Nog geen Makro-pas?

Word Makro-pashouder

Algemeen

Assortiment en voorraad

Waar vind ik info over voorraad en prijs van een artikel?
Een groot gedeelte van het Makro assortiment staat online, met vermelding van de actuele voorraad en prijs. Vanzelfsprekend gaat het om een momentopname: de beschikbare voorraad kan door winkelend publiek veranderen. Wordt het artikel dat je zoekt niet vermeld, neem dan contact met ons op. Vanwege concurrentie kunnen we niet meer dan twee prijzen doorgeven.

Kan ik een artikel reserveren?
Telefonisch of online een artikel reserveren is niet mogelijk. In de Makro-vestiging kan het soms wel. Vraag een medewerker naar de mogelijkheden. 

Terug naar boven

Folders en acties

Waar vind ik de folders?
De actuele Makro folders staan op de Makro website en in de Makro App.

Kan ik de folders per e-mail ontvangen?
Ja, dat kan. Meld je hier of via MijnMakro aan voor de e-mailservice.

Waarom ontvang ik de folders niet meer per post?
Voor de verzending van de Makro folders wordt twee keer per maand een aantal klanten geselecteerd. Dit is een geautomatiseerd proces, gebaseerd op omzet en datum van het laatste bezoek. Het is dus mogelijk dat je de folder opeens niet meer ontvangt.

Wat als ik de folders niet meer per post wil ontvangen?
Geen probleem, gebruik het contactformulier om de folderverzending stop te zetten. 

Waarom heb ik toch nog een folder ontvangen?
Deze folder heeft al bij de drukker gelegen. Makro kan de verzending dan niet meer tegenhouden. Uiterlijk drie weken na je verzoek tot stopzetting ontvang je niets meer.

Gelden de aanbiedingen in de horecafolder ook voor mij als niet-horecaklant? 
Jazeker, alle klanten kunnen profiteren van de acties in de Makro horecafolder.

Ik kocht een artikel met een cashback-actie: hoe werkt dat?
Cashbacks worden door het betreffende merk zelf afgehandeld. Om je op weg te helpen: actuele cashback-acties en links naar de juiste pagina’s vind je hier

Terug naar boven

Toegangsbeleid

Hoe word ik klant bij Makro?
Om inkopen te doen bij Makro heb je een Makro-pas nodig. Deze pas kan je aanvragen als je een bedrijf, vereniging of stichting hebt met een registratie bij de Kamer van Koophandel. Je kan meerdere pashouders opgeven. 

Hoeveel mensen mag ik meenemen?
Met je Makro-pas mag je bij je bezoek aan een vestiging 1 persoon van 10 jaar of ouder meebrengen. Kinderen jonger dan 10 mogen ongelimiteerd mee.

Ik ben mijn pas vergeten: kan ik toch naar binnen?
Met de Makro App op je telefoon kan je de digitale Makro-pas gebruiken en heb je altijd toegang. Een dagpas kan ook. Deze krijg je bij klantenservice op vertoon van je legitimatiebewijs. 

Terug naar boven

Retourbeleid

Kan ik een artikel retourneren?
Een artikel terugbrengen is mogelijk, bij klantenservice, onder de volgende voorwaarden:

  • binnen 30 dagen na aankoop van het artikel
  • de originele aankoopfactuur wordt bijgeleverd
  • het artikel is onbeschadigd, niet gebruikt en compleet
  • de verpakking is origineel en niet beschadigd


Kan ik een vers artikel retourneren?
Vers- en diepvriesproducten kunnen niet worden geretourneerd. 

Terug naar boven

Alcohol- en tabaksbeleid

Ik ben jonger dan 18 jaar: kan ik alcohol of tabakswaren kopen?
Nee, Makro volgt de wettelijke regels omtrent alcohol- en tabaksverkoop.

Wat houdt de nieuwe Europese tabakswetgeving precies in?
Elk bedrijf dat tabak inkoopt moet een unieke EO_ID en F_ID hebben. Je vraagt deze Economische deelnemer-identificatie en Faciliteit-identificatie voor elke locatie van je bedrijf aan bij ATOS: https://tpd.nl.atos.net

Waarom komt de Europese Unie met de nieuwe tabakswetgeving?
Het nieuwe Track & Trace-systeemgaat smokkel en illegale handel tegen.

Wat betekenen de vele codes binnen de nieuwe tabakswetgeving?

T&T Track & Trace. Door het tabaksproduct te identificeren en de verkoper te volgen kan men zien waar het vandaan komt en waar het naartoe gaat.
EO_ID Economic Operator I Unieke identiteitscode voor elk bedrijf& dat tabaksproducten levert en/of verkoopt.
F_ID Facility Identifier Code Unieke code voor elke locatie waar tabak wordt geleverd en/of verkocht. (Magazijn, winkel, automaat, enzovoorts.)
UI Unieke Identificering Verplichte code, exclusief voor de Europese Unie, door de fabrikant aan te brengen op alle pakjes sigaretten en shag.
AGGR_UI Geaggregeerde Unieke Identificatie

Unieke code op alle verpakkingen van meer dan één pakje shag of sigaretten. 

 

Per wanneer is Track & Trace verplicht? 
De nieuwe wetgeving is sinds 20 mei 2019 van kracht. Alle nieuw geproduceerde TPD2-producten hebben sinds die datum een Track & Trace-code. Betalingen en bewegingen van alle verpakkingsvormen moeten worden gemeld aan een Europees systeem.

Is er een overgangsperiode?
Ja, tot 20 mei 2020 kunnen er nog tabaksproducten zonder UI-code in omloop zijn.

Zijn er prijsverhogingen?
De prijs van sigaretten en shag wordt vastgesteld door fabrikanten en overheid (accijnzen). Makro kan de prijzen niet beïnvloeden.

Geldt de nieuwe wet ook voor mij als tabakswederverkoper?
Track & Trace begint bij de fabrikant en eindigt bij het laatste verkooppunt. Makro is verantwoordelijk voor het transport tot aan dat laatste verkooppunt: jouw winkel. Zodra de zending aan jou is overdragen vervalt de Track & Trace-verplichting. Jij hoeft niets te doen. 

Wat moet ik als tabakswederverkoper doen?
Je bent verplicht om een Economic Operator Ien een Facility Identifier code aan te vragen en deze zo snel mogelijk door te geven aan Makro. 

Wat als ik meerdere verkooppunten heb?
Elk verkooppunt moet een eigen Facility Identifier code hebben.

Geldt de wet voor retailers/detaillisten?
Ja. Alleen als alle economisch deelnemers (groothandel/leverancier en detaillist) zich registreren kan de tracering tot aan het laatste verkooppunt worden uitgevoerd. De detaillist hoeft geen gegevens te leveren aan het Europese systeem. 

Waarom moet ik zelf voor deze codes zorgen?
Dat is het handigst. Je vraagt één keer je codes aan, geeft ze door aan je leveranciers en klaar. Ook heb je door het zelf te doen inzicht in je eigen gegevens. 

Kan Makro mij helpen bij het aanvragen van de codes?
Helaas niet. Je moet de codes zelf aanvragen bij ATOS, heel eenvoudig via deze link: https://tpd.nl.atos.net

Terug naar boven

Tanken

Bij welke vestigingen kan ik tanken?
Tanken kan bij Makro Amsterdam, Best, Breda, Delft, Duiven, Groningen en Nuth.

Wat zijn de openingstijden van de tankstations?
De Makro tankstations zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week open. LPG is alleen beschikbaar tijdens de openingsuren van de vestiging.

Heb ik een Makro-pas nodig om te kunnen tanken?
De Makro tankstations zijn er voor iedereen. Je hoeft geen pashouder te zijn.

Waar vind ik de actuele brandstofprijzen?
Deze vind je op de website van je Makro-vestiging.

Hoe kan ik bij een Makro tankstationbetalen?
Betalen kan met pinpas, MultiTankcard, MKB Brandstof, MoveMove tankpas en, alleen in Amsterdam, bij pomp 1 t/m 4, contant. Het minimumbedrag is dan € 40,00. Tank je minder, dan krijg je een brandstof tegoedbon voor een volgende keer. 

Makro wil brandstof voor de laagste prijs aanbieden. Daarom is betalen met een creditcard niet mogelijk

Is er een zakelijke Makro tankpas?
Nee, Makro heeft geen tankpassen.

Kan ik mijn hybride of elektrische auto bij Makro opladen?
Ja, opladen kan in Amsterdam, Delft, Breda, Groningen en Nuth.

Kan ik een kopie van mijn tankbon krijgen?
Dat kan. Vraag deze aan via het contactformulier, met de volgende gegevens:

  • vestiging tankbeurt
  • brandstofsoort
  • pompnummer
  • tankdatum en -tijdstip
  • bedrag


Er is na het tanken € 125,00 (of € 150,00) van mijn rekening afgeschreven. Hoe kan dit?
Geen zorgen. Bij de tanktransactie reserveert de bank dit bedrag op je rekening. Het is niet gebruikelijk dat deze reservering op je afschrift zichtbaar is. Gebeurt het wel, dan is dit te wijten aan een technische handeling bij het bedrijf dat de pinbetalingen verwerkt. Het komt slechts bij hoge uitzondering voor en wordt meestal nog dezelfde dag gecorrigeerd. 

Terug naar boven

Kerstpakketten

Waar kan ik terecht met vragen over kerstpakketten?
Alles over kerstpakketten en Cadeaucarrousel vind je bij Makro Kerstpakketten

via de volgende contactgegevens:

Telefonisch: 026-3195484 (maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00, met uitzondering van feestdagen).
Email: info@makrokerstpakketten.nl
Contactformulier

Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.

Terug naar boven