaurants. Natuurlijk wil je dat je restaurant bruist en leeft met mensen die genieten van gesprekken met elkaar. Het is echter wel een slimme zakelijke beslissing om je gasten gratis WIFI aan te bieden. Veel mensen gaan naar cafés voor teamvergaderingen of om hun e-mails te checken en te werken tijdens de lunch. Ze zouden allemaal veel plezier en voordeel hebben van je gratis WIFI. Gratis WIFI is ook een sterke aanrader wanneer je een online menukaart (bijvoorbeeld via QR-code) aanbiedt.
2.5 Digitale en technologische ontwikkelingen in de horeca
Niet verrassend vinden er nog steeds veel technologische innovaties en ontwikkelingen plaats in de horeca sector. Hieronder volgen twee trends die je steeds vaker terug zal gaan zien in de horeca.
Robots: in Azië zien we deze trend al opkomen - restaurants die volledig bediend worden door robots. Robots zijn een aanvullende service, niet een vervanging van personeel, die kunnen helpen met het bedienen van gasten en het maken van drankjes. De robots worden namelijk nog door mensen bestuurd en komen met veel veiligheidsregels.
Data, data, data: er wordt overal steeds meer gebruikgemaakt van data, zo ook in de horeca. Data kan namelijk helpen bij het efficiënt inkopen van ingrediënten, wat weer goed is voor de duurzaamheid, maar ook bij het voorspellen van de wensen van gasten. De voorkeuren van gasten kunnen namelijk worden opgeslagen waardoor je ze de volgende keer een meer gepersonaliseerde ervaring kan bieden, bijvoorbeeld alleen vegetarische gerechten aan een vegetariër aanbieden. Dit levert ook nog eens goede mond-tot-mondreclame en marketing op!