Nadat je alle aspecten van het runnen van een bedrijf zorgvuldig hebt gepland en overwogen, is het nu tijd voor de implementatiefase. Inmiddels zou je een bedrijfsplan, de juiste papieren, een financieel plan en een locatie moeten hebben. Dan is het nu tijd om je plan in actie te brengen!
2.1 Een bedrijfsnaam en logo kiezen
Een pakkende bedrijfsnaam en een goed logo voor je bar zijn cruciaal. Ze spelen een grote rol in het succes van de bar en zijn identiteit. De naam moet origineel, creatief, gedenkwaardig en representatief zijn voor je bedrijf. Het belangrijkste is dat de naam uniek is en niet al door iemand geregistreerd is.
Naast de naam is een logo dat bij de naam past ook erg belangrijk. Denk er ook aan dat zowel de naam als het logo passen bij de inrichting van de bar.
Belangrijk: zorg dat je zowel je logo als naam registreert en beschermt, zo kunnen anderen je intellectuele eigendom niet gebruiken of misbruiken.
Verder is het maken van een website voor je bedrijf heel belangrijk. Tegenwoordig is het marketen van bedrijven via sociale media de nieuwe norm. Daarom moet je veel belang hechten aan sociale mediasites zoals Instagram, Facebook, enz. Je websites moeten alle informatie bieden over je bar, het personeel, het volledige menu, de openingstijden en een link om te reserveren. Zelfs de website moet esthetisch overeenkomen met de naam, het logo en het concept van het merk.
2.2 Betrouwbare leveranciers vinden
Vooral als het gaat om het openen van een bar is het heel belangrijk om goede leveranciers te vinden voor je alcohol en ander aanbod. Het is aan te raden op zoek te gaan naar alcohol van de hoogste kwaliteit. Ga naar naburige bar eigenaren en probeer wat informatie van hen te krijgen. Zij kunnen je doorverwijzen naar hun leveranciers. Neem ook de tijd om je onderzoek goed te doen, maak een lijst met alle leveranciers die in aanmerking komen en maak een zakelijk budget voor hen. Dan kun je contact met ze opnemen voor jouw zakelijke behoefte en kijk welke bij jou en je verwachtingen passen.
Vergeet niet om online leveranciers te controleren. Ze bieden vaak kortingen en andere besparingsmogelijkheden, maar pas op want ze zijn niet altijd betrouwbaar. Voordat je iets online koopt, moet je dus de volgende punten over een leverancier weten:
- Hoe lang bestaat het bedrijf al?
- Wat is het minimale bestelbedrag?
- Wat zijn de betalingsvoorwaarden? Lees ook de kleine lettertjes.
- Hebben ze kwaliteitsborgingsprocessen?
- Hoe hebben andere zakenpartners of inkopers hen beoordeeld? Bevelen zij deze leverancier aan?
Wanneer je met een leverancier praat, wees je er dan van bewust dat hij bereid moet zijn om met je samen te werken. Daarvoor moet hij je bedrijfsidee en behoeften volledig begrijpen. Als je je niet op je gemak voelt bij een leverancier, ga dan verder en zoek een andere. Wees ook niet bang om een kijkje in hun productieproces te vragen, zodat je zeker weet dat ze hun producten volgens jouw kwaliteitsnormen maken.
Een ander belangrijk punt is het papierwerk. Wat je ook besluit met een zakenpartner, schrijf dat in een contract en onderteken het, zowel jij als je leverancier. Zo blijf je aan de veilige kant en blijven al je rechten behouden.
2.3 Café openen: wat heb je nodig?
Voordat de deuren van jouw gezellige bar openen, is het belangrijk dat je alles in huis hebt. Dit zal per bar, kroeg en café verschillen, maar als startpunt kun je de volgende inventarislijst gebruiken:
- Barbenodigdheden: denk aan biertaps, cocktailglazen, maatbekers, rietjes en meer.
- Keukengerei: bijvoorbeeld snijplanken, messen, containers, tangen en meer.
- Keukenapparatuur: fornuizen, friteuses, werkbanken, diepvriezers, (drank)koelkasten, ijsmachines, koffiemachines en meer, afhankelijk van wat je verkoopt.
- Alles voor op tafel: glazen, bestek, borden, servetten en meer.
- Meubilair: bar meubilair voor een gezellige sfeer, zoals tafels, stoelen, lounge meubelen, terrasmeubilair en meer.
- Schoonmaakproducten: bezems, dweilen en meer.
2.3 Café openen: wat heb je nodig?
Tenslotte is het belangrijk een personeelsteam in te huren voordat je de deuren opent. Er is namelijk te veel te doen voor een persoon. Hier enkele functies die je kunt overwegen in te huren:
- Barpersoneel: op drukke avonden komen extra handen achter de bar goed van pas. Huur iemand die competent en gekwalificeerd is en dus verstand heeft van het maken van verschillende dranken.
- Bedienend personeel: vooral handig in een groot café of kroeg of wanneer er ook een terras is. Kies voor deze functie vriendelijk personeel.
- Keukenpersoneel: handig wanneer je ook eten en snacks serveert. Kies het aantal keukenpersoneel afhankelijk van hoeveel er gegeten wordt.
- Zakelijk personeel: zij kunnen lasten zoals boekhouding of marketing van je schouders nemen en komen vaak met gespecialiseerde ervaring die jij wellicht niet hebt.
- Schoonmaakpersoneel: een schone horecazaak is belangrijk voor klanten en het naleven van wettelijke verplichtingen. Laat iemand je hier een handje meehelpen tijdens het sluiten van de bar.
Tip: lees voor meer informatie ons artikel over restaurant personeel & horeca functies.