Digitalisering en technologie in de horeca

Restaurant digitalization and technology

In de restaurantbranche spelen digitalisering en technologische ontwikkelingen een grote rol bij het runnen van een succesvol bedrijf. Wanneer deze technologische ontwikkelingen op de juiste manier worden geïmplementeerd, helpen ze je om niet alleen je restaurant te beheren, maar ook de klantervaring te verbeteren. Als je meer wilt weten over de beste en belangrijkste manieren om digitalisering en technologie te integreren in je restaurant, lees dan snel door.

Creëer een online aanwezigheid

1. Restaurant digitalisering: een online aanwezigheid

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar een goede online uitstraling is cruciaal voor het succes van je restaurant in de huidige gedigitaliseerde wereld. Hoewel je niet op elke nieuwe online trend hoeft in te haken, zijn er bepaalde basisprincipes die de klantervaring verbeteren en helpen een bredere klantenbasis op te bouwen.

Benefits of a Restaurant Website

1.1 De website van jouw restaurant

Je website is als het ware je digitale visitekaartje. Hier kunnen klanten een voorproefje krijgen van jouw restaurant concept en cuisine, ook kunnen ze hier contactgegevens en het menu vinden. Met de informatie op jouw website nemen ze vaak een beslissing of ze wel of niet langs willen komen.

Het is daarom belangrijk dat je website er professioneel uitziet en je minimaal de bovengenoemde punten op je website hebt staan. Verder is aan jou wat voor soort informatie je wilt delen. Zolang het maar kort en bondig is, kun je gasten vertellen over je team, je restaurant filosofie en meer.

Tenslotte is het ook aan te raden reserverings- en bestelmogelijkheden op je website aan te bieden - hier later meer over.

Google Business for a Restaurant

1.2 Google Business & Social Media

Om gevonden te worden door nieuwe klanten is het belangrijk dat je je restaurant registreert bij Google. Hierdoor kun je gevonden worden in de zoekmachine en op Google Maps verschijnen wanneer klanten zoeken naar restaurants in hun omgeving. Als je je restaurant registreert bij Google, bouw je ook een repertoire van goede recensies van klanten op die openbaar beschikbaar zijn voor nieuwe potentiële gasten. Houd alle informatie up-to-date en zorg ervoor dat de recensies in jouw voordeel werken door kennis te nemen van wat je gasten te zeggen hebben en probeer hun suggesties te implementeren.

Aanwezigheid op social media is technisch gezien geen verplichting maar wel een sterke aanrader. Hier kun je namelijk relaties opbouwen met je gasten, dagelijkse specials of beelden van achter de schermen laten zien en aankomende evenementen aankondigen. Als je bijvoorbeeld een bar runt waar regelmatig muzikanten optreden, kun je elke artiest een paar dagen voor het evenement aankondigen op je Instagram- of Facebook-account.

Online Food Ordering & Delivery

1.3 Online eten bestellen en bezorgen

Tijdens de pandemie was er natuurlijk een enorme stijging in online eten bestellen, maar zelfs daarvoor was de vraag naar online eten bestellen en bezorgdiensten al constant aan het stijgen.
Als je je omzet wilt opschalen, is online eten bestellen een goede zet. Je kan ervoor kiezen dit via je eigen website of via een bezorgpartner zoals Uber Eats en Thuisbezorgd te doen. Deze third party delivery (3PD) platforms zijn makkelijker maar ook wel duurder in gebruik. 3PDs komen namelijk met eigen bezorgers, platform en marketing - zelf hoef je dus niet veel te regelen, alleen het voorbereiden van de gerechten.

Aan de andere kant biedt een eigen bezorgdienst op je website de mogelijkheid om direct contact te hebben met gasten. Verder zijn de kosten vaak lager en heb je meer flexibiliteit en controle over de bezorgservice. 

Restaurant reservation tools

1.4 Reserveringssysteem voor de horeca

Een online reserveringssysteem is heel handig in elk restaurant - voor zowel je gasten als ook het runnen en organiseren van jouw horecazaak. Een online reserveringssoftware is enorm eenvoudig en helemaal automatisch in gebruik, je hoeft alleen van tevoren je openingsuren en beschikbaarheid in te vullen, de rest gaat automatisch.

Wat is een online reserveringssysteem? Een online reserveringssysteem is software die het mogelijk maakt om online reserveringen te maken bij een horecazaak. Verder kan de software aan websites en kassasystemen gekoppeld worden, waardoor de reserveringen automatisch kunnen worden aangenomen en verwerkt.

Nog niet overtuigd? Hier nog enkele voordelen van een onlinereserveringssysteem voor jouw restaurant:

  • Meer tijd: de reserveringen worden automatisch voor je aangenomen en verwerkt. Dit loopt helemaal efficiënt wanneer je jouw vloerplan en openingstijden aan de software doorgeeft. Dit scheelt veel tijd aan de telefoon of achter de computer voor het aannemen en inplannen van reserveringen.
  • Nauwkeurig: het correct registreren van een reservering gaat vlekkeloos met een reserveringssoftware, er kunnen hierbij geen menselijke fouten aan jouw kant gemaakt worden. In plaats dat jouw medewerkers verantwoordelijk zijn voor communicatie- en schrijffouten, ligt de verantwoordelijkheid nu bij de gasten voor het correct invullen van informatie
  • Meer informatie: met een reserveringssysteem is er meer tijd om informatie te verzamelen dan aan de telefoon. Zo kun je naast de datum, tijdstip, aantal personen, naam en contactgegevens gemakkelijk om andere gegevens vragen. Veel restaurants vragen bijvoorbeeld om een geboortedatum of woonplaats en het kan ook heel handig zijn om van tevoren naar allergieën of diëten te vragen. Zo kun je goed voorbereid zijn op hun bezoek en kun je jouw gasten ook een gepersonaliseerde ervaring geven.
  • Bescherming tegen no-shows: er zijn enkele opties bij een online reserveringssoftware die de kans op no-shows kan verkleinen. Zo kan je de dag van tevoren een herinneringsmail versturen of er zelf voor kiezen om een aanbetaling te vragen bij het registreren.
Digitale oplossingen en technologieën voor de klantenervaring

2. Eetervaring & klantenservice in je restaurant

Hoewel je online aanwezigheid belangrijk is voor je potentiële klanten en degenen die zich willen informeren over je aanbiedingen, kan de eigenlijke eetervaring op locatie zelf ook veel baat hebben bij het gebruik van de juiste technologie. Hieronder volgen enkele tips om je op dit gebied te inspireren.

 

2.1 Digitaal menu in je restaurant

Als je op zoek bent naar een innovatieve manier om de efficiëntie van je restaurant te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te verlagen, dan is een digitale menukaart een geweldig idee. Je gasten voorzien van een QR-code in plaats van een traditioneel menu kan dat voor je doen.

 

2.2 Technologie voor bestellen en betalen

Met de digitalisering die plaatsvindt in de horeca zijn er steeds meer verschillende technologieën en dus ook manieren om te bestellen en te betalen. Hieronder een aantal technologieën die je kunt overwegen voor jouw horeca-onderneming:

  • Handheld kassa’s: een eenvoudige manier om de bediening aan tafel te vereenvoudigen. Het geautomatiseerde proces van bestellingen opnemen en de mogelijkheid om direct te betalen bespaart je ober het heen en weer rennen met bonnetjes en laat meer tijd over voor interactie met de gasten aan tafel.

  • Bestelzuilen: we zien bestelzuilen steeds vaker terug in de horeca, vooral bij fastfood restaurants. Dit apparaat helpt niet alleen het bestelproces van gasten te vereenvoudigen, maar helpt ook met het vermijden van lange rijen. Gasten plaatsen de bestelling en kunnen vervolgens gelijk betalen, dit scheelt ook wachten op de rekening aan het einde van de maaltijd.

  • Contactloos betalen: via apps en QR-codes kunnen gasten eenvoudig en contactloos bestellen. Verder is de betaal-hardware veranderd waardoor gasten tegenwoordig ook makkelijk met tablets en smartphones kunnen betalen.

 

2.3 Loyaliteitsprogramma's voor klanten - nu ook digitaal

Om de betrokkenheid en retentie van je klanten te vergroten, kun je loyaliteitsprogramma's aanbieden. Je gasten zullen namelijk terugkomen naar je restaurant als ze punten kunnen verzamelen en zo korting kunnen krijgen op een maaltijd/drank. Om het proces voor jou eenvoudig te houden, kunnen moderne loyaliteitsprogramma's worden gekoppeld aan je kassasysteem - meer daarover hieronder. In plaats van klantenkaarten uit te delen, worden klanten geregistreerd door je kassasysteem, dat hun loyaliteitspunten automatisch verwerkt bij elke aankoop. De verzamelde gegevens kunnen ook geanalyseerd en gebruikt worden om je bedrijf af te stemmen op het kooppatroon van je klanten.

 

2.4 Gratis WIFI in je restaurant

Dit is bijna vanzelfsprekend, want gratis WIFI wordt tegenwoordig bijna impliciet verwacht in restaurants. Natuurlijk wil je dat je restaurant bruist en leeft met mensen die genieten van gesprekken met elkaar. Het is echter wel een slimme zakelijke beslissing om je gasten gratis WIFI aan te bieden. Veel mensen gaan naar cafés voor teamvergaderingen of om hun e-mails te checken en te werken tijdens de lunch. Ze zouden allemaal veel plezier en voordeel hebben van je gratis WIFI. Gratis WIFI is ook een sterke aanrader wanneer je een online menukaart (bijvoorbeeld via QR-code) aanbiedt.

 

2.5 Digitale en technologische ontwikkelingen in de horeca

Niet verrassend vinden er nog steeds veel technologische innovaties en ontwikkelingen plaats in de horeca sector. Hieronder volgen twee trends die je steeds vaker terug zal gaan zien in de horeca.

Robots: in Azië zien we deze trend al opkomen - restaurants die volledig bediend worden door robots. Robots zijn een aanvullende service, niet een vervanging van personeel, die kunnen helpen met het bedienen van gasten en het maken van drankjes. De robots worden namelijk nog door mensen bestuurd en komen met veel veiligheidsregels.

Data, data, data: er wordt overal steeds meer gebruikgemaakt van data, zo ook in de horeca. Data kan namelijk helpen bij het efficiënt inkopen van ingrediënten, wat weer goed is voor de duurzaamheid, maar ook bij het voorspellen van de wensen van gasten. De voorkeuren van gasten kunnen namelijk worden opgeslagen waardoor je ze de volgende keer een meer gepersonaliseerde ervaring kan bieden, bijvoorbeeld alleen vegetarische gerechten aan een vegetariër aanbieden. Dit levert ook nog eens goede mond-tot-mondreclame en marketing op!

WEBSHOP
Personeel, voorraad en bestellingen beheren

3. Een digitaal restaurant & personeelsbeheer

Restaurant Inventory-tracking Software

3.1 Voorraad beheren met inventarisatie software

Zoals vermeld in ons artikel over hoe je restaurantkosten kunt verlagen, is het bijhouden van je inventaris belangrijk om je kosten laag te houden en je restaurant financiën goed te beheren.
Het gebruik van software voor het bijhouden van je inventaris bespaart je veel tijd, zorgt voor nauwkeurigere cijfers en herinnert je eraan wanneer het weer tijd is bepaalde artikelen in te slaan. Zelfs de houdbaarheidsdatums kunnen gemakkelijk worden bekeken. Op deze manier kun je je ingekochte ingrediënten maximaal benutten en je voedselverspilling aanzienlijk verminderen.

Restaurant scheduling software

3.2 Personeel inroosteren

Als je al eerder een teamrooster hebt gemaakt, weet je wat een lang en ingewikkeld proces het kan zijn en de puzzel eindelijk past. Er zijn tegenwoordig dan ook handige digitale oplossingen. Deze tools kunnen iedereen inroosteren en tegelijkertijd rekening houden met bijvoorbeeld verwachte drukte. Alles wat te maken heeft met het rooster en ook de communicatie met medewerkers kan via deze tools gaan. Alles staat handig op een plek.

Tip: er zijn ook personeelsplanning apps en platforms die je kunnen helpen bij het vinden van talentvolle nieuwe medewerkers. Zo is er minder zorg en werk voor jou, omdat deze platforms werkzoekenden en horecaondernemers met elkaar matchen.

Bonus tip: wie werkt er in een restaurant? Hoeveel personeel heb je nodig? En wie neem je als personeel aan? Ontdek antwoord op deze vragen in ons artikel over restaurant personeel & horeca functies.

Kitchen Display System

3.3 Displaysystemen voor de keuken

Hoewel het er tijdens de spitsuren erg druk kan zijn, hoeft het voor je keukenpersoneel niet overweldigend en chaotisch te worden om op de opgenomen bestellingen te reageren. Dankzij digitalisering kunnen keukenprocessen voor iedereen meer inzichtelijk en overzichtelijk zijn. Kitchen management software zorgt voor goede onderlinge communicatie, organisatie en prioriteitenplanning doordat de verschillende bestellingen in één keer op een scherm te zien zijn met de exacte tijd waarop ze zijn geplaatst. Verder biedt deze digitale oplossing vaak ook informatie over recepten, allergenen, voorraadbeheer, kosten, benodigde inkoop en meer.

Kassasystemen voor restaurants

4. Kassasystemen voor je restaurant

Restaurant POS System

Een Point of Sale (POS) is de interface tussen jouw bedrijf en de klanten, in andere woorden het kassasysteem. Dit kan een fysieke kassa zijn, maar ook een online kassa.

POS-systemen voorzien je van de hardware, zoals een elektronische kassa, kaartlezers en barcodescanners, maar ook de software die je nodig hebt voor je verkoop. Met het juiste POS-systeem wordt je transactieproces geautomatiseerd en worden belangrijke verkoopgegevens verzameld.
Moderne kassasystemen zijn echter veel meer dan "alleen" een verkooppunt. Ze kunnen veel verschillende softwarefuncties bevatten, zoals het bijhouden van de voorraad, het tonen van bestellingen op het keuken display, het bijhouden van verkooppatronen en nog veel meer attributen om de restaurant activiteiten te optimaliseren.

4.1 Het juiste kassasysteem voor je restaurant kiezen

Om de efficiëntie van je bedrijf te verhogen, is het belangrijk dat je uitzoekt welk kassasysteem het beste past bij jouw behoeften en budget. Om een goede keuze te maken, moet je rekening houden met de grootte en het type van je restaurant. Als je investeert in een goed kassasysteem, kun je op de lange termijn veel tijd en geld besparen.
Tip: we raden je aan om goed onderzoek te doen om de best mogelijke oplossing voor jouw restaurant te vinden. Zo zijn er veel online vergelijkingssites met de beste kassasystemen voor restaurants, dit is een goede plek om te beginnen.

 

4.2 POS-systemen: op maat en in de cloud

Als je niet het juiste kassasysteem voor de behoeften van je restaurant kan vinden, is er een mogelijkheid om samen te werken met leveranciers van aangepaste POS-oplossingen die software op maat kunnen maken voor jouw bedrijf. Zo zijn er ook al specifieke POS-systemen voor verschillende soorten restaurants, zoals Café POS, Bar POS en meer.

Verder raden we je aan om bij het zoeken naar het juiste kassasysteem ook te kijken naar cloud kassasystemen in plaats van alleen het traditionele fysieke kassasysteem. Cloud kassasystemen zijn verreweg de meest geavanceerde, aanpasbare en veelzijdige allrounders op de markt, omdat ze de meeste functies voor je restaurant op één plek bevatten.

Veelgestelde vragen

5. Veelgestelde vragen – restaurant digitalisering & technologie 

Mogelijkheden
Altijd op de hoogte
Nieuwsbrief registratie
Blijf op de hoogte met onze Makro nieuwsbrief! Ontvang de laatste aanbiedingen, kortingen en beste tips voor jouw bedrijf.
Registreren
Aanbiedingen & acties
Bekijk onze nieuwste aanbiedingen
Ontdek de beste producten en prijzen voor jouw bedrijf. Bekijk onze laatste aanbiedingen en acties.
Ontdek onze aanbiedingen